8 technologii i produktów konsumenckich, które mogą zagrażać bezpieczeństwu firm

Mimo tego, że większość dzisiejszych telefonów komórkowych jest wyposażona w prostą optykę i czujniki CCD o stosunkowo małej rozdzielczości, przy odpowiednim oświetleniu zdjęcia - nawet wykonane z ukrycia, mogą być użyteczne. Tego typu zdjęcia oraz sfotografowane, nawet niewyraźne dokumenty, mogą zostać wykorzystane np. do zaplanowania fizycznego ataku, wymierzonego np. w kluczowe elementy infrastruktury IT.

Jedynym realnym sposobem neutralizacji tego rodzaju zagrożenia jest prowadzenie działań edukacyjnych wśród pracowników. Ludzie muszą mieć świadomość, jak ryzykowne może być pozostawiania poufnych dokumentów w miejscach, w których mogą je przeczytać - lub sfotografować - osoby postronne. To samo dotyczy informacji wyświetlanych na ekranach komputerów. Warto zadbać, aby osoby postronne nie miały dostępu do żadnych pomieszczeń, w których znajdują się cenne dokumenty lub ważne serwery, czy nawet stacje robocze służące do obróbki poufnych informacji.

6. Skype - komunikator głosowy

Co piąty ankietowany w badaniu Yankee Group przyznał, że wykorzystuje Skype do prowadzenia rozmów biznesowych. Jednak eksperci ostrzegają, że popularne, publiczne platformy komunikacyjne są często przeciążone i niedostatecznie zabezpieczone. Chociaż Skype regularnie udostępnia poprawki do swojego programu, stale odkrywane są nowe błędy. Dlatego też wiele osób odpowiedzialnych za bezpieczeństwo systemów IT traktuje tego typu komunikatory bardziej jako zagrożenie, niż narzędzie pracy. Paradoksalnie wielu administratorów, zwłaszcza w mniejszych firmach, nie ma pojęcia na ilu komputerach zainstalowano tego typu oprogramowanie. Stąd też bardzo ograniczone możliwości reagowania. Biorąc pod uwagę fakt, że prawie jedna trzecia użytkowników komunikatora Skype prowadzi za jego pomocą interesy, w skali światowej to problem bardzo wielu firm.

Na inne niebezpieczeństwo zwrócił uwagę podczas tegorocznej konferencji VoiceCon Gurdeep Singh Pall z Microsoftu. Według niego ryzyko związane z wykorzystywaniem dostępnych publicznie systemów komunikacji głosowej dotyczy nie tylko ich awaryjności i ewentualnych błędów w oprogramowaniu. W większości firm konta użytkowników prowadzących rozmowy biznesowe za pomocą Skype są administrowane przez nich samych. Jego zdaniem, jeśli firma decyduje się na stosowanie konsumenckich technologii VoIP do prowadzenia biznesu, powinna zadbać także o bezpieczeństwo ważnych informacji, jakimi są dane kontaktowe. "Pracownik, który utrzymuje relacje z klientami za pomocą komunikatora w razie zmiany miejsca pracy najprawdopodobniej zabierze ze sobą konto użytkownika, a tym samym kontakty z klientami" - twierdzi Gurdeep Singh Pall.

Według Gartnera, jeśli firma chce umożliwić pracownikom korzystanie z komunikatora Skype, powinna przywiązywać szczególną wagę do tego, aby na wszystkich komputerach było zainstalowane oprogramowanie klienckie w najnowszej wersji.


TOP 200