8 technologii i produktów konsumenckich, które mogą zagrażać bezpieczeństwu firm

Dziennikarze amerykańskiego wydania tygodnika Computerworld przygotowali listę ośmiu technologii konsumenckich, które są coraz częściej spotykane w przedsiębiorstwach i mogą zagrażać bezpieczeństwu informacyjnemu. Prezentujemy jej podsumowanie wraz z metodami ochrony bezpieczeństwa korporacyjnego przed dodatkowymi niebezpieczeństwami.

1. Komunikator tekstowy

Komunikatory i usługi z nimi związane znajdują coraz szersze zastosowanie zarówno w życiu prywatnym, jak i w biznesie. Zdecydowana większość ankietowanych przez Yankee Group Research przyznaje, że prywatnie korzysta z tego typu narzędzi, a 40% badanych używa komunikatorów internetowych również w godzinach pracy.

Według specjalistów, połączenia z publicznie dostępnymi serwerami, dzięki którym funkcjonuje większość komunikatorów, stanowią poważną lukę w całym systemie bezpieczeństwa firmy. Fakt, iż pracownicy często przesyłają za pośrednictwem komunikatorów tekstowych ważne informacje biznesowe - tak w ramach firmy, jak i poza nią - stanowi największe, a jednocześnie najtrudniejsze do przeciwdziałania niebezpieczeństwo. Wiele komunikatorów ma domyślnie wyłączoną obsługę transmisji bezpośredniej (peer-to-peer), więc wszystkie dane, nawet w ruchu wewnętrznym, są przesyłane poprzez zewnętrzny serwer. Często stosowane protokoły transmisji nie obsługują żadnej formy szyfrowania, a same dane mogą być stosunkowo łatwo przechwycone. Jako zagrożenie traktowany jest również coraz popularniejszy w publicznych sieciach komunikacyjnych spam. Chodzi tu głównie o odnośniki do stron zawierających różnego rodzaju treści - potencjalnie także szkodliwe oprogramowanie. "Nowoczesne systemy komunikacji będą zawsze przyczyniać się do zwiększenia produktywności przedsiębiorstw, tak samo jak - z drugiej strony - będą generować określone zagrożenia związane z bezpieczeństwem " - uważa Sharon Finney.

Z tego powodu wzrastającej liczby zagrożeń powiązanych z wykorzystywaniem komunikatorów w sieciach firmowych coraz więcej firm decyduje się na wdrożenie wewnętrznych systemów komunikacyjnych. W przypadku mniejszych firm wystarczające będą rozwiązania oparte na oprogramowaniu open source, np. komunikator Jabber. Duże przedsiębiorstwa chętniej korzystają z korporacyjnych platform komunikacji zintegrowanej, takich jak Microsoft Office Communications Server czy Lotus Sametime. Takie systemy pozwalają m.in. na monitorowanie ilości i rodzaju przesyłanych danych oraz umożliwiają nawiązywanie połączeń z innymi komunikatorami.


TOP 200