Zunifikowane systemy komunikacji

Siemens Xpressions

Siemens może przechowywać wiadomości głosowe w swoim serwerze HiPath Xpressions lub bezpośrednio na serwerze poczty elektronicznej. Z oprogramowaniem Siemens pracującym na serwerach Windows 2003 (rekomendowany; obsługiwany jest także Windows 2000) redundancja może być osiągana za pośrednictwem klastrów serwerowych Microsoft.

Podobnie jak Avaya, Siemens oferuje przyjazny interfejs webowy dostępu do zunifikowanych wiadomości. Chociaż propozycja Avaya jest łatwiejsza w użytkowaniu, interfejs Outlook Siemens oferuje w niektórych aspektach trochę większą elastyczność niż pozostali. Na przykład pozwala użytkownikom przechowywać pocztę głosową w jednym z dwóch folderów Outlook i następnie zachować pełny dostęp do wiadomości w każdym z tych folderów, obejmujący również pośrednictwo rozpoznawania mowy. W innych pakietach pełny dostęp do poczty głosowej jest generalnie obsługiwany tylko w jednym folderze.

Aczkolwiek, tak jak w rozwiązaniu Avaya, użytkownik nie może wykonać wywołania telefonicznego bezpośrednio z interfejsu Outlook. Siemens zapewnia, że można to osiągnąć za pośrednictwem oddzielnej aplikacji integrującej telefon komputerowy (SimplyPhone).

Testowany komponent rozpoznawania mowy Siemensa był w wersji beta. Firma zamierza dołączyć niebawem jego pełną wersję do wydania uzupełniającego pakietu UM. Motor programowy rozpoznawania mowy SpeechWorks wersji 3, pochodzący z firmy SpeechWorks International, wymaga własnego serwera. Testy wykazały wyjątkowo dobrą jakość rozpoznawania mowy. Obsługiwany jest rozszerzalny słownik terminów, który może być rozbudowywany przy asyście pomocy technicznej Siemensa.

Chociaż Siemens także pozyskał funkcjonalność TTS z firmy Speechify, to używa jej wcześniejszej wersji. Mankamentem tej wersji jest obsługa jedynie dwóch języków: angielskiego i niemieckiego, i to tylko jednego w tym samym czasie. Pakiet UM nie może automatycznie wykrywać i stosować różnych języków w oparciu o tekst wiadomości pocztowej. W kolejnym wydaniu Siemens obiecuje zwiększyć wybór języków.

Pakiet HiPath Xpressions pracuje na kilkunastu typach PBX innych dostawców, obejmujących wiele firm europejskich (Ericsson, Alcatel, Philips i Acsom). W prawie wszystkich wypadkach połączenie realizowane jest przez ISDN PRI. Skalowalność pakietu jest zależna od konfiguracji. Przy dostatecznych zasobach serwera Windows 2003 możliwa jest współbieżna obsługa do 255 portów. Pamięć poczty głosowej może być tylko pojedyncza.

W pakiecie jest zintegrowany serwer faksowy. Jest on oddzielnie licencjonowany i kosztuje ok. 40 USD za każde stanowisko.

Cisco Unity i Personal Assistant

Pakiet zunifikowanej komunikacji Cisco Unity Enterprise zebrał sporo punktów za funkcję rozpoznawania mowy i mechanizmy wysokiej dostępności dostarczane jako oddzielne komponenty.

Rozpoznawanie mowy zapewniane jest przez oprogramowanie Cisco Personal Assistant, którego funkcje są dobrze zintegrowane, ale obsługują jedynie dostęp do poczty głosowej. Cisco nie zapewnia, implementowanego przez jego konkurentów, dostępu do poczty tekstowej przez funkcje rozpoznawania mowy oraz jej selektywnego dotwarzania przez TTS. Pakiet Unity zawiera także motor TTS firmy Scansoft - RealSpeak, który ma podobne osiągi jak TTS Avaya, ale nie uzyskał tylu punktów za dokładność w testach odsłuchiwania wiadomości poczty tekstowej.

Cisco nie oferuje interfejsu webowego do zunifikowanych poczt głosowej i tekstowej.

Pomimo tych niedostatków rozwiązanie Cisco zasługuje na uznanie za kilka pożytecznych elementów interfejsu. Jednym z nich jest odtwarzacz zagnieżdżony w Outlook. Jedynie Cisco oferuje "jednoprzyciskowe" odtwarzanie załączników poczty głosowej wprost z interfejsu Outlook. Pozostali dostawcy wymagają wykonania kilku kroków w celu zidentyfikowania, wybrania, otwarcia i odtworzenia wybranej wiadomości poczty głosowej. Cisco zapewniło także możliwość przyspieszania odtwarzania długich wiadomości głosowych, zapewniającego dostateczną zrozumiałość treści. Nortel także oferuje opcje przyspieszania odtwarzacza Outlook, ale jakość nie jest nawet w przybliżeniu tak dobra, jak zapewniana przez rozwiązanie Cisco (nie jest to funkcja fast-forward, czyli "prześlizgiwanie" się po zawartości, którą zapewniają wszyscy testowani dostawcy. Wykonując tę funkcję w praktyce nie można usłyszeć zrozumiałej treści, tak jak to ma miejsce w wypadku przyspieszonego odsłuchiwania wiadomości).

Cisco uzyskało najwyższą notę za konfigurowanie i architekturę, w znacznej mierze dzięki opcjom wysokiej dostępności i możliwości przetrwania. Pierwsza z nich, o nazwie Unity Message Repository, zapewnia zapasową pocztę głosową w pamięci serwera Exchange. Kolejna to utility odtwarzania po katastrofie - DIRT, dostarczana bezpłatnie z Unity.

Dodatkową zaletą konfigurowania jest to, że pakiet Unity pracuje z kilkunastoma rodzajami PBX innych dostawców. Połączenia z nimi są zróżnicowane i wymagają stosowania specjalizowanej bramy Cisco, która konwertuje protokół SIP (Session Initiation Protocol) po stronie Cisco na i z protokółów specyficznych dla innych PBX.

Skalowalność osiągana jest metodą klastrowania wielu serwerów. Generalnie możliwość jednoczesnej pracy portów na serwerze zależy od mocy serwera. Według firmy pojedynczy serwer Unity może obsługiwać do 7,5 tys. użytkowników. Cisco oferuje duży zakres ustawień dotyczących kodowania głosu co do wykorzystania obszaru pamięci i pasma.

Cisco uzyskało także wysokie notowania za obsługę bezpiecznej poczty głosowej. Jeżeli poczta głosowa jest oznaczona jako chroniona w systemie Unity, to może być odtwarzana jedynie w systemie telefonicznym, a nie przez Outlook. Zabezpieczona poczta nie może być kopiowana ani przesyłana dalej.

Cisco oferuje także serwer faksowy za dodatkową opłatą (ok. 25 tys. USD).

Nortel CallPilot

Pakiet zunifikowanego systemu komunikacyjnego Nortel CallPilot jest bogaty w funkcje, ale pracuje wyłącznie na systemie telefonicznym Nortela, co jest sporą niedogodnością. To oraz fakt, że Nortel wykorzystuje jedynie własny schemat kodowania poczty głosowej (może być ona odtwarzana przez aplikacje odtwarzające Nortela), są głównymi powodami oceny pakietu CallPilot poniżej średniej w kategorii konfigurowania i architektury.

Pomimo tych ograniczeń, pakiet Nortela generalnie godny jest uwagi. Na przykład tylko Nortel pozwala użytkownikowi umieszczać wywołanie telefoniczne bezpośrednio ze zunifikowanego interfejsu Outlook. Użytkownik może wybrać ostatnią pocztę głosową, wywołać jednym kliknięciem odpowiedź i system automatycznie wywoła źródło poczty głosowej, łącząc z jakimkolwiek urządzeniem telefonicznym, które połączone jest z laptopem użytkownika.


TOP 200