Z pudełka czy na zamówienie?
- Piotr Waszczuk,
- 10.05.2011
Na analogie krawieckie stawia również Barbara Skrzypek, Business Development Manager sektora ERP w firmie Comarch. Jednak według niej, nowoczesny system standardowy może w większości zastosowań tylko w nieznacznym stopniu ustępować rozwiązaniom dedykowanym. "Podobnie jak z garniturem, pewnie najlepiej będzie leżał ten skrojony na miarę przez krawca, ale często, chcąc zyskać na czasie i kosztach, podejmujemy decyzję o zakupie czegoś w naszym rozmiarze z dobrej, renomowanej fabryki, gdzie w pół godziny mamy nowy garnitur" - twierdzi Barbara Skrzypek. Niezależnie od tego wybór między rozwiązaniem standardowym a systemem napisanym w odpowiedzi na konkretne potrzeby biznesu powinien być poprzedzony skrupulatną analizą potrzeb, planów i możliwości organizacji.
System od krawca
Barbara Skrzypek, business development manager sektora ERP w firmie Comarch
Różnice dotyczą również kwestii aktualizacji oprogramowania. W przypadku standardowych aplikacji proces aktualizacji jest zwykle prosty. Istnieje jednak ryzyko, że producent z czasem przestanie rozwijać swoje oprogramowanie. W takim przypadku firma może świadomie zdecydować o dalszym użytkowaniu przestarzałej wersji systemu lub zakupie nowej aplikacji oraz jej wdrożeniu - ze wszystkimi tego następstwami. Oprogramowanie tworzone na zamówienie w swoich założeniach jest odbiciem rzeczywistej organizacji procesów biznesowych w firmie oraz praktyk i doświadczeń pracowników. Oznacza to jednak, że zleceniodawca ponosi wszystkie koszty związane z przyszłym rozwojem przygotowanego w ten sposób systemu. Aktualizacje lub zmiany funkcjonalne są w większości aplikacji dedykowanych dodatkową pozycją kosztową. Bywa jednak, że wskutek nieprawidłowej analizy przedwdrożeniowej oraz zbyt rozdmuchanych oczekiwań powstają systemy kosztowne i nadmiernie rozbudowane względem rzeczywistych potrzeb biznesowych.
Ogólna integracja
Nie brakuje również firm, które decydują się połączyć oba wspomniane modele. Oprogramowanie pisane na zamówienie bywa z powodzeniem wykorzystywane jako rozwiązanie integrujące różne funkcje standardowych aplikacji pod kątem rzeczywistych potrzeb biznesowych. Jednak w takim przypadku rozwiązanie pisane na zamówienie pełni raczej rolę oprogramowania warstwy pośredniej, umożliwiającego połączenie w jedną całość kilku standardowych systemów, wraz z zaszytymi w nich najlepszymi praktykami, obejmującymi m.in. optymalny przebieg procesów biznesowych. Aplikacja pośrednicząca między funkcjami standardowych systemów może być również wyposażona w dodatkowe, własne funkcje biznesowe.