Z maszynowni do biznesu

Virtual First

Za skalą i dostępnością idą oczywiście koszty. BZ WBK potrafi przyporządkować koszty infrastruktury do poszczególnych usług, a co za tym idzie - do procesów biznesowych oraz produktów. Klient biznesowy potrafi więc dokładnie ocenić koszty usługi, którą dostaje i - co ważniejsze - sterować parametrami wpływającymi na wysokość tych kosztów. "<<Wirtualny paragon>> pomaga również dobrze dostosować jakość usługi do oczekiwań biznesu. Mając przed sobą rzeczywiste koszty do poniesienia v. dostępność, skalowalność i wydajność, nie zawsze wybieramy najdroższe rozwiązanie typu high-end" - wyjaśnia Sebastian Hutny.

W nowej rzeczywistości projekt okazał się jeszcze bardziej wartościowy. Fakt, że średnie obciążenie procesora wzrosło z ok. 15 do 65%, pozwala "obronić" inwestycję nawet w znacznie trudniejszych realiach rynkowych.

W toku projektu zresztą też nie brakowało wyzwań. Skala zmiany i związana z nią pracochłonność, szczególnie na początku, była gigantyczna. Towarzyszyła temu ogromna zmiana kulturowa, zarówno po stronie klienta, jak i pracowników IT. "IT musiało stanąć twarzą w twarz z klientem, by zaoferować mu usługi i przekonać do stosowania nowych, scentralizowanych rozwiązań" - wspomina Szymon Kowalczyk. Bardziej prozaiczny charakter miały problemy licencyjne. Niektórzy dostawcy zwyczajnie nie wiedzieli jak licencjonować swoje produkty w sytuacji infrastruktury zwirtualizowanej, gdzie np. posługujemy się dziesiętnymi częściami procesorów. Jednak problemy udało się sukcesywnie rozwiązywać i dziś obowiązuje polityka "Virtual First". Nowa usługa niejako z definicji bazuje na infrastrukturze wirtualnej i "przykrytej" usługami; co nie ogranicza jednak stosowania w uzasadnionych przypadkach infrastruktury fizycznej - wymaga to jednak wykazania rzeczywistych potrzeb w tym zakresie.

Przyszłość jest wirtualna

Grupa AIB, do której należy BZ WBK, działa obecnie na najtrudniejszych, z uwagi na sytuację ekonomiczną, rynkach: amerykańskim oraz irlandzkim. Nic dziwnego, że do drzwi Departamentu Rozwoju i Wsparcia Usług IT we Wrocławiu pukają nie tylko klienci biznesowi macierzystej organizacji, ale i partnerskich banków należących do grupy kapitałowej. Polskie IT stopniowo staje się usługodawcą dla klienta amerykańskiego i irlandzkiego. Relacja jakości usług do kosztów, wraz z gwarancją utrzymania ich poziomu, to argumenty trudne do zbicia w sytuacji, gdy liczy się każdy dolar i każde euro.

Standaryzacja i wirtualizacja usług idzie w parze z rozwojem całej organizacji oraz ludzi ją tworzących. BZ WBK jest krajowym liderem w zakresie rozwoju infrastruktury IT, w szczególności w obszarze wirtualizacji opartej o rozwiązania IBM oraz technologii VMware. Dowodem tego jest m.in. fakt, że pracownik Departamentu Rozwoju i Wsparcia Usług, Krzysztof Waszkiewicz, prowadził sesję na konferencji VMworld w Las Vegas w roku 2008.

Zaś najlepszym podsumowaniem, że było warto wybierać się w tę drogę, jest wyróżnienie Lidera Wsparcia 2008 w kategorii "Projekt roku".


TOP 200