Wytwarzanie aplikacji w Thomson Polkolor
- Jan Baranowski,
- 08.01.1996
Analiza zadań. Dzieli się na dwa etapy:
Na tym etapie dokonywana jest również dekompozycja projektu na poszczególne iteracje. Dalsze etapy wykonywane są oddzielnie dla każdej iteracji.
Przygotowanie modelu obiektów użytkownika. Etap ten składa się z czterech części:
odpowiada kilku typom użytkowników)
Kontrola obiektów użytkownika. Obejmuje analizę zdefiniowanych obiektów użytkownika i ostateczne ich zatwierdzenie.
Przygotowanie projektu aplikacji. Obejmuje ustalenie liczby aplikacji wchodzących w skład systemu, zdefiniowanie okien wchodzących w skład każdej aplikacji, przypisanie każdemu z tych okien odpowiedniej klasy (zgodnie ze standardami) oraz akcji, jakie użytkownik może wykonać na danym oknie. Definiowany jest również diagram nawigacji między oknami aplikacji. Na podstawie akcji na oknach definiowane są akcje na danych, a na ich podstawie procedury realizujące operacje na bazie danych.
Definicje widoków, procedur i wyzwalaczy. Na podstawie definicji obiektów użytkownika i projektu aplikacji tworzone są kody widoków, procedur i wyzwalaczy. Końcowym efektem tego etapu jest wygenerowanie skryptów (poleceń języka SQL) definiujących bazę danych.
Wykonanie aplikacji zgodnie z przyjętymi standardami
Wdrożenie systemu
Końcowym efektem projektu są:
- specyfikacja wymagań określająca cel projektu, definicje wymagań i uzgodnione rozwiązania
- kontekstowy diagram przepływu danych (granice systemu, obiekty zewnętrzne, przepływy)
- fizyczny model danych opisujący bazę danych
- skrypty generujące bazę danych łącznie z definicjami widoków, procedur i wyzwalaczy
- definicje klas użytkowników, ich funkcje i zakres wykorzystywania systemu
- scenariusze zadań wykonywanych przez użytkowników oraz skrypty do prototypowania
- definicje obiektów użytkowników
- projekty aplikacji definiujące okna aplikacji, zawartość okien, nawigację między oknami i akcje w oknach powiązane z
akcjami na danych.
Należy podkreślić, że wszystkie etapy projektowania wykonywane są wspólnie z przedstawicielami przeszłych użytkowników systemu, a często nawet bezpośrednio przez nich.
Standardy tworzenia aplikacji
Aby usprawnić proces projektowania oraz ujednolicić wygląd i funkcjonalność aplikacji, konieczne okazało się stworzenie standardów ich tworzenia. Standardy te można podzielić na kilka grup: