Wytwarzanie aplikacji w Thomson Polkolor

Po projekcie pilotowym, dotyczącym systemu o niewielkim zasięgu i skomplikowaniu, przyszła pora na znacznie poważniejsze przedsięwzięcie. W czerwcu 1995 r. rozpoczęto prace nad projektem systemu analizy produkcji Zakładu Montażu Kineskopów Kolorowych. Jest to największy z zakładów wchodzących w skład Thomson Polkolor, zatrudniający powyżej 2000 pracowników.

Cel projektu zdefiniowano w następujący sposób:

Stworzenie systemu rejestracji i przetwarzania danych jakościowych oraz ilościowych w sposób który:

  • umożliwi wygodne i bezbłędne rejestrowanie informacji dotyczących ilości i jakości produkcji

  • zapewni aktualność i spójność danych

  • umożliwi wygodne i efektywne tworzenie wymaganych analiz i zestawień

  • umożliwi bieżące śledzenie ilościowe i jakościowe procesu produkcyjnego

    tak aby:

  • zapewnić bieżący dostęp do informacji ilościowych i jakościowych niezbędnych do skutecznego sterowania procesem produkcyjnym w ramach polityki przedsiębiorstwa.

    Projekt tego systemu wykonywany jest wspólnie przez pracowników InfoVide, Ośrodek Informatyki oraz przydzielonych pracowników Zakładu Montażu. Projekt podzielono na pięć iteracji:

    Do chwili obecnej wykonano oprogramowanie dla pierwszej iteracji, a prace nad drugą iteracją trwają.

    Kolejnym projektem, choć nie tak dużym, jednak równie skomplikowanym, jest projekt systemu dla Wydziału Masek. Cel

    systemu zdefiniowano następująco:

    Zbudować system informatyczny usprawniający kontrolę i analizę procesu produkcji maski płaskiej w sposób który

    pozwoli na:

  • kontrolę parametrów technologicznych

  • szybkie analizy statystyczne

  • kontrolę jakości pracy

  • przyspieszenie i rozszerzenie obiegu informacji o parametrach technologicznych i produkcyjnych

    tak aby:

  • uzysk produkcji wynosił co najmniej 85%

  • odrzut (braki wykryte u klienta) nie przekraczały 0,2%.

    Prace nad tym projektem rozpoczęto we wrześniu 1995 r.Wdrożenie systemu przewidywane jest na czerwiec 1996 r.

    Cykl projektowy

    Cykl wykonania projektu, zgodnie z metodyką System Engineer, składa się z następujących etapów:

    Inicjacja projektu. Na tym etapie definiuje się wstępny zakres systemu, skład zespołu projektowego, harmonogram czasowy i kosztowy projektu oraz inne aspekty formalne.

    Analiza wymagań krytycznych. Na etapie tym definiowany jest precyzyjny cel systemu, który dekomponuje się na poszczególne wymagania. Definiuje się również listę problemów/wymagań i warianty rozwiązań. Dokonuje się wyboru rozwiązania dla każdego ze zdefiniowanych problemów/wymagań.

    Przygotowanie modelu procesów. Na etapie tym definiowane są kolejne przybliżenia diagramu przepływu danych. Rozpoczyna się zwykle od diagramu przepływu danych między systemem, traktowanym jak czarna skrzynka, a otoczeniem. Diagram przepływów uszczegóławiany jest następnie poprzez dopisywanie atrybutów przepływów oraz tworzenie magazynów danych i procesów komunikujących się między sobą wewnątrz systemu.

    Przygotowanie modelu danych. Na etapie tym, który wykonywany jest najczęściej równolegle z innymi etapami projektu, tworzone są kolejne przybliżenia modelu danych. Rozpoczyna się zwykle od utworzenia logicznego modelu danych zawierającego encje bez atrybutów. Następnie tworzy się kolejne, uzupełnione o atrybuty encji, przybliżenia modelu logicznego danych, kontrolując zgodność atrybutów z modelem przepływu. Definiowane są relacje między poszczególnymi encjami, a więc klucze główne i obce. Kolejnym etapem jest przekształcenie logicznego modelu danych w model fizyczny, z rozwiązanymi relacjami 'n' do 'n' i usuniętymi podtypami encji oraz zdefiniowaniem dziedzin atrybutów.


  • TOP 200