Test 9 darmowych chmur osobistych

Usługi chmury osobistej, takie jak np. iCloud od Apple, Bitcasa, Box, Dropbox, Dysk Google, Skydrive od Microsoftu, MediaFire, SpiderOak czy Ubuntu One ułatwiają użytkownikom wygodne przechowywanie danych w chmurze czy wygodny transfer plików pomiędzy urządzeniami. Każda z wymienionych usług chmury osobistej jest różni się jednak od pozostałych. Przedstawiamy skondensowany przewodnik po usługach chmury osobistej.

Najlepsza wiadomość związana z usługami chmury osobistej jest taka, że dla określonej pojemności są one zazwyczaj bezpłatne. Większość dostawców oferuje również wersje "premium" lub "dla firm", które pozwalają na przechowywanie większej ilości danych i dzielenie się nimi w ramach jednej organizacji, co jest przydatne w przypadku np. pracy zespołowej.

Sprawdziliśmy dziewięć różnych usług chmur osobistych: iCloud od Apple, Bitcasa, Box, Dropbox, Dysk Google, Skydrive od Microsoft, MediaFire, SpiderOak i Ubuntu One. O ile iCloud, SkyDrive i Dysk Google są zoptymalizowane pod kątem konkretnych platform, większość chmur działa na różnych systemach operacyjnych i różnego rodzaju przeglądarkach. Oto wnioski.

Zobacz również:

  • AWS planuje dużą ekspansję w Europie. Zainwestuje 7,8 mld euro w data center

Na początek warto zauważyć, że trudno byłoby nazwać którąkolwiek z usług w chmurze "zwycięzcą". Wszystkie działały dokładnie tak, jak były reklamowane, wszystkie miały swoje mocne strony, jak również osobliwe lub irytujące cechy. Przykładowo, niekiedy dostawcy oferują pamięć wspólną, do której inne osoby mogą uzyskać samodzielny dostęp. W innych klientach wymagane jest utworzenie i przesłanie linku URL. Czasem oferowane są też aplikacje sieciowe, np. możliwość tworzenia dokumentów lub list kontaktów.

I tak: SkyDrive oferuje płynną integrację z aplikacjami Microsoft Office, iCloud zapewnia wbudowaną synchronizację danych i pełną możliwość wykonywania kopii zapasowych użytkownikom różnych urządzeń marki Apple. Bitcasa zwraca na siebie uwagę dzięki ofercie nielimitowanej objętości, a SpiderOak jest skierowany do użytkowników, którzy obawiają się o kwestie bezpieczeństwa. Box idzie o krok dalej, oferując świetne możliwości współpracy. Podobnie Dropbox, zapewnia funkcję śledzenia wersji plików użytkownikom pracującym na jednym dokumencie. Dysk Google z kolei jest skierowany do tych korzystających na co dzień Dokumentów Google i Gmail. MediaFire próbuje znaleźć dla siebie niszę w obszarze mediów strumieniowych. Ubuntu One nadal wymaga nieco dopracowania, ale jest skierowany do rosnącej grupy użytkowników pulpitu i smartfonów Ubuntu.

Poniżej przedstawiamy recenzje poszczególnych usług:

iCloud od Apple

Jeśli korzystasz z iPada, iPhone’a, iPoda Touch lub Maca, na pewno masz dostęp do usługi iCloud. iCloud jest również dostępna dla użytkowników systemów w wersji Windows 7 i 8, ale już nie Windows RT. Dostęp do usługi iCloud można uzyskać, wchodząc na dedykowaną stronę z każdego urządzenia. Apple zapewnia darmową pamięć 5GB, którą można powiększyć, co w minimalnej wersji kosztuje 20 USD.

iCloud zapewnia możliwość przechowywania zdjęć i dokumentów, które można przesyłać między urządzeniami. Zdjęciami można dzielić się z innymi przy pomocy funkcji Photo Streams. Podobno ma ona zostać jeszcze wzbogacona w miarę rozwoju systemu iOS 7. Urządzenia z iOS 7 mogą być obsługiwane przez iCloud, co przydaje się w razie konieczności wymiany urządzenia lub jego aktualizacji do wyższej wersji. Taki backup dotyczy wszelkich treści znajdujących się na urządzeniu, w tym wszystkich aplikacji i ustawień.

Większość materiałów przechowywanych na Macu albo innym urządzeniu z systemem iOS jest automatycznie uploadowanych do iCloud, co oznacza, że zdjęcie, które robisz swoim iPhonem pojawia się szybko również na Twoim iPadzie lub zostanie zapisane w pamięci komputera Mac. Podobnie jest w przypadku treści wideo i plików muzycznych pobieranych ze sklepu Apple, które pojawiają się na wszystkich urządzeniach tej marki.

Apple oferuje kilka aplikacji sieciowych, dzięki czemu zapewniony jest dostęp do informacji zapisanych w iCloud z komputera i być może również z tabletu. Testy przeprowadzone na 10 urządzeniach z systemami Android, Windows Phone i BlackBerry wykazały, że nie w każdym przypadku przeglądarka mobilna działa. Można zsynchronizować iCloud z Outlookiem Microsofta w celu integracji poczty e-mail, listy kontaktów i wpisów do kalendarza, ale aby to zrobić wymagane jest logowanie do skrzynki odbiorczej iCloud.

Korzystanie z iiCloud za pośrednictwem urządzenia z systemem iOS lub Maca wymaga niewiele wysiłku, ponieważ chmura jest już w nie wbudowana. Korzystanie z iCloud na urządzeniach z systemem Windows 7 lub 8 wymaga pobrania panelu użytkownika iCloud. Po jego zainstalowaniu, trzeba wskazać, czego ma dotyczyć synchronizacja, wówczas będzie ona odbywać się automatycznie.

iCloud nie oferuje miejsca na przechowywanie ad hoc dokumentów na pulpitach Windows ani Linux. I nie pozwala na dzielenie się muzyką z innymi użytkownikami iCloud.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200