Szybkie decyzje

W firmie KLER od 2004 r. pracuje system ERP, który niedawno został uzupełniony o system BI. Ten zaś okazał się jednym z najważniejszych narzędzi dla działu handlowego.

Porównanie działań marketingowych z zamówieniami i sprzedażą pokazało dobitnie, że wystarczy promocja obejmująca 3-4 wiodące produkty, aby osiągnąć sprzedaż na podobnym poziomie. Bez systemu BI taka analiza byłaby trudna i pracochłonna.

Stefan Hehnel, główny informatyk w KLER

Czynnikiem, który miał wpływ na decyzję o wdrożeniu hurtowni danych, był duży nakład pracy niezbędny do pozyskania analitycznych danych z systemu transakcyjnego. Do tego celu wykorzystywano arkusze Excela, zasilane danymi z bazy Oracle, jednak proces zasilania trwał około dwóch godzin, zdarzało się, że musiał być przeprowadzany więcej niż raz dziennie. Praca analityczna z użyciem takich arkuszy oraz raportów z ERP wymagała zbyt dużo działań i trwała zbyt długo. Nawet po utworzeniu odpowiednich struktur w bazie, nadal byłyby niezbędne szeregi wielokrotnie wykonywanych raportów. Czas spędzony na ich wykonywaniu byłby niewspółmiernie długi w stosunku do wydajności oferowanej przez hurtownię danych.

Stefan Hehnel, Kierownik IT w firmie KLER mówi: "Pakiet ERP Impuls 4, jak każdy system transakcyjny, nie jest przystosowany do wykonywania wielowymiarowych, skomplikowanych analiz". Zadaniem działu IT było skrócenie czasu dostępu, by informacja była w zasięgu ręki i by przy jak najmniejszym nakładzie pracy można było niemal natychmiast odpowiadać na ważne pytania. Wybrano system Optima BI firmy .

Jak wiadomo, poprawnie wdrożona hurtownia daje wyniki niemal natychmiast. Właśnie ta cecha wpłynęła na dobry odbiór użytkowników. Ponadto po wdrożeniu tego systemu zaprzestano wykonywania wielu analiz w arkuszach kalkulacyjnych.

"Skłamałbym, gdybym powiedział, że w firmie nie ma Excela, ale najważniejsze z analiz wykonywane są w Optimie. Arkusze służą głównie do lepszej prezentacji graficznej albo doraźnych obliczeń. Jednak nie wyczerpaliśmy jeszcze potencjału Optimy, system oferuje narzędzia do automatyzacji wielu z prac wykonywanych w Excelu" - mówi Stefan Hehnel.

Kostka prawdę ci powie

Pierwszą kostką opracowaną w hurtowni była analityka zamówień. Do dziś jest to bardzo ważna dziedzina analityki biznesowej w firmie Kler. Wymiarami kostki są: dzień, kanał dystrybucji (odpowiada na ważne pytanie o sklep, w którym złożono zamówienie), miejscowość oraz kod pocztowy kontrahenta, produkt, począwszy od linii z dokładnością do pojedynczego mebla, poprzez wykończenie (kolor skóry i drewna) aż po niektóre szczegóły konstrukcyjnye. Agregowanie kontrahentów do miejscowości i kodu pocztowego jest celowe, gdyż klientami firmy Kler są przeważnie odbiorcy indywidualni, którzy dokonują zakupów raczej rzadko, analizowanie zatem zamówień pojedynczej osoby mija się z celem.


TOP 200