Sześć problemów z routerami WLAN

3. Aktualizowanie oprogramowania firmware.

Problem: oprogramowanie firmware zarządzające routerem stanowi pierwszą linię ochrony danych i dlatego należy je zawsze aktualizować, gdy tylko pojawi się nowa wersja. Jednak znalezienie na witrynie producenta routera najnowszej wersji oprogramowania firmware nie jest zawsze proste. Należy to najczęściej robić "na piechotę", przeglądając uważnie witrynę dostawcy routera.

W następnym kroku trzeba sprawdzić, czy dana aktualizacja odnosi się na pewno do tego modelu routera, który posiadamy. Gdy już jesteśmy tego pewni, pobieramy na komputer PC uaktualnienie i następnie ładujemy je do pamięci routera postępując zgodnie z instrukcją wyświetlaną na panelu zarządzania WWW.

Zobacz również:

  • Zarządzanie informacją – nowe kierunki
  • Cisco wzmacnia bezpieczeństwo dwóch platform sieciowych

Aktualizując firmware, trzeba być bardzo uważnym. Producenci routerów modyfikują je bowiem bardzo często i uaktualnień dla poszczególnych modeli jest tak dużo, że trzeba tu być wyjątkowo dokładnym, aby nie popełnić błędu.

Stosowane rozwiązania: nieraz można tak skonfigurować router, aby zadanie aktualizowania oprogramowania firmware było wykonywane automatycznie. Wtedy nie będziemy musieli wykonywać wielu pracochłonnych operacji związanych z pobieraniem oprogramowania i ładowaniem go do pamięci routera. Dobrze jest sprawdzić w interfejsie zarządzania WWW część opisującą oprogramowanie firmware, czy nie ma tam opcji pozwalającej uaktualniać to oprogramowanie automatycznie.

Sześć problemów z routerami WLAN

Po wybraniu określonej opcji, router N+ Wireless (Belkin) aktualizuje automatycznie oprogramowanie firmware.

Najlepsze routery: routery N+ Wireless (Belkin) i RangeMax (Netgear) oferują opcję automatycznego uaktualniania oprogramowania firmware (należy ją tylko zaznaczyć w interfejsie zarządzania WWW). Wtedy wszystkie problemy związane z oprogramowaniem firmware mamy z głowy.

4. Obsługa użytkowników typu "gość".

Problem: jeśli naszą firmę odwiedzają zewnętrzni użytkownicy (np. klienci), dobrze jest zapewnić im dostęp do internetu czy do wybranych zasobów sieci WLAN. Jednak nawet wtedy, gdy możemy zapewnić im dostęp, nigdy nie wiemy, czy posiadane przez nich komputery są w należyty sposób chronione przed wirusami czy innym szkodliwym oprogramowaniem. Jeśli już damy zewnętrznemu użytkownikowi hasło dostępu do routera, powinniśmy zawsze pamiętać o tym, aby następnego dnia zmienić hasło na inne.

Sześć problemów z routerami WLAN

Router Valet (Cisco) pozwala budować oddzielną sieć WLAN, świadczącą usługi użytkownikom typu "gość".

Stosowane rozwiązania: o ile jest to możliwe, dobrze jest przyznawać zewnętrznym użytkownikom tymczasowy dostęp typu "guest" (gość), dzięki któremu mogą się oni tylko łączyć z internetem, a nie mają prawa korzystać z innych usług świadczonych przez sieć WLAN (takich jak np. dostęp do współużytkowanych plików czy do sieciowych drukarek).

Dostawcy routerów dla gości WLAN mają różne rozwiązania. Firma Belkin oferuje np. opcję "Hotel-style". Zewnętrzni użytkownicy są wtedy przekierowywani na specjalną stronę WWW, gdzie mogą wpisać hasło wygenerowane dla gości. Inni pozwalają administratorowi konfigurować oddzielną (logiczną) sieć bezprzewodową, która obsługuje tylko użytkowników typu "guest". (użytkownicy routerów Apple AirPort Express nie mają takiej możliwości - są pozbawione funkcji "guest").

Najlepsze routery: routery Valet firmy Cisco obsługują tę technologię. Najpierw należy nagrać na klucz USB specjalne oprogramowanie. Klucz taki dajemy użytkownikowi typu "guest", który dołącza go do swojego komputera i uruchamia znajdujący się na nim program (i ma wtedy tylko dostęp do internetu, a nie do zasobów i usług sieci WLAN).


TOP 200