Specjalizowane aplikacje komórkowe
- Adam Urbanek,
- 01.05.2003
Ile to kosztuje?
Złożoność taryf krajowych operatorów powoduje, że oszacowanie kosztów połączeń nie jest łatwe. Jednak w zbliżonych warunkach eksploatacji, mimo wielu wariantów cenowych (upusty, promocje, okresy pozaszczytowe), koszty przekazów SMS u poszczególnych operatorów niewiele się różnią. Nie korzystając z firmowych promocji ani okresowych połączeń specjalnych (o obniżonej lub podwyższonej taryfie), za przesłanie standardowego komunikatu SMS zapłacimy 0,29-0,60 zł. W wypadku abonentów korzystających z kart z przedpłatą (Simplus, POP, Tak Tak) opłaty te zwykle zbliżają się do górnej granicy. Koszt przesłania wiadomości MMS jest wyższy i zwykle nie zależy od wielkości pliku (np. 2 PLN netto w sieci Era i Plus). W bieżącej promocji sieci Era wysłanie MMS-u kosztuje 0,50 PLN netto.
Koszt połączenia komórkowego z Internetem w technologii GPRS (łącze stałe) nie zależy od czasu połączenia, ale od wielkości transmitowanych informacji. Opłata standardowa wynosi około 0,50 PLN plus 7 proc. VAT za każde 100 kB przetransmitowanych przez sieć danych (wysłanych i odebranych). Jedynie w sieci Idea paczka taryfikacyjna jest mniejsza (50 kB). Wbrew powszechnej opinii, całkowite koszty połączeń w technologii GPRS wcale nie muszą być wyższe od podobnych transmisji realizowanych przez stacjonarne sieci komutowane z użyciem modemu (dostęp wdzwaniany).
W wypadku dostępu z protokołem WAP przez GPRS koszty przekazów, choć zbliżone, różnią się w poszczególnych sieciach. Na przykład w promocji Polkomtelu (Plus) z ubiegłego roku za 5 PLN miesięcznie (są również taryfy wyższe) można było przetransmitować pakiet 1 MB danych, czyli około 1000 stron WAP. Aktywacja tej usługi jest bezpłatna u wszystkich operatorów.
Lokalizacja położenia przez operatora
Wiele nowych możliwości daje ustalanie położenia geograficznego abonenta telefonii komórkowej w celu dostarczenia mu interesujących go informacji lokalnych. Lokalizacja za pomocą infrastruktury komórkowej umożliwia operatorom zróżnicowanie usługi zależnie od miejsca, skąd nadchodzi zapytanie klienta. Funkcja ta pozwala tworzyć specjalne serwisy informacyjne dla użytkowników lokalnych (serwis Co, gdzie, którędy? w sieci Idea, 2002 rok). Mimo większej szczegółowości zwykle zawierają one mniej danych niż serwisy ogólne, co sprawia, że korzystanie z nich jest bardziej efektywne.
Funkcja lokalizacyjna terminalu jest też również podstawą do określenia pozycji użytkownika w terenie, pomocną do wyszukania odpowiedniego kierunku lub drogi. W zależności od potrzeb dokładność lokalizacji jest różna. Serwisy ogólne oraz część serwisów specjalnych (notowania giełdowe, kursy walut, wyniki sportowe, inne) nie potrzebują żadnej procedury lokalizacyjnej. W wypadku niektórych serwisów wystarczy określenie regionu z dokładnością do 40-100 km (lokalne prognozy pogody, informacje pogodowe, ostrzeżenia o warunkach drogowych, repertuar kulturalny, serwis wiadomości regionalnych czy przekierowania połączeń alarmowych). W zarządzaniu ruchem miejskim i podczas śledzenia trasy przejazdu przesyłek jest potrzebna dokładność rzędu kilometra. Największej dokładności wymaga realizacja funkcji ratowniczych i poszukiwawczych. Podczas wyszukiwania pojazdów pożądana dokładność lokalizacji nie przekracza zwykle 100 m, natomiast podczas lokalizacji pieszych użytkowników systemu, na terenach mocno zurbanizowanych, błąd nie powinien być większy niż kilkanaście metrów.