Smak marchewki

Który gatunek marchewki?

Przeanalizowanie podstawowych aspektów funkcjonowania przedsiębiorstwa pozwoli na znalezienie najlepszego systemu wynagradzania informatyków.

  • Finanse - czy przychody firmy są stałe i przewidywalne (np. z abonamentu lub odnawialnych usług) czy raczej mają charakter "od umowy do umowyÓ? Jeżeli firma funkcjonuje w ten drugi sposób, bardziej właściwy będzie dla niej system, w którym firma dzieli się z pracownikami korzyściami z realizacji konkretnego zlecenia po jego zakończeniu, w zamian za co informatycy ponoszą część ryzyka finansowego.

  • Klienci - czy zlecenia, które klienci dają firmie, mają charakter zadaniowy czy raczej polegają na świadczeniu trudno mierzalnych usług albo na stałej gotowości do wykonywania zadań? Jeżeli to pierwsze, system "dnia zleceniowego" lub pokrewny mu będzie prawdopodobnie bardziej właściwy niż stałe wynagrodzenie.

  • Procesy wewnętrzne - w sytuacji, gdy firma ma dopracowane procesy wewnętrzne i odnotowuje miary tych procesów (liczbę zrealizowanych zleceń, poprawek i błędów, satysfakcję klienta itd.), będzie miała podstawę, aby wyodrębnić ewentualne kryteria premiowe. Jeżeli tych danych nie gromadzi, premia może przekształcić się w "nagrodę uznaniową".

  • Pracownicy - doświadczeni informatycy, pracując w małych zespołach, na ogół nie wymagają dodatkowego "motywowania" - pracują dobrze niezależnie od ewentualnej nagrody finansowej. Przy niezbyt dobrze zmotywowanych ludziach, dużej rotacji kadr bądź bardzo dużych zespołach tylko system premiowy lub zadaniowy będzie pozwalał na sprawiedliwe wynagradzanie pracowników.

    Rola menedżera

    W każdym z opisanych systemów rola menedżera jest inna. W pierwszym z nich, przy stałej pensji, rolą szefa jest opieka merytoryczna i przewodzenie zespołowi. W takiej firmie spoiwem jest zaufanie i zaangażowanie - i to właśnie te wartości powinny być najbardziej akcentowane w pracy menedżera.

    W systemie, w którym premiuje się różnie rozumianą wydajność, rolą menedżera jest przede wszystkim stworzenie miar wydajności i obiektywna ocena pracy. Najlepiej, aby źródło miary było poza firmą (np. liczba dni serwisowych przepracowanych u klienta, liczba błędów poprodukcyjnych itd.). Uwaga! Menedżer nie może jednak na tym poprzestać. Słabsi członkowie zespołu powinni otrzymać od niego merytoryczną pomoc i wsparcie, które pomoże im poprawiać wyniki. W przeciwnym razie "marchewka" stanie się "kijem" i przestanie spełniać swoją funkcję. Menedżer powinien mieć także odwagę, aby krytycznie ocenić system i ewentualnie dokonać w nim zmian.

    W systemie "dnia zleceniowego" kluczowym procesem jest "wycena" zlecenia i zadań. Musi być ona dokonana przez osobę bezstronną i doświadczoną, w przeciwnym razie bowiem pensja będzie bardziej zależała od szczęścia w wyborze zadań niż od rzeczywistego wkładu pracy. Rolą menedżera jest więc dokonanie takiej "wyceny", a ponadto zapewnienie takich celów indywidualnych, aby każdy z pracowników na horyzoncie widział również cel zespołowy, czyli sukces całego przedsięwzięcia.

    Oczywiście, przedstawiona lista nie wyczerpuje możliwych sposobów wynagradzania informatyków. Zapewne takich systemów jest tyle, ile firm informatycznych. Pokazuje jednak trzy w pewnym sensie skrajne modele - stały, wydajnościowy i zleceniowy - w obrębie których można szukać systemu właściwego dla wymagań firmy.


  • TOP 200