Sieci inteligentne w praktyce

Zaawansowane usługi dla biznesu

Środowisko biznesowe jest dla operatorów tym sektorem, w którym spodziewają się oni najszybciej odzyskiwać wydane na infrastrukturę telekomunikacyjną pieniądze. Złożone usługi telekomunikacyjne realizowane na platformie IN są kosztowo konkurencyjne w stosunku do realizacji podobnych aplikacji za pomocą tradycyjnych rozwiązań, nie mówiąc o tym, że wiele z nich w ogóle nie byłoby wcześniej możliwe do realizacji. Mimo że zwykle są one powiązane z podwyższoną opłatą za połączenia, zainteresowanie nimi rośnie, gdyż dają one firmom większe możliwości marketingowe. Zainstalowanie w sieci TP platformy dostępowej INXpress pozwoliło operatorowi rozszerzyć ofertę o bardziej zaawansowane usługi sieciowe dla biznesu. Wśród nich znalazły się:

Teległosowanie 0-400 (Televoting VOT). Usługa o rozszerzonych funkcjach teległosowania została uruchomiona przez TP w grudniu 2004 r. Umożliwia ona klientom biznesowym przeprowadzanie telefonicznego głosowania z podawaniem na bieżąco jego wyników. Funkcjonuje wg numeracji o podwyższonej płatności i stopniowo zastępuje starszą generację teległosowania z prefiksem 0-707. Nowa platforma jest skierowana do klientów biznesowych, ze szczególnym uwzględnieniem firm działających na rynku mediów: aby z niej skorzystać, wystarczy poinformować telewidzów, słuchaczy lub czytelników o dostępowych numerach telefonów przyporządkowanych wybranym odpowiedziom. Usługa jest dostępna w trzech opcjach: zwykłe zliczanie połączeń, zliczanie połączeń wraz z przekierowaniem na wskazany numer docelowy oraz zliczanie połączeń z przekierowaniem do interaktywnego modułu IVR TP.

Infolinia 0-300 (Premium Rate PRM). Kolejna usługa o podwyższonej opłacie jest również przeznaczona dla klientów biznesowych. Numery linii informacyjnej 0-300 są dedykowane wyłącznie serwisom profesjonalnym i umożliwiają dostęp do źródłowej informacji w różnych sektorach gospodarki (finansowych, usługowych, handlowych, turystycznych). Usługa stopniowo zastępuje funkcjonujące obecnie serwisy informacyjne grupy 0-701. Usługodawca zainteresowany numeracją 0-300 może wykupić pojedynczy numer bądź pulę 10 numerów na 9 taryfach (tzw. mały infiks). Do świadczenia usługi potrzebne są jednak specjalistyczne rozwiązania (IVR, call center, contact center), które TP oferuje biznesowym klientom zainteresowanym serwisami automatycznymi.

Błękitna linia 9330 (TP Biznes). Udostępniona przez TP od 17 listopada 2003 r. bezpłatna infolinia 9330 (call center) jest przeznaczona do obsługi własnych klientów biznesowych operatora i stanowi uzupełnienie funkcji numeru dostępowego 9393 - przeznaczonego wyłącznie dla klientów indywidualnych. Biznesowa usługa błękitnej linii umożliwia zamawianie i realizację wszelkich kontaktów firmowych z telecentrami TP, pozwala na zgłaszania zaistniałych problemów łączeniowych z przedsiębiorstwami oraz identyfikację usterek w funkcjonowaniu szerokopasmowych usług dostarczanych dla biznesu. Kontakt z właściwym działem obsługi przedsiębiorstw uzyskuje się poprzez jeden ogólnodostępny numer telefoniczny 9330 za pośrednictwem nakładkowej platformy sieci inteligentnej IN, zainstalowanej w sieci central publicznych PSTN. Połączenia te są wstępnie kierowane do sieci central Alcatela 4400, wyposażonych w system zarządzania CRM (Genesys) w celu realizacji przyjętych zgłoszeń, a niektóre są wyposażone również w moduły IVR (Interactive Voice Response) prowadzące klienta do obsługi przez właściwego konsultanta. Połączenie z infolinią 9330 jest bezpłatne.

Sieć IN w Tel-Energo

W październiku 2002 r. funkcje sieci inteligentnej o mniejszym zakresie usług firma Siemens (ICN) wdrożyła również w sieci Tel-Energo (obecnie Exatel) do autoryzacji połączeń (Calling Line Verification). Dzięki temu Exatel, który powstał w wyniku połączenia Bankowego Przedsiębiorstwa Telekomunikacyjnego Telbank i Telekomunikacji Energetycznej Tel-Energo SA, ma możliwość monitorowania wszystkich przechodzących przez sieć Tel-Energo połączeń telefonicznych pod kątem uprawnień abonentów do korzystania z sieci operatora. W przypadku pozytywnej weryfikacji numeru abonenta centrala otrzymuje zezwolenie na zrealizowanie połączenia. Funkcjonowanie sieci inteligentnej w Tel-Energo pozwala nie tylko oferować usługi związane z prefiksem grupy 0-800, lecz także bardziej zaawansowane oparte na platformie IP i tranzytowych aplikacjach Tranzyt IP oraz usługi kolokacyjne i dzierżawę łączy w relacjach krajowych i międzynarodowych. Gros zaawansowanych usług telefonicznych firmy Exatel jest dedykowanych odbiorcom biznesowym.

Wirtualne sieci prywatne

Sieci inteligentne w praktyce

Formowanie relacji w sieci telekomunikacyjnej VPN

Tworzenie prywatnych sieci wirtualnych VPN (Virtual Private Network) stanowi najbardziej wyrafinowaną formę aplikacji sieci inteligentnej. Realizacja usługi telekomunikacyjnej VPN (w odróżnieniu od podobnie nazywanych takich usług w środowisku komputerowym) opiera się na nakładkowej sieci IN posadowionej na zasobach sieci publicznej PSTN/ISDN. Dostawcami tej usługi są operatorzy sieci korporacyjnych, którzy za pomocą sieci publicznej mogą integrować funkcje centralowe PABX, łącza dzierżawione oraz fragment sieci publicznej w jedną strukturę wirtualną VPN. Takie rozwiązanie pozwala tworzyć wydzielone i bezpieczne sieci wirtualne wyłącznie na potrzeby jednego użytkownika biznesowego.

W ten sposób przedsiębiorstwa mające wiele oddziałów w terenie czy liczne odległe przedstawicielstwa mogą korzystać z kanałów sieci publicznej jak w wewnętrznej sieci prywatnej z zachowaniem prywatnego planu numeracji, rozliczania według specjalnych taryf, realizować przekierowania zgłoszeń telefonicznych oraz odbierać połączenia spoza wirtualnej sieci i dowolnie zestawiać połączenia zewnętrzne.

Istnieje kilka powodów, dla których wdrażanie telekomunikacyjnych usług wirtualnych w sieciach krajowych gwałtownie rośnie. Należą do nich: wzrost obrotów operatora poprzez zwiększenie wolumenu ruchu w sieci - co pozwala bardziej efektywnie korzystać z zasobów PSTN, łatwa implementacja nowych funkcji usługowych przez operatora dzięki scentralizowanemu zarządzaniu oraz wzrost bezpieczeństwa udostępnianych usług związany z prywatnym charakterem sieci. Ponieważ dostęp do sieci wirtualnych praktycznie nie zależy od lokalizacji użytkownika, z usług oferowanych w tych sieciach mogą korzystać bez ograniczeń wszystkie podmioty objęte siecią wirtualną.

Przyszłość w sieciach IP VPN

Nowoczesną wersją wirtualnych połączeń realizowanych na platformie sieci inteligentnych są usługi udostępniane w sieciach z protokołem IP. Biznesowi klienci TP już mogą korzystać z usługi IP VPN tp, przygotowanej we współpracy z firmą Equant - spółek wchodzących w skład grupy France Telecom. Aplikacja IP VPN tp pozwala na łączenie wszystkich - niezależnie od ich lokalizacji na świecie - placówek firmy w jedną sieć, a więc tworzenie korporacyjnego intranetu pozwalającego na transmisję: danych, głosu, dźwięku lub obrazu (wideo) pomiędzy użytkownikami.

Nowa usługa jest klasycznym przykładem telekomunikacyjnego outsourcingu dostosowanego do potrzeb klienta, pozwalającego na oddanie części zadań firmy zewnętrznemu operatorowi wirtualnemu. Użytkownik może więc korzystać z rozwiązań sieciowych bez ponoszenia wydatków na zakup sprzętu (routery), skoncentrować pracę własnych specjalistów branży IT na podstawowej działalności firmy, a dodatkowo zaoszczędzić na kosztach, dzięki wdrożeniu automatyzacji funkcji biznesowych. Usługa IP VPN tp pozwala na tworzenie korporacyjnego intranetu, do którego w zależności od potrzeb można dołączać zewnętrznych partnerów - np. stałych dostawców i kooperantów - tworząc w ten sposób sieć ekstranetową. Zapewnia ona pracownikom firmy spoza jej siedziby bezpieczny dostęp do sieci korporacyjnej oraz Internetu.

Inteligencja w sieciach komórkowych

Sieci inteligentne w praktyce

Implementacja komponentów IN w sieci GSM (CAMEL)

Na telekomunikacyjnym rynku komórkowym zaczynają pojawiać się dostawcy sieci inteligentnych, którzy oferują coraz szerszy asortyment aplikacji. W 2004 r. większość europejskich instalacji komórkowych korzystała już z usługi odtwarzania melodii podczas oczekiwania na połączenie, opartej na rozwiązaniu sieci inteligentnej skandynawskiej grupy ECT (European Computer Telecoms). Mobilne rozwiązania firmy ECT umożliwiają wdrażanie podstawowych funkcji IN podobnie jak w sieciach stacjonarnych, zwłaszcza przekierowanie połączeń czy organizowanie sesji telekonferencji komórkowych.

Inteligentne usługi mobilne otwierają operatorom nowy rentowny rynek komórkowy, szczególnie w sektorze klientów biznesowych. Komórkowe usługi IN pozwalają na sieciową realizację części funkcji central abonenckich PABX, takich jak: połączenia grupowe, numer zbiorowy czy tandem sekretarsko-dyrektorski. Za ich pomocą użytkownik może więc zarządzać ustawieniami swoich usług poprzez interfejs internetowy lub WAP - co w konsekwencji daje mu narzędzia do tworzenia mobilnego biura przez telefon komórkowy, niewiele różniącego się od funkcji biura stacjonarnego. W Polsce implementują je w sieciach komórkowych głównie Ericsson i Nokia.


TOP 200