Sieci inteligentne w praktyce

Wdrażanie nowych usług w sieciach telekomunikacyjnych polega obecnie na instalacji innego oprogramowania nakładkowego w już istniejących centralach cyfrowych oraz wspieraniu ich wydzielonymi systemami komputerowymi do realizacji tych usług. Implementacja nowych funkcji za pomocą sieci inteligentnych wymaga jednak uruchomienia wydajnej platformy sygnalizacyjnej między poszczególnymi fragmentami sieci telekomunikacyjnej.

Wdrażanie nowych usług w sieciach telekomunikacyjnych polega obecnie na instalacji innego oprogramowania nakładkowego w już istniejących centralach cyfrowych oraz wspieraniu ich wydzielonymi systemami komputerowymi do realizacji tych usług. Implementacja nowych funkcji za pomocą sieci inteligentnych wymaga jednak uruchomienia wydajnej platformy sygnalizacyjnej między poszczególnymi fragmentami sieci telekomunikacyjnej.

Sieci inteligentne w praktyce

Hierarchiczna struktura sieci inteligentnej

Współczesna sieć inteligentna - IN (Inteligent Network) - stanowi koncepcję projektowania i wdrażania najbardziej złożonych usług w sieci telekomunikacyjnej, coraz częściej powiązanych z usługami funkcjonującymi w całkowicie odmiennych infrastrukturach sieci (stacjonarnych, bezprzewodowych, komórkowych), w których również zaimplementowano elementy sieci inteligentnej. Istotą sieci inteligentnej jest oddzielenie funkcji związanych z realizacją usług (łączenie, komutowanie, nadawanie zapowiedzi, inne) od sterowania realizacją tych usług w sieci teleinformatycznej (czasowa translacja połączeń, numery uniwersalne, podział opłaty, teległosowanie, tworzenie połączeń wirtualnych). Dzięki temu tradycyjną sieć telefoniczną z komutowaniem połączeń można łatwo wzbogacić o usługi telekomunikacyjne w złożonych scenariuszach działania, tworzonych programowo i bez ograniczeń terytorialnych.

W rezultacie, zamiast długotrwałej i pracochłonnej metody wprowadzania każdej nowej usługi oddzielnie w każdej centrali telefonicznej, można je prawie automatycznie i jednocześnie zainstalować we wszystkich lub wybranych systemach komutacyjnych. Także przetestować sprawność ich działania we wskazanych lub wszystkich centralach, przed ich udostępnieniem abonentom całej sieci teleinformatycznej. Elastyczne i natychmiastowe definiowanie nowych aplikacji, skalowanie zasięgu działania, centralne zarządzanie usługami oraz bezpośrednia kontrola parametrów tych usług pozwalają na szybkie wdrażanie każdej nowej usługi, a także ich modernizację przy stosunkowo niewielkich kosztach wdrożeniowych. No i oczywiście uzyskiwanie nowych zysków po ich oddaniu do eksploatacji.

Na ten element od dawna zwracali uwagę operatorzy telekomunikacyjni, którzy w wyniku stopniowego nasycania się rynku zwykłymi usługami telefonicznymi (kto chciał mieć telefon, już dawno go ma) poszukują obecnie nowych źródeł dochodu w usługach dodatkowych. Zainteresowanie operatorów stacjonarnych usługami sieci IN wzrosło, gdy okazało się, że proste usługi łączeniowe po prawie konkurencyjnych cenach zaczynają dostarczać również operatorzy sieci komórkowych. W sieciach inteligentnych wdrażanie nowych usług dokonuje się mniejszym kosztem i trwa krócej niż ich instalowanie w sieciach publicznych w tradycyjny sposób.

Elementy infrastruktury stacjonarnych sieci IN mają wydzielone łącza komunikacyjne do systemów zarządzania sieciami NMS (Network Management System) i systemów billingowych, które w sieciach telefonicznych nadzorują taryfikację, wystawianie rachunków i są odpowiedzialne za bezpieczeństwo oraz nadzór sieci. W ub.r. polska firma ComArch zaprezentowała teleinformatyczny system billingowy TYTAN do rozliczania płatności w sieciach inteligentnych, stworzony na zlecenie niemieckiego operatora telefonicznego DTMS AG. System może taryfikować wszelkie zaawansowane usługi w ramach produktów udostępnianych w sieciach inteligentnych, które obecnie obejmują: numery serwisowe, telefony bezpłatne, abonamenty promocyjne, wirtualne centra telefoniczne, płatności internetowe, telekonferencje oraz czaty wraz z kontrolą dostępu. TYTAN zapewnia również obsługę różnych metod płatności za wykonane usługi, z uwzględnieniem należności wnoszonych kartą kredytową bądź kartami z przedpłatą wraz ze zwrotem nadwyżek płatniczych.

Usługi inteligentne w TP

Sieci inteligentne w praktyce

Infrastruktura sieci inteligentnej w TP

Największy zakres usług sieci inteligentnej od kilku lat oferuje w całym kraju Telekomunikacja Polska w swej stacjonarnej sieci telefonicznej PSTN. Korzystanie z tych usług poprzedził kontrakt zawarty przez TP z Siemensem (ZWUT) na budowę sieci inteligentnej IN, który umożliwił zainstalowanie i uruchomienie w 1997 r. największego w Polsce nakładkowego systemu opartego na centralach komutacyjnych znajdujących się w gestii TP. Sposobem utworzenia sieci inteligentnej w takiej sytuacji było zainstalowanie w istniejącej infrastrukturze sieci telefonicznej pewnej liczby inteligentnych węzłów sterujących, które przejęły przetwarzanie zgłoszeń wymagających dodatkowego bądź indywidualnego trybu obsługi.

Pełny zakres przewidzianych do implementacji usług inteligentnych (6 podstawowych) obie firmy udostępniły w sieci PSTN na obszarze całej Polski w 1998 r. Od tej pory zarówno liczba użytkowników tych usług, jak i różnorodność oferowanych funkcji w sieci IN ciągle rosną, zaś same sieci są stale modernizowane poprzez elastyczne ich dostosowywanie do nowych wymagań klientów. Takie postępowanie uzasadniają analizy, wykazujące większy przyrost dochodów operatorów w sieciach IN w stosunku do ponoszonych nakładów od tego, który można byłoby uzyskać w tradycyjnych sieciach komutowanych.

Infrastruktura krajowej sieci inteligentnej Telekomunikacji Polskiej obejmuje 11 węzłów komutacyjnych SSP (Service Management Point) sieci publicznej PSTN, zainstalowanych w centralach tranzytowych EWSD Siemensa i rozlokowanych na terenie całego kraju, oraz krajowe centrum koordynacji i zarządzania usługami IN znajdujące się w Warszawie. W krajowym centrum sterowania usługami inteligentnymi znajdują się: jeden węzeł sterujący usługami SCP (Service Control Point), scentralizowany system SMP (Service Management Point) do zarządzania siecią i usługami oraz centrum SCE (Service Creation Environment Point) do kreowania i definiowania usług w środowisku sieci inteligentnej.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200