Sieci inteligentne w praktyce

Podstawą jest sygnalizacja

Podstawą wdrażania usług dodatkowych w sieci telekomunikacyjnej TP od początku była platforma sygnalizacyjna GAIN Siemensa, która wkrótce będzie programowo zmodernizowana do systemu INXpress. Dzięki temu wszystkie komutacyjne węzły wykonawcze SSP są dwukierunkowo połączone z modułem sterującym bazy danych SCP szybką siecią sygnalizacyjną - zgodną ze standardem SS7. Została ona istotnie zmodernizowana w czerwcu ub.r. za pomocą platformy sygnalizacyjnej Surpass hiS 700 Siemensa, stanowiącej element sieci następnej generacji NGN (Next Generation Unit). Nowa platforma pozwala na elastyczne skalowanie i konfigurowanie systemu telekomunikacyjnego oraz współpracę ze stosem różnych protokołów sygnalizacyjnych klasy SS7 (MTP, ISUP, SCCP, TCAP, OMAP) używanych obecnie w różnych sieciach.

Sieć sygnalizacyjna systemów IN jest przystosowana do obsługi roamingowego ruchu sygnalizacyjnego, związanego z połączeniami między abonentami sieci stacjonarnych i komórkowych. W zależności od lokalizacji klienta w sieci generowane online wywołania są wykrywane i przekierowane do najbliższej właściwej centrali stacjonarnej SSP, która na podstawie informacji o rodzaju usługi uzyskanej przez sieć sygnalizacyjną z bazy danych SCP zestawia i realizuje odpowiednie scenariusze połączeń zgodnie z ustalonym profilem usługi. Rozproszenie central wykonawczych równomiernie na terenie całego kraju pozwala na efektywny dostęp do zasobów sieci IN, gdyż dystans do udzielania zapowiedzi słownych oraz kolekcji zgłoszeń od abonentów jest wtedy najmniejszy (umożliwia optymalne wykorzystanie kanałów rozmównych). Pozwala również na zwiększenie niezawodności, gdyż w razie awarii jednej z wielu central SSP pozostałe mogą przejmować jej funkcje.

Inteligentne usługi sieciowe

Sieci inteligentne w praktyce

Tworzenie usług IN z uniwersalnych modułów SIB

Wdrażanie usług inteligentnych w sieciach stacjonarnych oznacza odchodzenie od trzech dotychczas obowiązujących dogmatów telekomunikacji: że numer oznacza konkretnie zainstalowany telefon, że płaci ten kto nawiązuje połączenie oraz że zestawiane połączenie musi rzeczywiście trafić do ustalonego miejsca w sieci. Infrastruktura sieci inteligentnej TP pozwala istotnie zmienić tę sytuację. Przygotowanie nowej usługi dokonuje się bowiem z wcześniej już zdefiniowanych i sprawdzonych elementarnych modułów SIB (Service Independent Building Blocks) zarejestrowanych w bazie danych, wielokrotnie potem wykorzystywanych do tworzenia każdej usługi indywidualnie. Stanowią one rodzaj funkcjonalnego tworzywa, z którego są kreowane nawet najbardziej wyrafinowane usługi sieciowe - bez uwzględniania dotychczasowych ograniczeń sieciowych.

Modułowa, oparta na standardach architektura systemu powoduje, że może ona współpracować zarówno z różnymi typami central w jednej sieci telekomunikacyjnej PSTN, jak i z innymi sieciami (np. komórkowymi) zrealizowanymi na podobnych zasadach. Do współcześnie użytkowanych w stacjonarnej sieci TP należy kilka podstawowych usług z wartością dodaną, sygnowanych w zbiorze usług CS-1 (Capability Set 1).

Infolinia 0-800 (Freephone FPH). Ta usługa zapewnia bezpłatne połączenie z subskrybentem usługi (firmą wykupującą usługę infolinii), realizowaną z dowolnego miejsca w kraju za pośrednictwem telefonicznej sieci publicznej PSTN przez wybranie numeru z prefiksem 0-800. Opłatę za połączenia ponosi wyłącznie zamawiający usługę (subskrybent), przy czym można stosować rozmaite ograniczenia terytorialne oraz przekierowania za pomocą wielu parametrów dodatkowych (czasu, daty, godziny lub miejsca, skąd pochodzi wywołanie). Usługa jest przydatna również własnym pracownikom działającym w terenie, którzy - zobowiązani do częstych kontaktów z macierzystą firmą - nie ponoszą kosztów tych połączeń.

Linia ulgowa 0-801 (Split Charge SPL). Telekomunikacyjna usługa z podziałem opłaty jest czymś pośrednim między połączeniem bezpłatnym a zwykłym. Opłata za połączenie jest podzielona w dowolnych, ale z góry ustalonych proporcjach, pomiędzy abonentem inicjującym połączenie a firmą, która jest subskrybentem usługi. Z usługi tej korzystają firmy, które udzielają informacji, ale nie chcą w pełni pokrywać kosztów tych połączeń. W praktyce najczęściej telefonujący płaci za koszt połączenia wg taryfy lokalnej, a pozostałe koszty pokrywa firma abonująca tę usługę. Ulgowa infolinia TP 0-801 umożliwia trzy sposoby rozłożenia kosztów połączenia między korzystających z usługi klientów a firmę abonującą:

  • według numeru 0-801-1xx-xxx lub 0-801-2xx-xxx klient płaci tylko za jeden impuls, niezależnie od długości rozmowy;
  • według 0-801-3xx-xxx opłata wynosi jak za rozmowę lokalną, niezależnie od miejsca inicjowania rozmowy;
  • według 0-801-5xx xxx lub 0-801-6xx-xxx użytkownik płaci za każdą minutę jak za jeden impuls, niezależnie od miejsca, z którego się kontaktuje. Resztę opłaty pokrywa firma będąca właścicielem usługi.
Numer uniwersalny 0-804 (Universal Access Number UAN). Korzystając z usługi uniwersalnego numeru dostępowego, firma mająca wiele rozproszonych lokalizacji jest osiągalna na całym obszarze objętym siecią pod jednym wyróżnionym numerem. Przedsiębiorstwo ekspedycyjne mające oddziały w różnych miejscach kraju może więc posiadać tylko jeden numer dostępowy do przyjmowania zamówień. Wszelkie zgłoszenia są wtedy zawsze przekierowane do najbliższej placówki firmowej (pomoc drogowa, hurtownie, służby interwencyjne i porządkowe). Z numeru uniwersalnego korzystają również firmy prywatne, które z racji swej działalności mobilnej chcą być osiągalnymi o każdej porze i z dowolnego miejsca pod tym samym numerem dostępowym. Zależnie od uzgodnionych warunków opłatą za połączenie może być obciążony inicjator połączenia bądź jest ona podzielona między obydwie komunikujące się strony.

Audioteks 0-700 (Premium Rate PRM). Usługa audioteksowa TP umożliwia użytkownikom dostęp do poszukiwanej informacji za ustaloną opłatą, co praktycznie oznacza sprzedaż danych za pośrednictwem telefonu. Zasadą w realizacji tych usług jest podwyższona (w stosunku do zwykłej) opłata za każde połączenie. Operator usługi pobiera całą należną kwotę za usługę audioteksową, a następnie dzieli się nią z subskrybentem (właścicielem informacji) wg ustalonego klucza, wynikającego z wcześniejszej umowy. Usługi z prefiksem audioteksowym 0-700 mają w sieci TP dwojaki charakter: jako usługi informacyjne (0-701) lub rozrywkowe (0-700). Obie są świadczone na pojedynczych numerach lub poprzez grupę numerów (tzw. infiksów), które są dostępne zarówno dla abonentów telefonii stacjonarnej, jak i z sieci PTK Centertel (Idea).

Teległosowanie 0-707 (Televoting VOT). Prefiks linii teległosowania 0-707 pozwala abonentom TP na natychmiastowe zliczanie dużej liczby głosów (tak/nie) oddanych drogą wywołań telefonicznych, wykonanych jednocześnie lub w bardzo krótkim czasie. Usługa stanowi narzędzie medialne wykorzystywane podczas sondaży opinii publicznej, list przebojów czy telekonkursów i stanowi integralną część programów reality show. Oferowana jest w 6 wariantach kodowych (i cenowych), w zależności od liczby wygenerowanych i zafakturowanych połączeń - w każdym z wariantów usługi występuje inny podział przychodów między operatorem a organizatorem głosowania.


TOP 200