Serwery Office - SharePoint 2007
- Józef Muszyński,
- Oliver Rist,
- 04.02.2008
Użytkownicy mogą teraz sami tworzyć witryny obszaru roboczego poniżej witryny głównej. Każda taka witryna uzyskuje własny szablon i może przydzielać swoim użytkownikom uprawnienia specyficzne dla niej. Narzędzia tworzenia witryny mają wiele pożytecznych opcji do wyszukiwania użytkowników, włączania ich do grup i przydzielania odpowiednich uprawnień.
Użytkownik końcowy też może uzyskać witrynę główną, nazywaną "Moja witryna". Jest ona automatycznie generowana, kiedy użytkownik podejmuje próbę dostępu do domyślnego portalu ośrodka, zostanie uwierzytelniony i następnie skorzysta z przycisku "Moja witryna". Moja witryna zawiera kilka narzędzi, ale jej przeznaczeniem jest podsumowywanie wszystkich witryn zespołu MOSS, do których użytkownik należy, obejmujących nowe informacje alarmowe i rozwijanie zadań. Użytkownik może także osiągać "Moją witrynę" bądź przez serwer SharePoint, bądź jako element jego oglądu Outlook Today.
Przygotowanie witryny do pracy
Najbardziej podstawowym elementem funkcjonalności witryny jest centralna biblioteka dokumentów. Można utworzyć jedną taką bibliotekę dla każdej witryny poprzez wybranie: Akcje witryny->Utwórz->Centrum dokumentów. W tym momencie otrzymuje się zakładkę biblioteki i narzędzi importowania, jak również dodatkowe uprawnienia, a nawet wersjonowanie. Takie biblioteki dokumentów są przydatne nie tylko do kontrolowanego zrzutu danych.
Można np. otwierać dostęp do specyficznych dokumentów z Outlooka. Zespół może współpracować nad specyficznym dokumentem, używając SharePointa, a następnie wybrać "Połącz z Outlook", co pozwala na określenie, którzy użytkownicy (część zespołu lub spoza niego) będą mogli obejrzeć dokument w swoim interfejsie Outlook w ramach zakładki "Sprowadzane dokumenty".
Inne aplikacje mają podobne mechanizmy. Jedną z nich jest PowerPoint 2007. Zaimportowanie prezentacji PowerPoint do serwera SharePoint jest łatwe do wykonania: wystarczy wybrać Publish Slides w PowerPoincie i wyznaczyć właściwą lokalizację. Tak długo, jak posiada się uprawnienia (i uprawnienia te są w ramach SharePointa, a nie w ramach usług katalogowych Active Directory), nie stanowi to problemu. Z chwilą, gdy na serwerze umieszczone zostaną prezentacje, SharePoint traktuje je wszystkie jako zbiór slajdów, a nie zbiór prezentacji. Teraz użytkownik ośrodka SharePoint może osiągać każdy slajd indywidualnie i tworzyć nowe prezentacje z tego zbioru. Dla wielu, np. pracowników działów sprzedaży, dostosowujących często prezentacje pod klienta, jest to możliwość nieoceniona.
Kolejnym praktycznym dodatkiem MOSS 2007 są nowe ExcelServices. Można tworzyć arkusze kalkulacyjne, które są następnie publikowane w witrynie SharePoint w sposób podobny jak wyżej wspomniane prezentacje PowerPoint. Jest to tak samo łatwe. Jednak najważniejsze jest to, co dzieje się potem. Z chwilą gdy SharePoint ma już swoje zaczepy do arkusza roboczego, członkowie zespołu mogą dodawać lub modyfikować jego zawartość dopóty, dopóki mają odpowiednie uprawnienia. Różne arkusze kalkulacyjne mogą współdzielić komórki i automatycznie uaktualniać zawartość na podstawie wersjonowania. Większe przeliczenia mogą być przeprowadzane na serwerze lub nawet rozdzielane na Microsoft Computer Cluster.
Kolejnym faworytem SharePointa jest RSS, i to jednym z tych, który może przybierać wiele form. W ramach zespołu SharePoint można zezwolić na dostęp użytkowników do wewnętrznego i zewnętrznego zasilania RSS, a to dzięki wbudowanej w MOSS przeglądarce RSS. Można też otwierać tę zawartość w Outlooku i prosto przydzielić zasilanie RSS użytkownikom wg członkostwa i uprawnień w SharePoincie.