Serwery Office - SharePoint 2007

Serwery Office - SharePoint 2007

Do witryny można dodawać indywidualne dokumenty, modyfikując ich właściwości przed publikacją.

Modyfikowanie głównej witryny nie jest trudne. Kolejny krok to wykorzystanie przycisku "Akcje witryny" i zejście w dół do pozycji "Osoby i grupy". Jest to miejsce, gdzie można dołączyć użytkowników witryny głównej, jak również użytkowników tego serwera MOSS. To ostatnie jest ważne do ich początkowego logowania. Nie jest to takie kłopotliwe, jak wygląda, ponieważ Microsoft dołączył opcję "Dodaj wszystkich uwierzytelnionych użytkowników", która automatycznie importuje każdego użytkownika będącego częścią domeny serwerowej SharePoint.

Użytkownicy mogą teraz sami tworzyć witryny obszaru roboczego poniżej witryny głównej. Każda taka witryna uzyskuje własny szablon i może przydzielać swoim użytkownikom uprawnienia specyficzne dla niej. Narzędzia tworzenia witryny mają wiele pożytecznych opcji do wyszukiwania użytkowników, włączania ich do grup i przydzielania odpowiednich uprawnień.

Użytkownik końcowy też może uzyskać witrynę główną, nazywaną "Moja witryna". Jest ona automatycznie generowana, kiedy użytkownik podejmuje próbę dostępu do domyślnego portalu ośrodka, zostanie uwierzytelniony i następnie skorzysta z przycisku "Moja witryna". Moja witryna zawiera kilka narzędzi, ale jej przeznaczeniem jest podsumowywanie wszystkich witryn zespołu MOSS, do których użytkownik należy, obejmujących nowe informacje alarmowe i rozwijanie zadań. Użytkownik może także osiągać "Moją witrynę" bądź przez serwer SharePoint, bądź jako element jego oglądu Outlook Today.

Przygotowanie witryny do pracy

Najbardziej podstawowym elementem funkcjonalności witryny jest centralna biblioteka dokumentów. Można utworzyć jedną taką bibliotekę dla każdej witryny poprzez wybranie: Akcje witryny->Utwórz->Centrum dokumentów. W tym momencie otrzymuje się zakładkę biblioteki i narzędzi importowania, jak również dodatkowe uprawnienia, a nawet wersjonowanie. Takie biblioteki dokumentów są przydatne nie tylko do kontrolowanego zrzutu danych.

Można np. otwierać dostęp do specyficznych dokumentów z Outlooka. Zespół może współpracować nad specyficznym dokumentem, używając SharePointa, a następnie wybrać "Połącz z Outlook", co pozwala na określenie, którzy użytkownicy (część zespołu lub spoza niego) będą mogli obejrzeć dokument w swoim interfejsie Outlook w ramach zakładki "Sprowadzane dokumenty".

Inne aplikacje mają podobne mechanizmy. Jedną z nich jest PowerPoint 2007. Zaimportowanie prezentacji PowerPoint do serwera SharePoint jest łatwe do wykonania: wystarczy wybrać Publish Slides w PowerPoincie i wyznaczyć właściwą lokalizację. Tak długo, jak posiada się uprawnienia (i uprawnienia te są w ramach SharePointa, a nie w ramach usług katalogowych Active Directory), nie stanowi to problemu. Z chwilą, gdy na serwerze umieszczone zostaną prezentacje, SharePoint traktuje je wszystkie jako zbiór slajdów, a nie zbiór prezentacji. Teraz użytkownik ośrodka SharePoint może osiągać każdy slajd indywidualnie i tworzyć nowe prezentacje z tego zbioru. Dla wielu, np. pracowników działów sprzedaży, dostosowujących często prezentacje pod klienta, jest to możliwość nieoceniona.

Kolejnym praktycznym dodatkiem MOSS 2007 są nowe ExcelServices. Można tworzyć arkusze kalkulacyjne, które są następnie publikowane w witrynie SharePoint w sposób podobny jak wyżej wspomniane prezentacje PowerPoint. Jest to tak samo łatwe. Jednak najważniejsze jest to, co dzieje się potem. Z chwilą gdy SharePoint ma już swoje zaczepy do arkusza roboczego, członkowie zespołu mogą dodawać lub modyfikować jego zawartość dopóty, dopóki mają odpowiednie uprawnienia. Różne arkusze kalkulacyjne mogą współdzielić komórki i automatycznie uaktualniać zawartość na podstawie wersjonowania. Większe przeliczenia mogą być przeprowadzane na serwerze lub nawet rozdzielane na Microsoft Computer Cluster.

Serwery Office - SharePoint 2007

Microsoft Office SharePoint Server 2007

Najciekawszym doświadczeniem tej części testu była możliwość budowania pulpitów nawigacyjnych korzystających z danych zawartych w poszczególnych arkuszach kalkulacyjnych. Tworząc taki pulpit, użytkownik może wybrać specyficzne dane z arkuszy Excel i następnie oglądać te dane prezentowane w Excel Web Access. Może on modyfikować taki ogląd według własnych potrzeb, a dane będą automatycznie uaktualniane w miarę ich zmieniania się w powiązanych arkuszach kalkulacyjnych. Taki układ pozwala także na budowanie wskaźników wydajności metodą "zrób to sam". Po zbudowaniu pulpitu, można mieć dostęp do opcji wskaźników, która pozwala na dostęp do biblioteki arkuszy kalkulacyjnych Excel, wybieranie specyficznych komórek z ważnymi danymi i na końcu definiowanie poziomu wartości "pożądanej" i "krytycznej". Ta druga uaktywnia ostrzeżenie na stronie pulpitu. Chociaż dla użytkowników w dużych przedsiębiorstwach ma to średnie znaczenie, to jednak może być doskonałym sposobem na samodzielne budowanie pulpitów biznesowych w MSP, bez potrzeby inwestowania w drogie oprogramowanie w stylu ERP.

Kolejnym faworytem SharePointa jest RSS, i to jednym z tych, który może przybierać wiele form. W ramach zespołu SharePoint można zezwolić na dostęp użytkowników do wewnętrznego i zewnętrznego zasilania RSS, a to dzięki wbudowanej w MOSS przeglądarce RSS. Można też otwierać tę zawartość w Outlooku i prosto przydzielić zasilanie RSS użytkownikom wg członkostwa i uprawnień w SharePoincie.


TOP 200