Platformy Unified Communications

W skład zintegrowanej platformy komunikacyjnej IP wchodzi wiele komponentów obejmujących: właściwy system CallManager do realizacji funkcji centrali telefonicznej, dedykowany serwer linuxowy MCS (Media Convergence Server) do obsługi systemu CallManager oraz bramy zewnętrzne IP/PSTN, będące w istocie routerami wyposażonymi w głosowe porty analogowe i cyfrowe do połączeń na styku sieci korporacyjnej i publicznej sieci telefonicznej. Uzupełnieniem całości systemu są cyfrowe telefony IP, które zastępują klasyczne aparaty telefoniczne w firmie.

Tak skonfigurowany system może obsłużyć od 100 do 30 000 abonentów, przy czym wcale nie muszą się oni znajdować na terenie przedsiębiorstwa, lecz również w odległych lokalizacjach połączonych z centralą siecią komputerową MAN lub WAN. Funkcje bramek między siecią IP a siecią publiczną PSTN pełnią routery typu Cisco 800 (także z serii 17xx, 26xx, 36xx, 37xx, 72xx, 74xx, 75xx) oraz specjalizowane urządzenia typu Cisco VG200, które pozwalają na podłączenie miejskich linii telefonicznych do sieci IP.

<hr>

Ericsson

Platformy Unified Communications

Elementy infrastruktury Unified Communications Ericssona

Firma od lat zajmująca się technologiami związanymi z komunikacją stacjonarną i bezprzewodową silnie rozwinęła segment centralowy dla przedsiębiorstw na bazie sztandarowego rozwiązania komunikacyjnego MD 110. Centrala produkowana w wielu wersjach aplikacyjnych zaczęła od 2000 r. udostępniać połączenia IP wraz z rozszerzeniami komórkowymi implementowanymi w PABX. Dzisiejsze platformy Ericssona Unified Communications, bazujące na zmodernizowanym rdzeniu centrali Ericsson MD 110, umożliwiają łączenie różnych typów pakietów (dane, dźwięk, obraz) oraz odrębnych mediów transportowych (przewodowe, bezprzewodowe, optyczne), jak też mogą operować w środowisku sieci prywatnych i publicznych.

Dla najmniejszego segmentu rynkowego Ericsson dostarcza bramki dostępowe (do 100 użytkowników) oraz centrale IP MD Evolution (8-200 numerów), do obsługi średnich przedsiębiorstw są to zaawansowane platformy MX-ONE oparte na pojedynczym serwerze komunikacyjnym IP PABX, natomiast dla rozwijającego się biznesu (od 50 do 250 użytkowników wewnętrznych) najbardziej odpowiednimi są systemy integrujące Business Phone oraz MD Evolution.

Uzupełnieniem produktów IP PBX do komunikacji zewnętrznej jest wiele firmowych bram dostępowych, serwerów medialnych oraz aplikacji telefonicznych na dedykowanych serwerach. Podczas gdy niektóre z nich są użyteczne jako interfejsy lub konwertery medialne, inne znajdują zastosowanie jako instalacje oddziałowe w poszczególnych lokalizacjach przedsiębiorstwa. Za ich pomocą Ericsson udostępnia obecnie usługi ujednoliconej komunikacji (Unified Communications), obejmujące różnorodne funkcje. Wśród typowych znalazły się:

  • identyfikacja obecności abonenta w sieci,
  • usługi ujednoliconej komunikacji Unified Messaging, w której zaimplementowano zaawansowane funkcje głosu, obrazu i danych,
  • głosowa obsługa pocztowa Voice mail na zintegrowanym z platformą serwerze poczty głosowej i faksowej,
  • aplikacje telefonii VoIP wspierające technologie komunikacyjne różnych terminali sieciowych: softphone, Web i smartphone,
  • rutowanie wiadomości typu instant messaging i short message service dla poczty e-mail (Outlook oraz Lotus) wraz z kalendarzem,
  • funkcje centrum kontaktowego Solidus eCare.

Rozwiązania Unified Messaging firmy Ericsson włączone w środowisko IT przedsiębiorstwa udostępniają usługi typu "wszystko w jednym", integrując w ten sposób strukturę stacjonarną, środowisko IP i telefonię kablową z komórkową łącznością mobilną.

<hr>

Avaya

Podstawą wdrażania ujednoliconej komunikacji przez firmę Avaya są modularne produkty wchodzące w skład oferty Messaging/Unified Communications, przeznaczone zarówno dla przedsiębiorstw scentralizowanych, jak i oddziałów rozproszonych. Istotną rolę w tej infrastrukturze odgrywają platformy centralowe IP Avaya Octel sygnowane jako Octel 250/350 bądź Octel 200/300 oraz multimedialne systemy Intuity AUDIX do integrowania transmisji głosowych, komunikatów faksowych oraz poczty e-mail. Źródłem sygnałów dla tych platform mogą być telefony analogowe i cyfrowe, a także komputery oraz terminale mobilne. Platformy mogą bezpośrednio współpracować z aplikacjami komputerowymi, takimi jak Microsoft Exchange lub IBM Lotus Domino.

Ostatnio prezentowane propozycje Avaya dla telefonii IP wykorzystują produkty łączności konwergentnej, które stanowią podstawę współdziałania wszystkich aplikacji telekomunikacyjnych. Komunikację tą wspiera system zarządzania Communications Manager 3.0, wyposażony w opcje zwiększające odporność na awarie na poziomie serwerów przedsiębiorstw oraz przetwarzania lokalnego.

Dla indywidualnych klientów firma udostępnia pakiet Meeting Exchange (dawna nazwa Meet Me Conferencing), stanowiący aplikacje telekonferencyjne zgodne z protokołem SIP do obsługi maksymalnie 300 uczestników. Jako produkty brzegowe systemu wykorzystano bramy Avaya G150 Media Gateway wzbogacone o funkcje podnoszące odporność na awarie, terminale SIP Softphone R2 oraz telefony IP Avaya 4610SW, 4620SW i 4621SW, a także specjalizowane terminale dla centrów kontaktowych (4622 IP Call Master).

<hr>

Przykłady platform open source

<hr>

Digium Asterisk

Platformy Unified Communications

W Digium Asterisk Appliance zainstalowano komercyjną wersję Asteriska. Zarządzanie realizowane jest poprzez GUI. Urządzenie wyposażono w 8 portów analogowych, 4 porty LAN, 1 port WAN, slot dla kart Compact Flash i MMC.

Asterisk to nie tylko w pełni funkcjonalna, programowa centrala PBX, dostępna także w wersji open source. Dzięki otwartości kodu powstało do niej wiele narzędzi integrujących pozostałe formy komunikacji (billing, poczta, bazy danych, usługi katalogowe itd.). Czyni to z Asteriska podstawę/element systemu UC. W razie potrzeby można również samemu stworzyć moduł z nim współpracujący. Sporą liczbę wdrożeń zyskał on nie tylko jako tania alternatywa rozwiązań firmowych, ale również dzięki przejrzystemu interfejsowi konfiguracji i zarządzania, bogatej dokumentacji, dodatkowym darmowym programom rozszerzającym jej funkcjonalność. Obsługuje on zarówno pełen wybór protokołów TDM, zapewniający współpracę z tradycyjnymi sieciami PSTN, jak i pakietową transmisję głosu SIP, H.323 oraz autorski protokół IAX (Inter-Asterisk eXchange). Wersje komercyjne wzbogacone są o moduły rozpoznawania głosu, a także jego syntezy (Text-to-Speech).

Dostępne są zarówno wersje darmowe na licencji GPL, jak i komercyjne. Projekt Asterisk utworzyła i wspiera firma Digium, zaś jego głównym koderem był Mark Spencer. Digium jest producentem m.in. kart PCI z interfejsami telefonicznymi przeznaczonymi do montażu w standardowych serwerach.

Niedawno firma zaprezentowała sprzętową centralę z predefiniowanym oprogramowaniem Asterisk, działającą pod kontrolą systemu Linux, przeznaczoną dla małych i średnich firm (2-50 użytkowników) - Digium Asterisk Appliance.

Ponieważ Asterisk jest projektem open source, współpracuje także ze sprzętem innych producentów, np. Sangoma Technologies, VoiSmart, Junghanns.

<hr>

OpenPBX

Jest projektem GPL, który oddzielił się od Asteriska - zarzucono mu podporządkowanie się interesom firmy Digium. Ma się różnić od swojego pierwowzoru prostotą implementacji i niezawodnością. Obsługuje połączenia inicjowane za pomocą protokołów SIP, IAX2 (Asterisk), H.323, MGCP, SCCP (Skinny Client Control Protocol) - protokół VoIP autorstwa Cisco, a także analogowych i cyfrowych sieci PSTN. Ma wbudowaną obsługę serwera STUN, faksu, w tym T.38 (fax over IP) oraz serwera konferencyjnego. Dostępne są wersje pod systemy BSD i Mac OS. Interfejs zarządzania dostępny jest poprzez http. (http://www.openpbx.org )

<hr>

Yate (Yet Another Telephony Engine)

Platformy Unified Communications

Yate (Yet Another Telephony Engine)

Oferuje połączenia głosowe, wideo, wymianę danych i instant messaging. Współpracuje z protokołami H.323, SIP, IAX, zapewnia translację pomiędzy różnymi protokołami sygnalizacyjnymi, oferuje funkcjonalność IVR, call center oraz posiada moduł płatności pre- lub postpaid. Wspierany jest przez firmę Sangoma. (http://yate.null.ro )

<hr>


TOP 200