Platformy Unified Communications

Jednocześnie silnie narasta zjawisko przejmowania niewielkich firm, tworzących niszowe, lecz innowacyjne produkty, który to proces stał się wyznacznikiem szybkiego dostępu do poszukiwanych rozwiązań z najwyższej półki - bez straty czasu na pracochłonne projekty i badania.

Efektem tych działań jest korzystanie z właściwości i funkcji na poziomie IP PBX, udostępnianych za pomocą telefonów komórkowych i innych terminali mobilnych w strefie sygnałów GSM/GPRS/3G/UMTS, bądź w sytuacjach, gdy użytkownik znajdzie się w zasięgu emisji radiowej Wi-Fi lub WiMAX. Mimo podobieństwa funkcji oferowanych przez poszczególnych dostawców ujednolicanej infrastruktury, konkretne rozwiązania przeznaczone zarówno dla przedsiębiorstw, jak i użytkowników indywidualnych mają odrębne cechy użytkowe, a przede wszystkim korzystają z odmiennych platform komunikacyjnych.

<hr>

Przykłady platform firmowych

<hr>

Siemens

Platformy Unified Communications

Konwergencja FMC według Siemensa

Aby sprostać nowym wymaganiom przedsiębiorstw, oczekujących jednolitej i bardziej skutecznej komunikacji, Siemens wprowadził konwergentną architekturę serii HiPath, która jako system otwarty pozwala na dobór optymalnego sposobu rozwijania środowiska telekomunikacyjnego w zakładzie. Pojawienie się w ostatnim czasie zapotrzebowania na przekazy głosowe typu VoIP istotnie zwiększyło podaż tych urządzeń dla małego biznesu (SOHO). Ponadto produkty te pozwalają tworzyć elastyczne połączenia z zastosowaniem protokołu IP, a więc rozszerzać funkcjonalność dotąd istniejących rozwiązań głosowych.

Strategicznym celem dostawcy systemów HiPath jest tworzenie modułowych (elastycznych w instalacji) produktów zintegrowanej komunikacji głosowej i transmisji danych. Dla tych zastosowań Siemens przeznaczył rozwiązania serwerowe, do których należą platformy: HiPath 2000, HiPath 3000, HiPath 4000 oraz zaawansowane systemy HiPath 5000/8000 przeznaczone dla dużych korporacji. Klientami wszystkich tych platform IP mogą być zarówno stacjonarne aplikacje Softphone i telefony IP, jak i wszelkiego rodzaju terminale mobilne.

Najmniejszą jednostką jest serwer HiPath 2000 skierowany do niewielkich firm (20-30 abonentów), zamierzających wdrażać komunikację VoIP z utrzymaniem dostępu do tradycyjnych urządzeń, takich jak telefon analogowy czy telefaks. System ten zapewnia łączność głosową i transmisję danych w abonenckich sieciach teleinformatycznych i udostępnia dodatkowe funkcje centrali telefonicznej, a także aplikacje poczty głosowej oraz operuje jako przełącznik i router sieciowy DSL. Wbudowana zapora (firewall) z możliwością administrowania wirtualnymi sieciami prywatnymi VPN istotnie zwiększa bezpieczeństwo transmisji.

Dla największych korporacji producent przeznaczył konwergentną platformę na serwerze HiPath 4000 (5000/8000), która łączy zalety komunikacji protokołem IP z zachowaniem odpowiedniego bezpieczeństwa udostępnianych aplikacji głosowych. Zarządzana centralnie rozproszona architektura serwera HiPath 4000 pozwala na obsługę wielooddziałowej struktury przedsiębiorstw dowolnej wielkości, a także mających swoje oddziały w terenie. Jednorodną sieć można tworzyć również przez łączenie serwerów HiPath 4000 z istniejącymi już systemami Hicom 300 E.

<hr>

Alcatel-Lucent

Platformy Unified Communications

Struktura OmniTouch Alcatela

Ujednolicone rozwiązanie Alcatela OmniTouch Unified Communications, sygnowane przez nowo powstałe konsorcjum Alcatel-Lucent, wpisuje się w firmowe produkty centralowe OmniPCX Enterprise przeznaczone dla przedsiębiorstw i również działa za pośrednictwem protokołu IP. System pozwala zarządzać rozmowami telefonicznymi, transportem wiadomości, książkami telefonicznymi, bazami danych, aplikacjami pracy grupowej uruchamianymi z dowolnego miejsca oraz używać różnorodnych urządzeń i interfejsów. Aplikacje OmniTouch korzystają z mechanizmu interakcji J2EE i są oparte na otwartych standardach oprogramowania, takich jak języki XML (eXtensible Mark-up Language), Voice XML (Voice eXtensible Mark-up Language) czy WSDL (Web Services Description Language), a także z protokołów SOAP (Service Oriented Architecture Protocol) lub SIP (Session Initiation Protocol).

Zgodność z tymi standardami jest podstawą integracji z już istniejącymi zasobami i aplikacjami przedsiębiorstwa, takimi jak korporacyjne serwery pocztowe (Microsoft Exchange/Outlook, Lotus Domino/Notes), centrale IP PBX i portale, a także z aplikacjami biznesowymi do zarządzania kontaktami z klientem (CRM), zarządzania zasobami przedsiębiorstwa (ERP) i usługami katalogowymi oraz bazy danych. W rezultacie można optymalizować i minimalizować koszty integracji z pełną gwarancją współpracy z istniejącymi lub przyszłymi multimedialnymi sieciami IP.

Podstawowy pakiet OmniTouch Unified Communications ma 4 podstawowe aplikacje przeznaczone do różnych zastosowań, nie tylko firmowych.

  • My Messaging - stanowi aplikację jednolitego transportu wiadomości opartą na języku VxML z przeznaczeniem dla Microsoft Exchange i Lotus Domino. Pozwala odbierać różne typy wiadomości, wykorzystując jedną skrzynkę pocztową, co ułatwia tworzenie kopii bezpieczeństwa oraz poprawia skalowalność platformy.
  • My Phone - bazująca na technologii stron WWW aplikacja telefonii PC umożliwia zdalną pracę zarówno z domu, jak i w podróży. Aplikacja wzbogaca komputery PC o cechy telefonii Alcatel Reflexes, zapewniając dostęp do firmowych katalogów, obsługę telefonów DECT, zarządzanie telefonami oraz integrację z wiadomościami głosowymi, faksowymi i poczty elektronicznej. Jest dostępna w dwóch wersjach, jako Web Softphone (dla przeglądarki internetowej) oraz 4980 Nomadic (dla Windows).
  • My Assistant - produkt spełnia funkcje osobistego asystenta sieciowego, który pozwala przekierować połączenia przychodzące na numery stacjonarne lub telefony GSM, w zależności od wielu parametrów (pora dnia, osoba, preferencje). Stanowi użyteczne narzędzie dla mobilnych pracowników i podróżujących biznesmenów.
  • My Teamwork - aplikacja do organizowania pracy grupowej w firmie i zdalnych konferencji oraz prezentacji, stanowi podstawowe narzędzie do prowadzenia zdalnego nauczania (e-learning). Może operować w trzech kanałach komunikacyjnych jako: Internet, głos i wideo, a także umożliwia wysyłanie zaproszeń pocztą elektroniczną do uczestników konferencji wraz z kontrolą obecności (Presence Manager). Ponadto zapewnia rejestrowanie sesji w całości (prezentacje, głos, wideo, chat), a następnie jej publikowanie w firmowym intranecie.

<hr>

Cisco Systems

Platformy Unified Communications

Sygnalizacja Cisco CallManager

Na linię produktową Cisco z metką Unified Communications składa się wiele rozwiązań, wśród których znaczącą pozycjź zdobyły systemy CallManager, Unity, MeetingPlace oraz produkty IP Contact Center - uzupełniane od ubiegłego roku oprogramowaniem Unified Persona Communicator, Unified Presence Server oraz Customer Interaction Analizer. Nowe wersje systemów Unified CallManager 5.0 oraz Unified CallManager Express 3.4 zapewniają bezpośrednią obsługę protokołem SIP wszelkich terminali dostępowych stacjonarnych i mobilnych.

Platformy Unified Communications

Rafał Fazan

Sztandarowym zastosowaniem systemu Unified Communications jest powszechnie użytkowana w przedsiębiorstwach telefonia IP, tworzona na dedykowanych rozwiązaniach serwerowych Cisco CallManager, która pozwala nie tylko na integrowanie systemu komunikacyjnego z aplikacjami biurowymi, ale też na wdrażanie w przedsiębiorstwie aplikacji obejmujących wideokonferencje i wideotelefonię IP. Platforma zdecydowanie obniża koszt eksploatacji i zarządzania systemem łączności oraz może zwiększyć efektywność działania firmy. Popularna wersja CallManager 4.0 stanowi podstawę zakładowej telefonii IP z przeznaczeniem do instalacji w przedsiębiorstwach średniej lub dużej wielkości.

Rafał Fazan

dyrektor działu handlowego sprzedaży pośredniej, Alcatel-Lucent Polska

Pakiet aplikacji tworzących system ujednoliconej komunikacji oferowany przez Alcatel-Lucent wykorzystuje otwarte standardy internetowe, m.in. XML, VoiceXML czy SIP. Współpracuje z systemami telefonii TDM i IP wielu producentów, może być uruchamiany na różnych serwerach, bez problemu integruje się z już zainstalowanymi aplikacjami, a standardowy interfejs przeglądarki znacznie upraszcza proces szkolenia i obsługi. Poszczególne jego komponenty odpowiadają nie tylko za obsługę uniwersalnej skrzynki pocztowej na e-maile, faksy, wiadomości głosowe i SMS-y wraz z funkcjami zamiany tekstu na głos i głosu na tekst. Są tu również narzędzia do zestawiania wideokonferencji, pracy grupowej, zarządzania obecnością i połączeniami.

Konwergencja usług stacjonarnych i mobilnych oferowana przez Alcatel-Lucent może przebiegać według kilku modeli różniących się zestawem dostępnych funkcjonalności, niezbędnych nakładów i wykorzystanych technologii. W najprostszy sposób konwergencję można zrealizować, korzystając z aplikacji Cellular Extension, która przekształca telefon komórkowy w rozszerzenie centrali ze wszystkimi wynikającymi stąd korzyściami - dodatkowe usługi i możliwość wynegocjowania korzystniejszych taryf u operatora komórkowego. Model rozszerzony polega na stworzeniu jednolitego rozwiązania VoIP rozbudowanego o usługi VoWLAN, a w następnym kroku zastosowaniu technologii WiMAX - co pozwoli znacznie zwiększyć zasięg mobilności. Docelowo rekomendowane są rozwiązania UMA/IMS, które jednak wymagają wprowadzenia odpowiednich systemów po stronie operatorów. Konwergencja z jednej strony otworzy drogę do zupełnie nowych usług, z drugiej będzie stawiała wiele dodatkowych wyzwań. Można je tematycznie podzielić na sferę tworzenia, kontroli i integracji usług.


TOP 200