Nasze dane - wasze prawa

Sytuacja wygląda inaczej w przypadku, w którym właściciel portalu zamierza promować produkty lub usługi innych podmiotów. Niezależnie od regulacji prawnych dotyczących zakazu przesyłania niezamówionej informacji handlowej (spamu) oraz zasad przetwarzania danych w związku ze świadczeniem usług drogą elektroniczną, zapewnienie legalności przetwarzania danych osobowych w celu promowania produktów lub usług innych podmiotów może być osiągnięte na dwa sposoby.

Pierwszy z nich, to uzyskanie zgody na przetwarzanie danych osobowych w tym celu. W takim przypadku,

informując klienta o celach, dla których przetwarza się jego dane, należy wyraźnie wskazać, że jednym z nich jest właśnie możliwość promocji produktów lub usług osób trzecich. Zgoda na przetwarzanie danych w takim celu nie może być domniemana lub dorozumiana z innego oświadczenia czy działania klienta, ani też wynikać z treści regulaminu. Taka zgoda powinna być wyrażona w sposób jednoznaczny, np. poprzez odznaczenie lub "kliknięcie" odpowiedniego pola w trakcie rejestrowania się przez nowego użytkownika w portalu.

Warto podkreślić, że uzyskanie ogólnej zgody na "przekazywanie danych do innych podmiotów", może być kwestionowane przez GIODO. Wynika to stąd, że zgoda użytkownika na przetwarzanie jego danych osobowych powinna być zgodą osoby poinformowanej. Wiadomość przekazywana użytkownikowi powinna zawierać informacje o odbiorcach danych lub ich kategoriach.

Idealnym rozwiązaniem powinno być zatem uzyskanie zgody użytkowników portali na przetwarzanie ich danych dla celów marketingowych innych, wymienionych z nazwy podmiotów. W praktyce jest to bardzo trudne, ponieważ lista takich podmiotów może być bardzo długa lub zostanie stworzona dopiero w przyszłości. Dlatego też przyjęcie restrykcyjnej wykładni zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych powinno oznaczać całkowity zakaz działania tego typu firm na rynku. Tymczasem przykład chociażby firmy Acxiom (dawniej Claritas), dysponującej obecnie wielomilionową bazą danych osobowych budowaną od roku 1998, pokazuje, że tworzenie zbiorów "marketingowych" jest możliwe, o ile oczywiście spełni się wszystkie wymogi dotyczące legalności przetwarzania danych w takim zbiorze.

Innym sposobem zapewnienia legalności przetwarzania danych osobowych użytkowników portali dla celów marketingu produktów lub usług innych podmiotów, jest stworzenie wspólnych produktów lub usług, które wobec użytkowników będą reklamowane jako jeden złożony produkt. Nie jest to jednak podejście wolne od ryzyka, dlatego w przypadku możliwości uzyskania zgody użytkownika, warto po taką zgodę sięgnąć.

Działaniem, które mogłoby przynieść znaczące dochody z działalności portali jest sprzedaż baz danych ich użytkowników. Jednakże przepisy UoDO uniemożliwiają taką sprzedaż bez uzyskania uprzedniej zgody każdego z użytkowników, którego dane zostały zamieszczone w bazie. Odpowiedzialność za przeniesienie bazy danych bez takiej zgody będzie ponosić zarówno nabywca bazy, jak również właściciel portalu, który ujawnia dane osobom nieuprawnionym.

SPAM

Z marketingiem produktów lub usług z wykorzystaniem danych użytkownika związane są także ograniczenia wynikające z przepisów ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną (dalej: UoSUDE). Jedną z form marketingu bezpośredniego jest przesyłanie do oznaczonego odbiorcy informacji handlowej. Zgodnie z przepisami UoSUDE informacją handlową jest każda informacja przeznaczona bezpośrednio lub pośrednio do promowania towarów, usług lub wizerunku.


TOP 200