Nasze dane - wasze prawa
- Anna Kobylinska,
- Piotr Czublun,
- 09.06.2009
Obowiązujące przepisy prawa mogą utrudnić lub wręcz uniemożliwić wykorzystywanie do celów biznesowych podstawowych zasobów portali społecznościowych, jakimi są dane użytkowników.
Brak oczekiwanych zysków rozczarowuje twórców takich portali, a przede wszystkim inwestorów kupujących w nich udziały. Specjaliści od sprzedaży i marketingu stają na głowie, by znaleźć efektywne sposoby zarabiania. Jak się okazuje, także prawo może mieć znaczący wpływ na możliwości generowania przychodów przez portale społecznościowe.
Promocja produktów i usług
Bez wątpienia, największą wartością portali społecznościowych są ich klienci. Ogromne bazy danych aktywnych i świadomych użytkowników sieci, to kusząca propozycja dla wielu usługodawców i producentów. Dlatego też często branym pod uwagę źródłem przychodów dla właściciela portalu społecznościowego jest bezpośrednia sprzedaż własnych produktów lub usług, jak również promocja produktów lub usług innych podmiotów. Obowiązujące przepisy prawa mogą utrudnić, jeśli nie uniemożliwić, wykorzystywanie podstawowych zasobów portali, jakimi są dane użytkowników, do promowania produktów lub usług innych osób.
Dane osobowe, to wszelkie informacje dotyczące zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej. Pojęcie to obejmuje nie tylko podstawowe dane, jak imię, nazwisko, nick, dane kontaktowe, ale także informacje o zachowaniu użytkownika portalu czy jego preferencjach. Przykładem są dane zgromadzone w plikach cookie, web beacons czy action tags.
Właściciel portalu, jako administrator danych, zobowiązany jest zapewnić legalność przetwarzania danych osobowych użytkowników swojego portalu oraz spełnić liczne wymagania prawne, techniczne i organizacyjne służące ochronie tych danych. Po ich spełnieniu może wykorzystywać dane użytkowników do zaoferowania im (marketingu) swoich produktów lub usług bez konieczności uzyskiwania zgód użytkowników. Możliwość taka kończy się jednak w chwili, gdy użytkownik zgłosi sprzeciw wobec przetwarzania jego danych dla celów marketingowych, a także po zakończeniu wykonywania usług na jego rzecz (przykładowo, po wykasowaniu konta użytkownika). Dalsze przetwarzanie danych takiego użytkownika będzie uzależnione od uzyskania jego zgody.