Narzędzie zarządzania

2. Perspektywa klientów

Jeżeli uznamy, że podstawowym klientem uczelni jest student, to należy znaleźć wskaźniki, które wskazują na stopień zaspokojenia jego potrzeb. Można tu zdefiniować wskaźniki takie jak np. przyjazność studiowania, możliwości rozwoju kariery po skończeniu studiów, możliwość wyjazdu na praktykę zagraniczną, przeciętna pensja po skończeniu studiów.

3. Perspektywa procesów wewnętrznych

Należy znaleźć wskaźniki, które są satysfakcjonujące dla władz (właścicieli, inwestorów) i studentów. Przykładem może być wdrożona norma serii ISO 9000, liczba wykładów do wyboru, przeciętny czas oczekiwania na kontakt z dziekanatem, łatwość uzyskania indywidualnego toku studiów.

4. Perspektywa wzrostu i rozwoju

Wskaźniki te można oprzeć na przykład na liczbie wykształconych pracowników, uzyskanych stopni naukowych, czy też nowych kierunków (specjalności) studiów.

Wydaje się, że takie podejście daje szerszy obraz organizacji i dzięki temu porównania uczelni będą pełniejsze, a przez to lepiej będą oddawać stan rzeczywisty.

Wnioski

W rankingach często posługujemy się wybiórczymi wskaźnikami, które wypaczają obraz porównywanych organizacji. Z drugiej strony, oferowane przez firmy software'owe programy typu strategiczna karta wyników wpływają na zwiększenie zainteresowania tego rodzaju metodą. Pojawia się jednak zagrożenie bezzasadnym oczekiwaniem, że oto będzie do dyspozycji kolejny "automat" dający sposobność do "skomputeryzowania organizacji".

Przed wykorzystaniem narzędzia typu BSC trzeba przemyśleć i dokonać takiej zmiany, aby zapewnić strategiczną orientację całej organizacji. Dopiero wtedy będzie można wdrożyć i posłużyć się finezyjnym narzędziem wspomagającym menedżerów. Jeszcze raz potwierdza się tu prymat rozwiązań organizacyjnych nad zastosowaniami IT do wspomagania zarządzania.

Idealną wizją docelowego systemu może być rodzaj kokpitu integrującego funkcje przetwarzania danych z zakresu wszystkich nadzorowanych obszarów. Taka wizja stanowiska roboczego menedżera, w którym centralną pozycję zajmuje oprogramowanie typu BSC, wydaje się być realną konfiguracją systemu wspomagającego zarządzanie.

Autorzy są pracownikami naukowymi Akademii Ekonomicznej w Krakowie.

Strategiczna zrównoważona karta wyników jest:

1. Spójnym i usystematyzowanym opisem strategii pozwalającym przetłumaczyć wizję na mierzalne cele szczegółowe.

2. Metodą zarządzania, która pozwala na wykonanie pla¬nu strategicznego zgodnie z założeniami, monitorowanie stopnia wykonania strategii, korygowanie działań, ciągłe doskonalenie i optymalizację strategii.

3. Kompleksowym systemem pomiaru efektywności firmy, najczęściej w czterech perspektywach (zaproponowanych przez autorów - Kaplan, Norton, 2006).


TOP 200