Microsoft Lync 2010
- Mike Heck,
- Tomek Janoś,
- 10.02.2011
Lync integruje się z rozwiązaniami do wideokonferencji firm niezależnych, takich jak Polycom. To powinno umożliwić firmom wykorzystanie dotychczas używanego sprzętu.
Podczas testu nie odnotowano żadnych problemów z konferencjami. Także próba nagrania spotkania - z audio, wideo i współdzielonymi dokumentami - zakończyła się sukcesem. Do dalszego odtwarzania zachowano nagranie w pojedynczym pliku w formacie .wmv.
Głos w przedsiębiorstwie
Tym, co może stanowić o wartości Lynca 2010 w przedsiębiorstwie, są jego funkcje głosowe. Na poziomie podstawowym Lync integruje się z niemal dowolnym systemem PBX poprzez protokół SIP (Session Initiation Protocol) albo odpowiednią bramkę.
Co ważniejsze, Lync Server 2010 zapewnia także większość telefonicznych funkcji IP PBX. System współpracuje z różnymi telefonami IP, takimi jak użyte w teście Polycom CX 600 (który obsługuje Lync 2010 Phone Edition z obsługą obecności w telefonie) i zestawy słuchawkowe Jabra.
Ogólnie funkcjonalność telefonii w Lync Server 2010 jest zdaniem testujących kompletna. Z powodzeniem użyto desktopowego klienta Lync 2010 do nawiązywania i odbierania rozmów zarówno przez sieć VoIP, jak i przez PBX. W teście użyto systemu Jabra Pro 9470 z bezprzewodowymi słuchawkami, który można połączyć z tradycyjnym telefonem, z komputerem PC (przez USB) i telefonem komórkowym przez Bluetooth. Rozmowy były inicjowane z listy kontaktów przez standardowy telefon. Rozmowy przychodzące kierowano na softfon (z wykorzystaniem zestawu słuchawkowego Jabra Biz 2400 USB), który pokazywał także w komputerze informacje o dzwoniącym z korporacyjnej książki adresowej. Bardziej zaawansowane funkcje były łatwo dostępne przez kliknięcia w interfejsie Lynca - przekierowanie rozmów z telefonu stacjonarnego na komórkowy albo do innego pracownika. Użytkownik ma do wyboru wiele możliwości przekierowań.
Głos przez IP był bardzo dobrej jakości i brzmiał naturalnie przy użyciu Jabra 9470, zestawu głośnomówiącego Jabra Speak 410 USB i bezprzewodowego zestawu słuchawkowego. Przesyłany głos konsumował niewielkie pasmo sieciowe, ok. 28 kb/s.
Oddzielna aplikacja - Lync Server 2010 Attendant - pozwala recepcjonistkom i obsłudze call center zarządzać dużym wolumenem ruchu głosowego. Aplikacja uruchamiana w trybie pełnoekranowym pozwala na przeszukiwanie książek adresowych, jedno kliknięcie do przekierowań i korzystanie z funkcji obecności, charakterystycznej dla całej oferty Lynca.
Pewną słabością jest wsparcie dla telefonów komórkowych, które w tej chwili ogranicza się do produktów firmy Nokia i niektórych urządzeń z Windows Mobile 6.5. Przedstawiciele Microsoftu zapowiedzieli, że aplikacje Lync dla smartfonów iPhone i Windows Phone 7 będą dostępne w tym roku.