Microsoft Lync 2010
- Mike Heck,
- Tomek Janoś,
- 10.02.2011
Stała obecność
Doświadczenia użytkownika z Lync 2010 dotyczą aplikacji klienckiej. Wizualnie jest ona bogata - oferuje fotografie w kontaktach i różne kolory zależnie od stanu obecności danej osoby. Podczas testu przez pole szukania odpytano serwer Active Directory i w ten sposób znaleziono kontakty, które następnie mogą być na wiele sposobów grupowane. Poza tym do dyspozycji są wyskakujące "karty kontaktów", które ujawniają więcej informacji, w tym numer telefonu i przynależność do działu w strukturze organizacji.
Serwer Lync automatycznie pobrał informacje z kalendarza użytkownika w Outlook, takie jak lokalizacja czy stan. Poza standardowymi stanami "dostępny" i "zajęty" (występującymi także w OCS) Lync pozwala na dodawanie notek, takich jak "na zebraniu budżetowym". Stan obecności pozwala także na zorientowanie się w innych szczegółach, np. że użytkownik jest dostępny przez urządzenie mobilne, które nie odbiera wiadomości z komunikatora.
Informacje o obecności integrują się z programami SharePoint, Outlook i innymi aplikacjami Office. W praktyce funkcja "click to communicate" ("kliknij, aby połączyć") znacznie oszczędza czas we współpracy nad projektami. Na przykład naprowadzenie na ikonę obecności w programie SharePoint w czasie testu wyświetliło menu, które umożliwiło natychmiastowe nawiązanie komunikacji przez komunikator lub połączenie głosowe.
Funkcja Instant Messaging w Lync oferuje wiele innych możliwości - od filtrów, które zawiadamiają użytkownika o konwersacjach, w których pada jego nazwisko, po przeglądanie listy aktywności (activity feed) jego kontaktów. Testującym najbardziej użyteczna wydała się funkcja Skill Search (szukanie kompetencji). Wykorzystuje ona informacje w profilach osobistych do znajdywania eksperta w danej dziedzinie w organizacji lub osób dzielących te same umiejętności.
Konferencja - wszystko w jednym miejscu
Prowadzenie konferencji często wymaga przełączania się pomiędzy różnymi mediami - głosem, współdzieleniem ekranu, wideo - obsługiwanymi przez różne aplikacje. Lync 2010 dobrze radzi sobie z zacieraniem tych granic. Narzędzia planowania spotkań zintegrowane w Outlooku 2010 pozwalają zestawić spotkanie jednym kliknięciem - z taką samą łatwością uczestnicy mogą dołączać do spotkania: kliknięcie odnośnika w zapraszającym e-mailu uruchamia Lync 2010.
Konferencje audio to stały punkt wielu spotkań i Microsoft zapewnia elementy znane użytkownikom z tradycyjnych tego typu usług, takie jak telefoniczny numer dostępowy czy kod dostępu. Jednakże funkcjonalność VoIP klienta Lynca eliminuje potrzebę wprowadzania tych danych, oferując dodatkowe opcje, takie jak identyfikowanie, kto mówi, czy możliwość wyciszania uczestników przez moderatora.
To konsumenckie aplikacje, takie jak Skype, spopularyzowały na świecie wideokonferencje. Zunifikowany klient Lynca oferuje taką samą łatwość ich nawiązywania w komunikacji biznesowej. Wybranie tej opcji w interfejsie Lynca natychmiast dodaje przekaz wideo do prowadzonej innymi środkami konwersacji z kolegą. Kiedy jest więcej jej uczestników, Lync wykrywa aktualnego mówcę i wyświetla go w aktywnym oknie. Zależnie od dostępnego pasma Lync obsługuje wideo do jakości HD (1270x720 pikseli) dla pojedynczej konwersacji. Ograniczeniem jest fakt, że podczas wideokonferencji z większą liczbą użytkowników jakość HD nie jest dostępna.