Komunikacja IP bez granic
- Dariusz Niedzielewski,
- 15.06.2009
VoIP i Unified Communications
Chęć wykorzystywania sieci IP do realizacji rozmów głosowych (Voice over IP) była i wciąż pozostaje jednym z głównych powodów podejmowania modernizacji infrastruktury wielu firm. Przedsiębiorcy, zachęceni niskimi kosztami połączeń i bogatym wachlarzem usług dodanych (telekonferencje, wideokonferencje, komunikatory IM, funkcje prezentacji, integracja kontaktów z aplikacjami biurowymi itp.), decydują się bądź na wymianę sprzętu (centrale, routery, telefony), bądź na zastosowanie tanich bram VoIP i odpowiedniego oprogramowania. Na kompleksowe rozwiązania (typu Unified Communications) najchętniej patrzą korporacje, dysponujące zarówno zapleczem finansowym, jak i ludzkim (specjaliści IT).
Na VoIP-owym rynku biznesowym coraz ważniejszą rolę chce odgrywać producent popularnego komunikatora internetowego - spółka Skype. W marcu br. firma opublikowała wersję beta nowego oprogramowania: "Skype for SIP for Business". Pozwala ono na podłączenie Skype'a bezpośrednio do centrali telefonicznych opierających się na protokole SIP. Obecnie, jak deklaruje spółka, ok. 35% użytkowników wykorzystuje komunikator Skype do celów biznesowych. Firma chce jednak zwiększyć ten odsetek, szczególnie na rynku korporacyjnym (enterprise).
Według danych Dell’Oro Group, dużym powodzeniem będą cieszyły się biurkowe telefony IP. W latach 2007 - 2012 ich sprzedaż ma wzrastać w tempie 25% rocznie, a przychody na tym rynku zwiększą się dwukrotnie, osiągając 6 mld USD. W tym czasie globalny poziom penetracji linii IP wzrośnie ze średniej wynoszącej 20% do 50%.
Firmy, które mają w planach długofalowe inwestycje we własną infrastrukturę telekomunikacyjną, zamiast stopniowej modernizacji, powinny zainteresować się systemami ujednoliconej komunikacji (Unified Communications - UC). Oferują one znacznie większe możliwości niż aplikacje internetowe czy nawet zaawansowane telefony stacjonarne IP. Pełna platforma Unified Communications oznacza integrację poczty głosowej, e-maila, faksu, telefonu stacjonarnego i komórkowego (jeden numer, jeden aparat), obsługę telekonferencji i wideokonferencji.
Analitycy podkreślają, że inwestycja w Unified Communications może się szybko zwrócić, zwłaszcza w dobie recesji gospodarczej. Przykładem są tu wyjazdy służbowe, których liczbę można zminimalizować, dzięki wykorzystaniu systemów przesyłania dźwięku i obrazu oraz aplikacjom pracy grupowej, będących częścią Unified Communications. Innym szybkim efektem oszczędnościowym (a zarazem ekologicznym) stosowania ujednoliconej komunikacji jest ograniczanie ilości papieru zużywanego do korespondencji służbowej.