Komunikacja IP bez granic

VoIP i Unified Communications

Chęć wykorzystywania sieci IP do realizacji rozmów głosowych (Voice over IP) była i wciąż pozostaje jednym z głównych powodów podejmowania modernizacji infrastruktury wielu firm. Przedsiębiorcy, zachęceni niskimi kosztami połączeń i bogatym wachlarzem usług dodanych (telekonferencje, wideokonferencje, komunikatory IM, funkcje prezentacji, integracja kontaktów z aplikacjami biurowymi itp.), decydują się bądź na wymianę sprzętu (centrale, routery, telefony), bądź na zastosowanie tanich bram VoIP i odpowiedniego oprogramowania. Na kompleksowe rozwiązania (typu Unified Communications) najchętniej patrzą korporacje, dysponujące zarówno zapleczem finansowym, jak i ludzkim (specjaliści IT).

Komunikacja IP bez granic

Liczba użytkowników VoIP/przychody z rynku VoIP w latach 2006 – 2012

Wdrożenie usług IP w firmie nie musi domyślnie wiązać się z dużymi kosztami. Alternatywą mogą być ogólnodostępne aplikacje spełniające funkcje centrali PBX (Asterisk, sipX, OpenPBX, PBX4Linux, Yate, FreeSwitch). Najpopularniejszy z nich, Asterisk, może funkcjonować jako pojedynczy system PBX, a także pełnić funkcję bramy między "starym" światem telefonii z komutacją kanałów a światem IP. Oferuje usługi, takie jak: poczta głosowa, konferencje, kierowanie ruchem przychodzącym. Asterisk jest darmowy, ale w związku z tym trzeba mieć świadomość, że w razie zaistnienia problemów (przy instalacji bądź eksploatacji) nie będziemy mogli zwrócić się o bezpłatną pomoc do producenta. Do instalacji aplikacji potrzebne są: serwer wyposażony w kartę sieciową WAN, obsługującą Asteriska, bramki (adaptery) do obsługi aparatów analogowych lub telefony kompatybilne z Asteriskiem.

Na VoIP-owym rynku biznesowym coraz ważniejszą rolę chce odgrywać producent popularnego komunikatora internetowego - spółka Skype. W marcu br. firma opublikowała wersję beta nowego oprogramowania: "Skype for SIP for Business". Pozwala ono na podłączenie Skype'a bezpośrednio do centrali telefonicznych opierających się na protokole SIP. Obecnie, jak deklaruje spółka, ok. 35% użytkowników wykorzystuje komunikator Skype do celów biznesowych. Firma chce jednak zwiększyć ten odsetek, szczególnie na rynku korporacyjnym (enterprise).

Według danych Dell’Oro Group, dużym powodzeniem będą cieszyły się biurkowe telefony IP. W latach 2007 - 2012 ich sprzedaż ma wzrastać w tempie 25% rocznie, a przychody na tym rynku zwiększą się dwukrotnie, osiągając 6 mld USD. W tym czasie globalny poziom penetracji linii IP wzrośnie ze średniej wynoszącej 20% do 50%.

Firmy, które mają w planach długofalowe inwestycje we własną infrastrukturę telekomunikacyjną, zamiast stopniowej modernizacji, powinny zainteresować się systemami ujednoliconej komunikacji (Unified Communications - UC). Oferują one znacznie większe możliwości niż aplikacje internetowe czy nawet zaawansowane telefony stacjonarne IP. Pełna platforma Unified Communications oznacza integrację poczty głosowej, e-maila, faksu, telefonu stacjonarnego i komórkowego (jeden numer, jeden aparat), obsługę telekonferencji i wideokonferencji.

Komunikacja IP bez granic

Rynek wideokonferencji będzie coraz większy

Prognozy IDC dotyczące systemów ujednoliconej komunikacji jednoznacznie wskazują na szansę, jaką stwarzają takie rozwiązanie, szczególnie na rynkach rozwijających się. Według najnowszych danych IDC, rynek UC w samej tylko Europie był wart 2,8 mld USD. Do 2013 r. liczba ta ma wzrosnąć do 13,5 mld USD, ze średnią dynamiką zmian na poziomie 39% rocznie.

Analitycy podkreślają, że inwestycja w Unified Communications może się szybko zwrócić, zwłaszcza w dobie recesji gospodarczej. Przykładem są tu wyjazdy służbowe, których liczbę można zminimalizować, dzięki wykorzystaniu systemów przesyłania dźwięku i obrazu oraz aplikacjom pracy grupowej, będących częścią Unified Communications. Innym szybkim efektem oszczędnościowym (a zarazem ekologicznym) stosowania ujednoliconej komunikacji jest ograniczanie ilości papieru zużywanego do korespondencji służbowej.


TOP 200