Komunikacja IP bez granic

Każda firma nastawiona na rozwój i aktywne pozyskiwanie klientów prędzej czy później będzie musiała zaprzyjaźnić się z protokołem IP. W roku 2015 z szerokopasmowego dostępu do Sieci korzystać będzie 4 miliardy osób, co hasło "all IP" czyni bardziej realnym. Już teraz widać, że postępująca migracja ku IP obejmuje nie tylko tradycyjne systemy głosowe (TDM=>IP PBX), ale i bardziej zaawansowane rozwiązania telekomuniacyjne (Unified Communications, wideokonferencje).

IP rośnie w siłę

Zapotrzebowanie na coraz szersze pasmo rośnie w ostatnich latach w tempie niemal geometrycznym. O ile w 2002 r. globalny ruch IP wynosił ok. 5 eksabajtów miesięcznie, to - według najnowszych prognoz - już za 3 lata wzrośnie do ponad 40 eksabajtów. Znaczną część tego ruchu pochłaniają nowe usługi multimedialne, uruchamiane bądź to testowo, bądź na wyraźne życzenie użytkowników (telewizja internetowa - IPTV, wideo na żądanie - VoD, telefonia VoIP, gry online, teledyski online itp.).

Stale rosnąca liczba różnorodnego sprzętu wykorzystującego protokół IP powoduje, że pula numerów oferowana przez standard IPv4 szybko się kurczy. Obecnie umożliwia on zaadresowanie 4,3 mld urządzeń. Według prognoz specjalistów, w 2012 r. liczba ta stanie się niewystarczająca. IPv6 - protokół będący następcą IPv4, opracowany przez Internet Engineering Task Force, oprócz oferowania nowych funkcjonalności (uwierzytelnianie, auto-konfiguracja, likwidacja translacji adresów z puli publicznej do prywatnej, kompresja) - umożliwia nieograniczone wręcz adresowanie zasobów internetu (każde urządzenie sieciowe otrzymuje unikalny numer od 2 do 128 potęgi kombinacji). Dzięki masowym wdrożeniom IPv6 liczba sieci opartych na tym protokole będzie się dodatkowo zwiększać.

Aby sprostać wymaganiom świata IP, opracowywane są coraz doskonalsze protokoły transmisyjne oraz systemy dostępowe do sieci. Mija już 13 lat od wprowadzenia standardu H.323, który wraz z protokołem SIP stanowi podstawowe narzędzie inicjujące sesje multimedialne, połączenia konferencyjne, głosowe, peer-to-peer m.in. w sieciach IP. Dynamiczny rozwój tych ostatnich spowodował, że ITU pracuje nad nowym "inteligentnym" protokołem - H.325, mającym pokryć zwiększone zapotrzebowanie ze strony aplikacji multimedialnych, wideokonferencji, systemów konwergentnych (szczególnie łączących sieci stacjonarne z komórkowymi 4G). Specjaliści ITU planują zakończenie prac nad H.325 w latach 2011 - 2012.

Promowanie hasła "All-IP" nie będzie skuteczne bez odpowiedniego wsparcia operatorów i dostawców usług sieciowych. W roku 2008, jak podaje Broadband Forum, nastąpił znaczący wzrost zainteresowania użytkowników rozwiązaniami kablowymi i optycznymi, oferującymi największe pojemności kanału (popyt na te ostatnie wzrósł o ponad 25%). Ze względu na koszt instalacji i eksploatacji, są one używane głównie w państwach rozwiniętych (Japonia, Korea Południowa) do budowy sieci metropolitalnych i szkieletowych - w tym również w rozwiązaniach typu FTTB czy FTTH (kabel optyczny doprowadzony do budynku lub mieszkania).

Dynamicznie rozwija się także standard DSL (Digital Subscriber Line), głównie w kierunku szybkich technologii VDSL2 i ADSL2plus. Ericsson przeprowadził niedawno testy szerokopasmowej transmisji danych w udoskonalonej wersji technologii VDSL2 (tzw. vectorized VDSL2). W sześciu zagregowanych liniach miedzianych na odcinku 500 m udało się uzyskać transfery przekraczające 0,5 Gb/s. Według opinii specjalistów, rozwiązanie to może znacznie przyspieszyć rozwój usług, takich jak IPTV, HDTV czy VoD.

Migracja w stronę sieci IP obserwowana jest także w systemach komórkowych. Mianem sieci całkowicie opartych na IP, określane są: Long Term Evolution/System Architecture Evolution i IEEE 802.16e (WiMAX) - obie nazywane rozwiązaniami czwartej generacji (4G). Z analiz Frost & Sullivan wynika, że do roku 2013 liczba abonentów Long Term Evolution w Europie Zachodniej wyniesie blisko 22,4 mln osób, a wartość przychodów, jakie generować będą usługi oparte na sieciach 4G, sięgnie 9,685 mld euro.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200