Jednakowe dane partnerów

Wdrażany system informatyczny wymaga zatem umiejętności obsługi własnych indeksów i formatów danych oraz jednolitego "języka" do identyfikowania i interpretowania kodów kreskowych czy tagów radiowych znajdujących się na etykietach opakowań z towarami lub materiałami.

Jednolity sposób identyfikacji jest znany w świecie od blisko 40 lat i stosowany przez ponad 1 mln firm na całym globie. Standardem tym jest międzynarodowy system GS1 (Global System One), opracowany i upowszechniany po to, aby racjonalnie realizować wszelkie przepływy logistyczne w globalnych łańcuchach dostaw. System GS1, często określany jako The Global Language of Bussines, jest w Polsce używany już przez blisko 19 tys. przedsiębiorstw, które mogą wykorzystywać coraz bardziej efektywnie narzędzia informatyczne, typu systemy zarządzania magazynem WMS, czytniki kodów kreskowych, bramki RFID, elektroniczną wymianę danych (EDI).

W Polsce nad właściwym funkcjonowaniem systemu GS1 czuwa już od 20 lat Instytut Logistyki i Magazynowania - jednostka uprawniona do rejestracji przedsiębiorstw i instytucji w systemie GS1 w kraju. W tym roku Instytut przeprowadził badania wśród polskich dostawców systemów ERP pod kątem ich gotowości do wdrażania globalnych standardów GS1. Na zapytanych 40 tylko 12 - wg deklaracji dostawcy oprogramowania i przesłanych danych - potrafi obsługiwać wybrane globalne standardy. Listę firm prezentuje tabela 1, a szczegółowe informacje można znaleźć na stronie: WWW.gs1pl.org. Przy wyborze systemu warto wziąć pod uwagę ten parametr, zwłaszcza w kontekście nowych wyzwań czekających zarządzanie łańcuchem dostaw w ciągu najbliższych 10 lat.

Nowe wyzwania

Na kluczowe znaczenie standardów w przyszłym łańcuchu dostaw wskazują także wyniki badań Cap Gemini prowadzone od 2005 roku i opublikowane m.in. w raporcie "2016 The Future Value Chain" wydanym przez GCI (Global Commerce Initiative) w 2006 roku, a następnie uzupełnione kolejnym raportem w roku 2008. Oba raporty powstały jako efekt badań przeprowadzonych wśród największych firm producenckich i handlowych z obszaru handlu detalicznego i dotyczyły ich wizji łańcucha dostaw w przyszłości oraz czynników i trendów wpływających na rozwój tego sektora.

W obu raportach wizja łańcucha dostaw odpowiada Porterowskiej koncepcji łańcucha wartości, czyli koncepcji zarządzania przez wartość dla klienta. W łańcuchu wartości wyróżniono funkcje podstawowe, takie jak: zaopatrzenie, produkcja, sprzedaż czy serwis, oraz niezbędne do realizacji działania pomocnicze, zarządcze i doradcze. Wyróżnione funkcje pomocnicze obejmują m.in.: badania i rozwój, zarządzanie zasobami ludzkimi oraz odgrywające coraz większą rolę zarządzanie informacjami.

Zintegrowanie działań podstawowych i pomocniczych oraz ich powiązanie z łańcuchami dostawców i odbiorców poprawia efektywność przedsiębiorstwa i ma kluczowe znaczenie dla jego przyszłego rozwoju. Koordynacja pomiędzy poszczególnymi ogniwami łańcucha wartości możliwa jest tylko dzięki odpowiedniemu systemowi informacyjnemu, w którego skład wchodzą systemy informatyczne poszczególnych firm oraz uzgodnione procedury i mechanizmy przekazywania danych uwzględniające stosowanie wspólnego języka - czyli standardów.

Z raportu wynika, że kluczowe czynniki wpływające na przyszłe łańcuchy dostaw to przede wszystkim zmiany w zachowaniach zakupowych konsumentów oraz większe wykorzystanie nowoczesnych technologii w przepływach informacyjnych i fizycznych. Obejmują one obserwowane już obecnie takie zjawiska, jak: pojawienie się inteligentnego, wyedukowanego w Internecie konsumenta, multimedialny dostęp do szerokiej informacji o produktach, personalizację podejścia do konsumenta, oferowanie wraz z produktami szerokiej gamy usług ułatwiających dostęp do nich oraz wzrost znaczenia jakości, zarówno w produktach, jak i usługach.


TOP 200