Jednakowe dane partnerów

Klient będzie składał zamówienia przez Internet, wykorzystując do tego swój telefon komórkowy, skanując kody na opakowaniu i korzystając z oferowanych online rabatów. Towar będzie dostarczany do osiedlowych punktów odbioru lub bezpośrednio do domu klienta. Dane o aktualnych wyborach i preferencjach konsumentów będą dostępne na bieżąco także dla producentów dzięki wspólnej platformie informacyjnej, funkcjonującej w ramach łańcucha dostaw. Umożliwi to wdrożenie koncepcji zsynchronizowanej produkcji, dostosowanej do bieżących potrzeb rynku, i znaczące skrócenie czasu między decyzją o jej uruchomieniem a dostawą do ostatecznego konsumenta.

W przyszłości czynnikiem warunkującym konkurencyjność będzie przede wszystkim stopień, w jakim firma jest w stanie zrozumieć potrzeby swoich klientów i wykorzystać potencjał nowych technologii na ich korzyść. To ostatecznie klient będzie w większym stopniu decydował o zakresie produktów dostarczanych na rynek, a umiejętność dialogu z nim zadecyduje o sukcesie firmy.

W tym kontekście stosowanie globalnych standardów GS1, w celu zapewnienia interoperacyjności w łańcuchu dostaw przyczyni się do eliminowania barier technologicznych i infrastrukturalnych oraz pozwoli na przekazywanie wiedzy i interakcje społeczne, które wykraczają poza obecne ograniczenia organizacyjne i funkcjonalne, umożliwiając wyłanianie się całkowicie nowych realiów.

Większa rozpoznawalność, większe bezpieczeństwo

Rozwój technologii internetowych i mobilnych oraz ich wzmagająca się wszechobecność w życiu i biznesie wymagają od firm przeanalizowania strategii i podejścia do organizacji współpracy w przyszłych łańcuchach dostaw. Wizja łańcucha dostaw 2020 wyraźnie wskazuje na ostatecznego konsumenta jako na centralny punkt, wokół którego handel detaliczny będzie rozwijał nowoczesne technologie.

W przypadku branż masowych, takich jak branża towarów konsumenckich, kluczową rolę odegrają standardy i szybkość ich adaptacji. Możliwość stosowania jednego identyfikatora w procesie dostaw, począwszy od producenta aż po klienta, podnosi również rozpoznawalność produktów, co z kolei podniesie ich bezpieczeństwo. Stosowanie globalnych standardów, takich jak GS1, usprawnia współpracę międzyorganizacyjną oraz zmniejsza koszty i ryzyko związane z wdrożeniem, a także obniża poziom niepewności związany z zastosowaniami nowych technologii, gdyż są od nich niezależne. Tym samym nie trzeba dokonywać radykalnych wyborów - kody kreskowe czy tagi radiowe - ale można ewolucyjnie wprowadzać poszczególne technologie w zależności od aktualnych potrzeb i uwarunkowań.

Polskie firmy zrzeszone w GS1 od 20 lat z sukcesem wdrażają kody kreskowe, a od ponad 10 lat elektroniczne dokumenty handlowe, konsekwentnie podążając za wymogami rynku i rozwojem technologii. Wydaje się, ze najbliższe 10 lat powinno upłynąć pod znakiem wdrażania katalogów elektronicznych, tagów radiowych i technologii mobilnych, które udostępniają nową jakość i nowe możliwości w zarządzaniu łańcuchem dostaw. Tym bardziej będą im potrzebne systemy informatyczne, które potrafią sobie poradzić z rosnącą informacją, wymagającą zarejestrowania, przetworzenia i udostępnienia partnerom handlowym.

Wychodząc tym potrzebom naprzeciw, Instytut Logistyki i Magazynowania uruchomił Program Współpracy z Dostawcami Rozwiązań. Celem tego programu jest zapewnienie wysokiej jakości usług oferowanych uczestnikom systemu GS1 przez dostawców rozwiązań oraz pomoc przy dostosowywaniu ich produktów do obsługi standardów systemu GS1.

Dr inż. Elżbieta Hałas pracuje w Instytucie Logistyki i Magazynowania - GS1 Polska.


TOP 200