Informacja w bieli
-
- Rafał Jakubowski,
- 10.11.2003
Sanitec Koło jest najlepiej rozpoznawaną marką wśród producentów wyposażenia łazienek w Polsce. Opanowanie niemal połowy rynku ceramiki sanitarnej i wanien akrylowych nie byłoby możliwe bez rozpoczętego w 1998 r., konsekwentnie prowadzonego procesu informatyzacji.
Sanitec Koło jest najlepiej rozpoznawaną marką wśród producentów wyposażenia łazienek w Polsce. Opanowanie niemal połowy rynku ceramiki sanitarnej i wanien akrylowych nie byłoby możliwe bez rozpoczętego w 1998 r., konsekwentnie prowadzonego procesu informatyzacji.
Oprócz ceramiki sanitarnej i wanien akrylowych Sanitec sprzedaje kabiny prysznicowe, wanny z hydromasażem, kabiny masażowo-parowe, panele masażowe i meble łazienkowe. Spółkę tworzą cztery zakłady produkcyjne zlokalizowane w Kole, Włocławku, Ozorkowie i Mińsku Mazowieckim oraz salon sprzedaży i biuro zarządu w Warszawie. Łącznie zatrudnia ponad tysiąc osób. Warto jednak pamiętać, że Sanitec Koło to zaledwie jeden z elementów wielkiego międzynarodowego koncernu, którego integracja postępuje z każdym rokiem. Wspólna polityka bezpieczeństwa, wspólna polityka telekomunikacyjna, wspólna sieć WAN, jednolity plan adresacji IP, jeden korporacyjny intranet - to tylko przykłady obrazujące, w jaki sposób informatyka stanowi spoiwo tego organizmu.
Nauki empiryczne

Marek Kukuryka, prezes zarządu
"W połowie lat 90. ogromne zapotrzebowanie na produkty z logo «KOŁO» na polskim rynku sprawiło, że krajowe zakłady nie były w stanie nadążyć z produkcją. Przez krótki okres - choć początkowo miało być odwrotnie - produkty na polski rynek były dostarczane przez zakłady Sanitecu w Niemczech. Wtedy zaczęliśmy poważnie zastanawiać się nad inwestycjami, w tym również nad inwestycjami w informatykę" - mówi Marek Kukuryka, prezes zarządu Sanitec Koło, pełniący tę funkcję od 1993 r.
W roku 1998 firma osiągnęła masę krytyczną. Nowy system miał pomóc w uporządkowaniu firmy. "Wcześniej część faktur była wystawiana ręcznie. Czasem trzeba było wystawić korektę. Praca ręczna pozostawiała duże pole manewru. Taki model doskonale sprawdzał się w okresie dynamicznego wzrostu, kiedy trzeba było zachowywać dużą elastyczność. W pewnym momencie rozmiar firmy, ilość powstających dokumentów i stopień skomplikowania zachodzących procesów przekroczyły masę krytyczną" - opowiada Adam Jabłoński, dyrektor finansowy Sanitec Koło.
Jak dziś wspominają osoby, które uczestniczyły w przygotowaniach do projektu, w proces informatyzacji udało się włączyć całą organizację, a wypracowanie koncepcji zakresu funkcjonalnego wdrażanych systemów poprzedzić rzetelną analizą potrzeb informacyjnych procesów biznesowych firmy i jej bezpośredniego otoczenia. Niemniej dosyć szybko okazało się, że towarzyszący wdrożeniu pośpiech wynikający z palących potrzeb niekorzystnie wpłynął na projekt. System nie do końca spełniał wszystkie oczekiwania. "Czuliśmy się jakby w nie swojej skórze" - wspomina Adam Jabłoński.
Stąd wziął się projekt doskonalenia organizacji przez optymalizację zachodzących w niej procesów biznesowych. "Wdrażając system, oczekiwaliśmy, że już sam fakt jego wdrożenia rozwiąże wiele naszych problemów. Dosyć szybko musieliśmy wrócić do właściwej kolejności. Najpierw stworzyliśmy odpowiednią mapę biznesową firmy i na to «nałożyliśmy» system. Te dwa elementy wzajemnie się uzupełniają i korygują" - mówi Marek Kukuryka. "Próba wdrożenia systemu w nie przygotowanym przedsiębiorstwie, bez restrukturyzacji procesów nie daje oczekiwanego efektu. Z chwilą rozpoczęcia przygotowań do wdrożenia więcej czasu powinniśmy byli poświęcić na analizę tego, jak powinno wyglądać przedsiębiorstwo, jaki stan chcemy osiągnąć" - wtóruje mu Adam Jabłoński. Co nie udało się za pierwszym razem, udało się za drugim. W tym roku formalnie zakończył się kilkunastomiesięczny projekt. Wszyscy zgodnie dodają jednak, że proces doskonalenia procesów praktycznie nigdy się nie kończy - to naturalny bieg wydarzeń w przedsiębiorstwie.
Sanitec Koło sp. z o.o. Koło
Marek Kukuryka - prezes zarządu
Marek Kozak - kierownik Działu Informatyki
Liczba pracowników: 1011
Liczba pracowników działu IT: 9
http://www.kolo.com.pl