Ile zapłacimy za szerokie pasmo

Wnioski

Należy pokreślić, że wyniki analizy zostały uzyskane przy optymistycznych założeniach dotyczących pełnego wykorzystania istniejącej infrastruktury. Trzeba w związku z tym przyjąć, że analiza wyznacza minimalny poziom wsparcia, który w rzeczywistości może być wyższy o 5–15%.

Ile zapłacimy za szerokie pasmo

Wiele jest też czynników niepewności dotyczących rynku i przychodów, a także czynników zewnętrznych, w tym globalnych wskaźników makroekonomicznych na drodze wychodzenia z kryzysu ekonomicznego, powodzenia integracji europejskiej, stabilizacji otoczenia prawnego. Przykładowo, istotny może być wpływ decyzji regulacyjnych na rynku telekomunikacyjnym, np. regulowania lub nieznaczącej pozycji rynkowej operatorów telewizji kablowych w zakresie udostępniania sieci. Niemniej, biorąc pod uwagę środki zagwarantowane na dofinansowanie rozwoju infrastruktury szerokopasmowej w ramach przyjętego niedawno Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa, osiągnięcie tego celu do roku 2020 jest możliwe.

Dr Krzysztof Heller jest współautorem analizy przygotowanej dla Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji. Współprowadzi firmę Infostrategia. Od 1996 r. w sektorze telekomunikacyjnym, najpierw jako dyrektor Departamentu Informatyki w Netia Telekom, a następnie na takim samym stanowisku w Polskiej Telefonii Cyfrowej, gdzie zarządzał zespołem ponad 200 ludzi. W latach 2000–2001 dyrektor ds. informatyki w Grupie Elektrim i prezes zarządu El-Net. W latach 2001–2003 wiceminister infrastruktury ds. łączności.

Sposób podejścia i założenia

Artykuł jest syntetycznym podsumowaniem i rozwinięciem głównych wniosków z ekspertyzy sporządzonej przez firmę Inforstrategia dla Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji. Podstawowym celem ekspertyzy było oszacowanie kosztów budowy sieci telekomunikacyjnych w Polsce, pozwalających zapewnić dostęp do szerokopasmowego internetu, zgodnie ze wskaźnikami Europejskiej Agendy Cyfrowej. Ekspertyza objęła również określenie optymalnych technologii budowy sieci szerokopasmowych, efektywnych sposobów interwencji publicznej, prognozę popytu na usługi, rekomendacje. W ramach prac dokonano identyfikacji obszarów wymagających dofinansowania wraz z oszacowaniem jego wysokości.

Ekspertyza została przygotowana na podstawie analizy aktualnego stanu rozwoju infrastruktury telekomunikacyjnej oraz prognoz jej rozwoju, a także innych danych i analizy w tym demograficzne, techniczne i ekonomiczne.

Do analiz wykorzystano m.in. dane demograficzne, o podmiotach gospodarczych, a także o mieszkaniach i budynkach pozyskane z Głównego Urzędu Statystycznego, dane przestrzenne z bazy IMAGIS, dane o infrastrukturze telekomunikacyjnej i rynku usług telekomunikacyjnych z UKE oraz szereg raportów dotyczących rozwoju rynków usług szerokopasmowych. Dane źródłowe nie są do końca zestandaryzowane, mają też różną jakość, aktualność i kompletność. Wymagało to znacznej pracy w celu weryfikacji i uspójnienia danych z różnych źródeł. Część brakujących danych uzupełniono, szacując na podstawie innych.

Analiza wymagała nie tylko oszacowania kosztów niezbędnych inwestycji, ale przede wszystkim oceny stopnia rozwoju rynku, aby móc oszacować opłacalność i zasięg inwestycji komercyjnych Przyjęto, że działania publiczne będą stanowiły element wspierający inwestycje podejmowane przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych na obszarach, które nie są dla nich dostatecznie atrakcyjne z punktu widzenia zwrotu inwestycji. Analizę wykonano na poziomie pojedynczych miejscowości, ale minimalną jednostką administracyjną, dla której podejmuje się interwencję, powinna być gmina. Szacunki wykonano dla wszystkich miejscowości i gmin w Polsce.


TOP 200