IT niezbędne jak woda

Według Tomasza Lipnickiego, "aplikacje te będą zasilane informacją z systemów SCADA wrocławskich wodociągów. Najważniejsze elementy, odpowiedzialne za pozyskanie i przygotowanie danych do prezentacji wizualnej na stronie, przechodzą właśnie testy. Obecnie nie jesteśmy jeszcze gotowi na upublicznienie omawianych serwisów. Wynika to z potrzeby napełnienia ich miarodajnymi informacjami oraz chęci zachowania spójności warstwy prezentacji danych dla wszystkich serwisów i oferowanych przez ww. usług".

System ERP oraz CRM

Przedsiębiorstwo, które utrzymuje tak rozległą infrastrukturę i sprzedaje usługi tzw. masowemu odbiorcy, nie może obyć się bez systemu ERP. Kilka autorskich programów (FK, GM i narzędziowa, obsługa klienta) zastąpiono zintegrowanym systemem klasy ERP firmy IFS, usuwając jedną z niedogodności, jaką była wielokrotna replikacja tych samych informacji w różnych programach.

Wdrożono następujące moduły: IFS Finanse, IFS Dystrybucja i Zarządzanie dokumentacją, rozpoczęto IFS Remonty, IFS Zasoby Ludzkie oraz Zarządzanie projektami. Aktualnie z tego systemu korzysta 120 użytkowników. Do końca roku ich liczba zwiększy się do 220, czyli połowy stanowisk komputerowych w firmie.

Wdrożenie ERP w ramach Zintegrowanego Systemu Informatycznego Spółki umożliwiło korzystanie ze spójnych baz (m.in. kontrahentów) we wszystkich systemach, a inne aplikacje, będące poza ZSI Spółki, zasilają automatycznie moduły tego systemu. Wyeliminowano papierowy obieg dokumentów materiałowych, znacznie usprawniono proces zaopatrzenia. Obecnie zakupy wynikają ze zgłaszanych w systemie zapotrzebowań, powiązanych z celem, a proces ten obejmuje wszystkie komórki w przedsiębiorstwie.

Aby usprawnić działanie firmy, wdrożono również system billingowy i CRM, którego dostawcą była firma ABG z grupy Asseco. Moduł billingowy KomMedia prowadzi skomplikowane procesy rozliczania z kontrahentami i jest on w pełni automatyczny. Począwszy od zdalnych odczytów wodomierzy z terenu miasta, importu danych, poprzez weryfikację poprawności, aż do emisji i wydruku faktur. KomMedia zarządza także informacjami o infrastrukturze, danymi o urządzeniach w sieci (przyłącza, węzły, liczniki, podliczniki, punkty rozliczeniowe itp.).

Aby usprawnić proces zarządzania dokumentami oraz sprawami klientów, wdrożono moduł KomBOK. Ułatwia on przygotowywanie dokumentów o warunkach technicznych, umowach czy protokołach odbioru. Pozwala na obsługę dużej liczby klientów i przyśpiesza przebieg wielu procesów. KomBOK umożliwia także fakturowanie dodatkowych usług niezwiązanych bezpośrednio z dostawą wody i odbiorem ścieków.

Szczegółowymi informacjami o urządzeniach pomiarowych zarządza kolejny moduł - KomNET. Pozwala on zarządzać wodomierzami znajdującymi się na sieci wodociągowej.

Kolejne ułatwienie kontaktów MPWiK z klientami osiągnięto przy pomocy modułu e-BOK. Za jego pośrednictwem klienci mogą zgłaszać odczyty, uwagi i reklamacje, zapoznać się z saldem rachunku, fakturami czy zawartymi umowami.

Ostatnim, lecz nie mniej ważnym jest moduł windykacji, pozwalający na sprawne zarządzanie należnościami. Umożliwia on pełną automatyzację procesu windykowania należności - wysyłanie upomnień, wezwań przedsądowych, wniosków o odcięcie wody. Ważną funkcjonalnością tego modułu jest także obsługa masowych płatności pochodzących z różnych źródeł.


TOP 200