IT niezbędne jak woda

Pliki wideo są składowane na jednej z posiadanych przez firmę pamięci SAN i podlegają archiwizacji zgodnie z przyjętymi procedurami. Razem z plikiem są zapisywane metadane o obiekcie, dzięki czemu łatwo można wybrać aktualny film. Przeglądy za pomocą kamer wideo są wykonywane cyklicznie, by mieć zawsze aktualny obraz stanu podziemnej infrastruktury kanalizacyjnej.

Cyfrowa niezawodna łączność

Przedsiębiorstwo, które zajmuje się tak newralgicznymi usługami jak dostarczanie wody pitnej, odbiór ścieków i wody deszczowej, musi posiadać własny system łączności - niezależny od miejskiej sieci telefonicznej. W przypadku klęsk żywiołowych lub innych nagłych zdarzeń publiczne sieci telefoniczne zazwyczaj są przeciążone albo nie działają. Jedynym naprawdę niezawodnym środkiem łączności jest wtedy radiostacja wyposażona w rezerwowe źródło zasilania. Początkowo w MPWiK wykorzystywano sieć trunkingową Motorola MPT 1327, ale została ona zmodernizowana do cyfrowej Tetry firmy ROHILL. Sieć jest tak skonstruowana, że stacja bazowa może działać autonomicznie przez dość długi czas, nawet w przypadku awarii zasilania, i zapewnia niezawodne połączenia między radiostacjami przenośnymi i przewoźnymi.

Aby maksymalnie wyzyskać możliwości sieci Tetra, zintegrowano ją z firmową telefonią (stacjonarną i GSM). Połączenie między numerem wewnętrznym firmowych central telefonicznych poszczególnych lokalizacji MPWiK może być zestawione w dowolny sposób, także z radiostacji i do niej.

Przedsiębiorstwo wymaga nie tylko niezawodnej łączności głosowej. Niektóre urządzenia infrastruktury, np. stacje pomp, są kontrolowane zdalnie i wymagają szybkiej reakcji na problemy w przypadku awarii, by utrzymać ciągłość procesów technologicznych i nie dopuścić do uszkodzeń spowodowanych uderzeniem hydraulicznym. Ponieważ GPRS nie może zagwarantować niezawodnego przesyłu danych w każdych warunkach z jakością wymaganą przez przedsiębiorstwo, do monitoringu i zdalnego zarządzania kluczową infrastrukturą wykorzystuje się transmisję cyfrową w sieci Tetra. Chociaż jest to system wąskopasmowy i nie może równać się z UMTS, za takim rozwiązaniem przemawia o wiele większa niezawodność, a także brak opłat za transmisję danych w ramach działającej sieci. "Obecnie analizujemy możliwości rozwoju własnych sieci, by usprawnić transmisję danych między lokalizacjami. Rozważane są różne media, a jednym z istotnych argumentów związanych z wyborem technologii i dostawców usług transmisji danych dla rozwiązań telemetrycznych w MPWiK jest chęć dalszej rozsądnej optymalizacji kosztów. Poprawy bez pogarszania jakości świadczonych usług i bezpieczeństwa" - mówi Tomasz Lipnicki.

Portale informacyjne dla klientów

MPWiK jest przedsiębiorstwem użyteczności publicznej, dlatego szczególne znaczenie mają działania związane z przekazywaniem informacji dla mieszkańców, firm i instytucji. Ze względu na obszar prowadzonej działalności awarie są nieuniknione, zatem statyczna strona informująca o usługach i problemach to za mało. Do informowania o jakości wody, miejscach, w których mogą wystąpić problemy oraz lokalizacji i terminów planowanych remontów czy inwestycji wykorzystane będą specjalne, dynamicznie generowane strony. W odróżnieniu od suchych danych o zdarzeniu, nowe serwisy określą obszar, gdzie skutki wymienionych działań będą odczuwalne. Jednym z tych portali będzie również aplikacja do bilansowania zbiorników bezodpływowych i zrzutów ścieków z wozów asenizacyjnych.


TOP 200