Ewolucja komunikacji w firmie
- Dariusz Niedzielewski,
- 18.09.2012
VoIP zmienia biznes
Znaczenie technologii Voice over IP dla całej branży IT dalece wykracza poza segment biznesowy. Analitycy Infonetics Research prognozują, że w 2015 r. wartość rynku usług VoIP wyniesie 74,5 mld USD. Najbardziej aktywną grupą użytkowników będą osoby prywatne oraz przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą. Eksperci zaznaczają jednak, że również wśród średnich i dużych firm systematycznie rośnie zainteresowanie telefonią IP, co najwyraźniej widać w rosnącym popycie na hostowane usługi UCaaS/CaaS.
Główną zaletą telefonii IP są tanie bądź bezpłatne połączenia sieciowe. Firmy dysponujące łączami szerokopasmowymi nie muszą ponadto przeznaczać dodatkowych środków na wykupienie linii o wyższych przepustowościach. Pojedyncze połączenie głosowe IP potrzebuje kilkudziesięciu kilobitów, by poprawnie przesłać i odebrać dane. Przy obecnych możliwościach ważniejsze od nominalnej przepustowości łącza stają się parametry sieciowe, ustalane między firmą, operatorem a odbiorcą połączenia.
Rozmowy między użytkownikami VoIP są darmowe. Opłaty są naliczane za połączenia z abonentami tradycyjnych sieci telefonicznych. Warto mieć również na uwadze, że na rynku istnieją rozwiązania open source, będące w pełni funkcjonalnymi centralami telefonicznymi VoIP oraz aplikacje klienckie, pozwalające bezpłatnie korzystać z telefonii IP.
Niedogodnością, wynikającą bezpośrednio z wdrożenia i użytkowania rozwiązań komunikacyjnych IP, jest duża zależność całego systemu od działania sieci i zasilania. Jakiekolwiek przerwy w dostawach energii skutkują wyłączeniem routerów, bram dostępowych, co w konsekwencji uniemożliwia nawiązanie połączenia (w tym aspekcie przewagę mają rozwiązania tradycyjne).
W technologii VoIP ważną role odgrywają dwa protokoły sygnalizacyjne: H.323 i SIP. Używa się ich przede wszystkim do: ustanawiania połączeń i sesji multimedialnych, translacji adresów, negocjacji parametrów łącza, ustalania położenia użytkownika, tworzenia billingów oraz wspierania mechanizmów bezpieczeństwa.
Dzięki protokołowi SIP, możliwe jest wyeliminowanie pośrednich rozwiązań, służących do przenoszenia połączeń głosowych w sieciach IP PBX - TDM (np. bramek głosowych). SIP trunking pozwala korzystać wyłącznie z sieci IP, co daje spore oszczędności (przekraczające nawet 40%) i ujednolica infrastrukturę. Według danych Infonetics Research, w 2011 r. przychody z rynku usług SIP trunkingu wzrosły o 128% (w stosunku do 2010 r.). Tendencja ta ma się utrzymywać przez kolejne lata, ponieważ firmy dążą do upraszczania własnych rozwiązań telekomunikacyjnych i obniżania kosztów ich eksploatacji.