Ewolucja komunikacji w firmie

VoIP zmienia biznes

Znaczenie technologii Voice over IP dla całej branży IT dalece wykracza poza segment biznesowy. Analitycy Infonetics Research prognozują, że w 2015 r. wartość rynku usług VoIP wyniesie 74,5 mld USD. Najbardziej aktywną grupą użytkowników będą osoby prywatne oraz przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą. Eksperci zaznaczają jednak, że również wśród średnich i dużych firm systematycznie rośnie zainteresowanie telefonią IP, co najwyraźniej widać w rosnącym popycie na hostowane usługi UCaaS/CaaS.

Główną zaletą telefonii IP są tanie bądź bezpłatne połączenia sieciowe. Firmy dysponujące łączami szerokopasmowymi nie muszą ponadto przeznaczać dodatkowych środków na wykupienie linii o wyższych przepustowościach. Pojedyncze połączenie głosowe IP potrzebuje kilkudziesięciu kilobitów, by poprawnie przesłać i odebrać dane. Przy obecnych możliwościach ważniejsze od nominalnej przepustowości łącza stają się parametry sieciowe, ustalane między firmą, operatorem a odbiorcą połączenia.

Rozmowy między użytkownikami VoIP są darmowe. Opłaty są naliczane za połączenia z abonentami tradycyjnych sieci telefonicznych. Warto mieć również na uwadze, że na rynku istnieją rozwiązania open source, będące w pełni funkcjonalnymi centralami telefonicznymi VoIP oraz aplikacje klienckie, pozwalające bezpłatnie korzystać z telefonii IP.

Ewolucja komunikacji w firmie

Hostowane usługi telekomunikacyjne to jeden z najszybciej rozwijających się segmentów rynku IP

Do najpoważniejszych wad telefonii IP należy zaliczyć problemy z utrzymaniem odpowiednio wysokich parametrów jakościowych połączenia (mechanizmy Quality of Service, jitter, opóźnienia) i zachowaniem wymaganego stopnia bezpieczeństwa. Szczególnie groźne mogą być próby podsłuchiwania rozmów (wyciek cennych danych, narażenie firmy na szkody) czy przejmowania kontroli nad kontem użytkownika (nawiązywanie drogich połączeń międzynarodowych na jego koszt).

Niedogodnością, wynikającą bezpośrednio z wdrożenia i użytkowania rozwiązań komunikacyjnych IP, jest duża zależność całego systemu od działania sieci i zasilania. Jakiekolwiek przerwy w dostawach energii skutkują wyłączeniem routerów, bram dostępowych, co w konsekwencji uniemożliwia nawiązanie połączenia (w tym aspekcie przewagę mają rozwiązania tradycyjne).

W technologii VoIP ważną role odgrywają dwa protokoły sygnalizacyjne: H.323 i SIP. Używa się ich przede wszystkim do: ustanawiania połączeń i sesji multimedialnych, translacji adresów, negocjacji parametrów łącza, ustalania położenia użytkownika, tworzenia billingów oraz wspierania mechanizmów bezpieczeństwa.

Dzięki protokołowi SIP, możliwe jest wyeliminowanie pośrednich rozwiązań, służących do przenoszenia połączeń głosowych w sieciach IP PBX - TDM (np. bramek głosowych). SIP trunking pozwala korzystać wyłącznie z sieci IP, co daje spore oszczędności (przekraczające nawet 40%) i ujednolica infrastrukturę. Według danych Infonetics Research, w 2011 r. przychody z rynku usług SIP trunkingu wzrosły o 128% (w stosunku do 2010 r.). Tendencja ta ma się utrzymywać przez kolejne lata, ponieważ firmy dążą do upraszczania własnych rozwiązań telekomunikacyjnych i obniżania kosztów ich eksploatacji.


TOP 200