Ewolucja komunikacji w firmie

Bliski koniec ery IPv4

Dynamiczny wzrost zapotrzebowania na urządzenia i systemy oparte na komunikacji IP spowodował, że zaczęło brakować adresów IPv4, jednoznacznie identyfikujących je w sieci. Pod koniec lipca br. organizacja RIPE NEC (zarządzająca europejską pulą numerów IP) dysponowała jedynie 10 mln wolnych adresów. Przewiduje się, że ich całkowite wyczerpanie nastąpi jeszcze w tym roku.

Planując wdrożenie elementów komunikacji IP w firmie, warto wybrać grupę rozwiązań kompatybilnych z protokołem IPv6, następcą wysłużonego IPv4.

Podstawową zaletą IPv6 jest wykorzystanie 128-bitowej adresacji, co daje wręcz nieograniczoną możliwość przydzielania numerów IP (2 do 128 potęgi). Przy takiej liczbie adresów można zlikwidować translację NAT, typową dla IPv4. W IPv6 uproszczono budowę nagłówka oraz wprowadzono domyślne szyfrowanie i uwierzytelnianie transmisji. Udoskonalono również mechanizmy mające wpływ na szybkość routingu połączeń.

Mimo wielu walorów IPv6, migracja do tej nowej wersji protokołu IP następuje powoli. Eksperci są przekonani, że zasadnicza przyczyna zaniechania modernizacji to aspekt finansowy. Nie bez znaczenia jest także wciąż niski poziom świadomości użytkowników i mniejszych operatorów. Więksi dostawcy usług telekomunikacyjnych (m.in. AT&T, France Telecom, T-Mobile, Verizon) sukcesywnie wdrażają IPv6 w swoich sieciach szerokopasmowych.

Od 2011 r. wsparcie dla protokołu IPv6 oferowane jest przez wszystkie najważniejsze systemy operacyjne. W Microsoft Windows obsługa IPv6 została zaimplementowana już w wersji 2000. Odpowiednie mechanizmy mają również Mac OS, Linux 2.6, FreeBSD i Solaris.

W Polsce akcję informacyjną na temat potrzeby wdrożenia IPv6 w sieciach operatorskich prowadzą eksperci z Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Celem działań UKE jest zachęcenie dostawców usług internetowych do jak najszybszego podjęcia odpowiednich działań, prowadzących do zwiększenia dostępności oferowanych produktów (m.in. serwisy bankowe, aukcyjne, usługi hostingowe) dla użytkowników korzystających zarówno z IPv4, jak i IPv6.

Paweł Dybała,

inżynier w dziale wsparcia sprzedaży Siemens Enterprise Communications odpowiedzialny za rozwiązania komunikacji IP oraz specjalizowane systemy dedykowane dla firm z segmentu utilities i finansowego.

Polski biznesowy rynek komunikacji IP ciągle się rozwija mimo obaw o ten postęp przed nadchodzącą recesją. Szczególnie dominującym jest rynek usług hostowanych (cloud computing), klient otrzymuje tu gotowe rozwiązanie dopasowane do jego potrzeb biznesowych przy niskich kosztach utrzymania. Nowoczesne rozwiązania Unified Communications wprowadzają nową jakość komunikacji multimedialnej oraz pomagają optymalizować procesy biznesowe firm. Obecnie głównymi wskaźnikami badanymi przy każdej inwestycji w komunikację IP są: obowiązkowe ograniczenie kosztów, oczekiwany szybki zwrot ROI, wymagane zwiększenie produktywności pracowników. Tylko nowoczesne rozwiązanie Unified Communications w technologii "pure IP" może sprostać powyższym oczekiwaniom klientów. Model hybrydowy rozważany jest wówczas, gdy specyfika firmy (np. przemysł ciężki) pozwala na zastosowanie IP tylko dla części jej pracowników.

Proces implementacji rozwiązań Unified Communications zależy od modelu wdrożenia. Najszybciej przebiega wdrożenie rozwiązania opartego o usługi hostowane - CaaS, w tym przypadku zwrot inwestycji ROI następuje najszybciej (około 1 roku). Wdrożenia tradycyjne, gdzie klient nabywa na własność kompleksowe rozwiązanie, implementowane są dłużej, a ROI wówczas podaje się w latach. Popularność zdobywają aplikacje integrujące komunikację z procesami biznesowymi firmy, np. możliwość komunikowania się pracowników bezpośrednio w portalu intranetowym firmy, komunikacja z klientem bezpośrednio z aplikacji CRM firmy. Najczęściej klienci oczekują funkcji pozwalających na ograniczenie kosztów operacyjnych i zwiększenie produktywności pracowników - ONS (one number service), mobilność (wykorzystanie smartfonów i tabletów) oraz konferencje audio i wideo ze wspólną pracą nad dokumentami.

Aby w pełni wykorzystać możliwości inteligentnego środowiska komunikacyjnego konieczne jest systematyczne edukowanie pracowników. Elementami nowoczesnego systemu komunikacyjnego są zaawansowane aplikacje, dostępna wszędzie infrastruktura oraz zoptymalizowane procesy biznesowe, umożliwiające elastyczne i przyjazne korzystanie z nich. Aby użytkownik mógł swobodnie używać tych narzędzi, musi się systematycznie szkolić i wypracować dogodny dla siebie styl komunikacji. Obecnie specjaliści integrują wszelkie kanały komunikacyjne w jednym spójnym rozwiązaniu IP oraz nieustannie optymalizują aplikacje pod kątem intuicyjnej obsługi.


TOP 200