Europa bez Facebooka? - AKTUALIZACJA

Po tym jak wiele mediów informowało, że w odpowiedzi na unijne plany regulacji ochrony danych osobowych, Zuckerberg stanowczo zapowiedział pozbawienie Europejczyków Facebooka i Instagrama, firma META wystosowała oficjalne dementi.

Europa bez Facebooka? - AKTUALIZACJA

Glen Carrie /Unsplash

AKTUALIZACJA 9.02.2022

Jeszcze w lutym (najprawdopodobniej 23.02) UE opublikuje ustawę o danych, która nałoży na dostawców usług w chmurze oraz usług przetwarzania danych obowiązek ustanowienia zabezpieczeń przed nielegalnym transferem danych do rządów spoza UE. Chodzi o ochronę danych Europejskich internautów (a przynajmniej o to, by to rządy zrzeszone w Eurolandzie panowały nad danymi swoich obywateli).

Na reakcję nie trzeba było długo czekać. W swoim rocznym raporcie firma Meta oświadczyła, że jeśli nie otrzyma opcji przekazywania, przechowywania i przetwarzania danych swoich europejskich użytkowników na serwerach w USA, Facebook i Instagram mogą zostać zamknięte w całej Europie.

Zobacz również:

Zostało to powszechnie odebrane jako zapowiedź opuszczenia krajów UE. Dziś firma Meta zaprzeczyła takiej informacji, wystosowując oficjalne dementi.

Oficjalne stanowisko firmy Meta

“Nie mamy absolutnie żadnego zamiaru ani planu wycofania się z Europy. Należy pamiętać, że Meta, tak jak i wiele innych firm, organizacji oraz serwisów, przekazuje dane między UE a USA w celu świadczenia globalnych usług. Podobnie jak inne firmy przestrzegamy przepisów europejskich, polegamy na standardowych klauzulach umownych oraz stosujemy odpowiednie zabezpieczenia danych, aby móc świadczyć usługi na całym świecie. Firmy potrzebują dokładnych i globalnych przepisów, aby dbać o długoterminowe bezpieczeństwo transatlantyckiego przepływu danych. Z tego względu, tak jak ponad 70 innych firm z różnych branż, ściśle monitorujemy zmiany regulacji i ich potencjalny wpływ na naszą europejską działalność”

Biuro Prasowe Meta.

Jak przypomina Biuro Prasowe Meta, liczne europejskie firmy także podnosiły kwestię ryzyka związanego z przekazywaniem danych w swoich sprawozdaniach finansowych.

Kluczową kwestią dla Meta są transatlantyckie transfery danych, regulowane przez tzw. Privacy Shield i inne umowy modelowe, które Meta wykorzystuje lub wykorzystywała do przechowywania danych europejskich użytkowników na amerykańskich serwerach. Obecne umowy umożliwiające transfery danych są obecnie mocno kontrolowane w UE.

W swoim rocznym raporcie dla amerykańskiej Komisji Papierów Wartościowych i Giełd, Meta ostrzega, że jeśli nowe ramy nie zostaną przyjęte i firma nie będzie mogła dłużej korzystać z obecnych umów międzynarodowych „lub alternatywnych”, firma „prawdopodobnie” nie będzie mogła już oferować wielu swoich „najważniejszych produktów i usług” na terenie Unii Europejskiej, w tym Facebooka i Instagrama

Jak podkreśliła Meta, wymiana danych między krajami i regionami ma kluczowe znaczenie dla świadczenia usług i dostarczania ukierunkowanych reklam.

Dlatego wcześniej korzystała z transatlantyckich ram transferu danych - wspomnianej „Privacy Shield” - jako podstawy prawnej do przeprowadzania tych transferów danych. Traktat ten został jednak unieważniony przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości w lipcu 2020 r. z powodu naruszeń ochrony danych (to tzw. wyrok Schrems II). Od tego czasu UE i USA podkreśliły, że pracują nad nową lub zaktualizowaną wersją traktatu.

Oprócz Privacy Shield Meta stosuje również tzw. umowy wzorcowe, czyli Standardowe Klauzule Umowne, jako podstawową podstawę prawną do przetwarzania danych europejskich użytkowników na amerykańskich serwerach.

Facebook ostatnio po raz pierwszy w historii zanotował spadek użytkowników, a Mark Zuckerberg wypadł z pierwszej dziesiątki najbogatszych ludzi świata. Jak widać, nie przestraszył się jednak utraty setek milionów europejskich internautów.

Źródło: iTWire, The Guardian, Side Line Magazine, City A.M.

Czytaj także: Kraje europejskie nałożyły w 2021 rekordową kwotę 1,1 mld euro kar za łamanie GDPR

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200