Eskalacja korzyści z BI

Centralna hurtownia danych oferuje dobrą integrację danych z różnych systemów źródłowych, ich spójność i narzędzia do monitorowania jakości danych. Jednak budowa podobnej komórki jest przedsięwzięciem trudnym, kosztownym i długotrwałym.

Dlatego wydaje się, że dobrym rozwiązaniem jest podejście hybrydowe, tzn. tworzenie tematycznych niezależnych hurtowni, ale z określonymi wymaganiami, których realizacja pozwoli na włączenie niezależnych hurtowni do korporacyjnej, scentralizowanej bazy dysponującej potężnymi narzędziami przetwarzania i prezentacji danych. Kiedy hurtownia korporacyjna jest już dojrzała architektonicznie i narzędziowo, budowa niezależnych hurtowni powinna być sporadyczna i wynikać tylko z nadzwyczajnych okoliczności biznesowych.

Zobacz również:

  • GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
  • 9 cech wielkich liderów IT
  • Zarządzanie informacją – nowe kierunki

Pomimo że zwykle wszyscy zgadzają się z ideą tworzenia hurtowni danych, to największą przeszkodą podczas jej implementacji nie są problemy techniczne i informatyczne, ale konieczność współdziałania wszystkich departamentów w firmie na różnych szczeblach organizacyjnych (centrala, oddziały terenowe). Wdrożenie hurtowni w dużych korporacjach jest potrzebne wtedy, gdy chcemy zbudować demokrację informacyjną, tzn. dostarczyć informacji każdemu, kto jej potrzebuje do wykonywanych zadań, bez względu na to, jakie stanowisko zajmuje i w jakich strukturach, z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z polityki bezpieczeństwa informacji obowiązującej w danej firmie.

W związku z ogromem zadań, koniecznością współpracy z wieloma obszarami biznesowymi, zapewnienia bezpieczeństwa informacji i jednocześnie możliwości udostępniania jej szerokiemu kręgowi odbiorców oraz wpisania się w ogólną architekturę informatyczną wydaje się, że niezwykle ważne są rozwiązania organizacyjne, które pozwolą na realizację celów strategicznych budowy BI.

Business Intelligence można porównać do układu nerwowego w firmie, ponieważ na podstawie otrzymanych bodźców powoduje odpowiednie reakcje objawiające się w podejmowanych decyzjach, działaniach. Aby układ ten mógł sprawnie funkcjonować, ważne jest umiejscowienie BI. Najpierw musimy jednak zdecydować, jakie funkcje powinna pełnić komórka organizacyjna, którą dla uproszczenia nazwijmy BICC (Business Intelligence Competency Center), czyli centrum kompetencyjnym BI. BICC powinno być formalną jednostką w ramach struktury organizacyjnej, która rozwija i promuje efektywne wykorzystanie narzędzi BI do wspomagania realizacji celów strategicznych firmy.


TOP 200