Eskalacja korzyści z BI

Eskalacja korzyści z BI

Relacje IT, BICC i biznesu

Jak widać, BICC jest łącznikiem między światem biznesu i informatyki, musi więc posiadać kompetencje obu dziedzin. Dział IT utrzymuje działającą infrastrukturę i systemy gromadzące dane, BICC potrafi interpretować dane, łączyć dane z różnych źródeł wewnętrznych i zewnętrznych firmy (np. bazy GUS, dostępne na rynku słowniki itd.) i prezentować dane w formie określonej przez biznes.

Co ma wspólnego BICC z IT?

Dla IT centrum kompetencyjne BI jest jednym z wewnętrznych kontrahentów, który:

- stawia wymagania dotyczące systemów informatycznych odnośnie standardów ewidencji danych;

- współpracuje w zakresie jakości danych ewidencjonowanych w systemach informatycznych;

- jest odbiorcą interfejsów lub usług związanych z zasilaniem hurtowni lub incydentalnym pozyskiwaniem danych;

Zobacz również:

  • GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
  • 9 cech wielkich liderów IT
  • Zarządzanie informacją – nowe kierunki

- współpracuje w kwestiach praw dostępu i bezpieczeństwa informacji.

Wzajemne relacje powinny zostać opisane w umowie SLA pomiędzy IT i BICC precyzującej terminy, zakres i jakość dostarczanych danych, gdyż od tego zależy w głównej mierze terminowe i kompletne dostarczenie informacji zarządczej do biznesu.

Jednak krytyczne z punktu widzenia BI i najtrudniejsze jest wypracowanie takiego sposobu ewidencji w systemach informatycznych, aby gromadzone dane były możliwe do przekształcenia ich w użyteczną informację zarządczą. Niejednokrotnie systemy doskonale wspierające działania operacyjne lub produkcyjne są z powodu swojej konstrukcji nieprzystosowane lub wręcz nieprzydatne z punktu widzenia pozyskania wiarygodnej i możliwej do usystematyzowania informacji zarządczej.

Dlatego tak ważne jest, by BICC był jednym z partnerów biznesowych na etapie dokumentowania wymagań funkcjonalnych dla systemu informatycznego wspierającego procesy biznesowe firmy. Jednocześnie BICC jest "kontrolerem" jakości danych generowanych przez system. Na etapie zasilania hurtowni danych sprawdzana jest jakość danych i bardzo często wykrywane są błędy wynikające z braku walidacji w systemach źródłowych, ale też niejednokrotnie z błędnego działania systemu, które może nie zostać zauważone podczas pracy operatorskiej i nie zostało wykryte na etapie testowania. Wymienione powody stawiają BICC jako partnera biznesowego dla IT.

Z drugiej strony w kompetencjach BICC leży też pewien obszar umiejętności informatycznych i ważne jest jasne określenie granic kompetencyjnych pomiędzy IT i BICC. Cała infrastruktura informatyczna, a więc sieć rozległa, zarządzanie prawami dostępu, standardy sprzętowe, zarządzanie backup’ami i serwisowanie sprzętu, zarządzanie licencjami oprogramowania wykorzystywanego w systemach dziedzinowych wspierających działania operacyjne w firmie, jest kompetencją IT. Po stronie BICC leży dobór narzędzi BI, administrowanie hurtownią danych (bazami danych, metadanymi itd.), zarządzanie licencjami BI, obsługa procesów ETL, raportowanie, zaawansowane analizy itd.

Granice pomiędzy IT i BICC dają się ściśle wytyczyć, choć w konkretnych przypadkach mogą być różne. W zależności od stopnia dojrzałości i automatyzacji procesów w hurtowni część ich na zasadzie umowy SLA mogłaby być przesunięta do eksploatacji do IT. Do eksploatacji można przekazać ładowanie danych do hurtowni, jeżeli proces ten zostanie wydzielony i zautomatyzowany. W każdym przypadku należy dokładnie rozważyć, czy ma to uzasadnienie finansowe i czy w ten sposób nie rozpraszamy kompetencji, co w perspektywie długoterminowej może okazać się niekorzystne.


TOP 200