Edukacja na odległość

* Systemy wideokonferencyjne, dające ogromne możliwości nauczania poprzez sieć (np. ISDN). Uczniowie i nauczyciel, mający komputer ze zdalnie sterowaną kamerę wideo oraz czytnikiem dokumentów, mogą jednocześnie przesyłać prace on-line.

* Systemy typu computer-mediated communication (CMC) są nowością w edukacji i na razie wiedza o nich jest ograniczona. Technologia CMC może być uważana za jeden z elementów globalnego systemu edukacji, łączącego problematykę badawczo-organizacyjną, technologiczną, pedagogiczną, socjologiczną i ekonomiczną.

Nowa rola nauczyciela

W nauczaniu na odległość rola nauczyciela ulega zmianie. Jest on bardziej konsultantem nadzorującym nauczanie niż bezpośrednio je prowadzącym. Musi biegle posługiwać się nowoczesnym sprzętem audiowizualnym, komputerowym i telekomunikacyjnym. Również program nauczania wymaga gruntownego przemodelowania merytorycznego, nowoczesnego opracowania materiałów dydaktycznych, nagrań audio i wideo, przygotowania folii, przezroczy, opracowania scenariuszy filmów dydaktycznych itd.

Producenci oprogramowania dydaktycznego przyjęli zasadę, że powinno ono być przyjazne użytkownikowi: mieć rozbudowaną pomoc, która pozwala w szybki sposób zapoznać użytkownika z metodą posługiwania się programem, który może być dostępny na płycie CD-ROM.

Techniki pedagogiczne

W nauczaniu na odległość ważne są sprawdzone techniki pedagogiczne:

* Seminaria on-line - studenci przygotowują wcześniej materiały, prezentując je podczas seminarium. Powinno ono zakończyć się opracowaniem wniosków lub projektem pracy na następne spotkanie.

* Dyskusje w małych grupach (3-7 osób) prowadzone przez szefa grupy. Zadaniem grupy jest opracowanie wybranego tematu i określenie wniosków końcowych.

* Zespoły partnerskie - uczniowie (studenci) pracują w zespole dwuosobowym. Mobilizuje ich to do rozwiązywania problemów.

* Małe grupy robocze - rozwijają wspólne problemy, wykonują projekty badawcze i piszą wspólne prace (np. raporty, eseje). Zadania dla nich muszą być dokładnie określone. Praktyka dowodzi, że wydajność w tych zespołach jest większa, a ich uczestnicy bardziej odpowiedzialni.

* Prezentacje grupowe - uczniowie (studenci) powinni być często zapraszani do prowadzenia (moderowania) i prezentowania raportów w trakcie konferencji komputerowych.

* Symulacje - wiele zjawisk i problemów można przedstawić w postaci modeli matematycznych, a następnie za pomocą komputera dokonać ich symulacji. Takie podejście wymusza na uczniach (studentach) posiadanie szerokiej wiedzy z różnych dyscyplin i jest niezwykle atrakcyjne. Stosuje się je np. w fizyce, chemii, ekonomii i naukach technicznych.

* Zespoły debatujące są jedną z lepszych technik pedagogicznych w takich dziedzinach, jak np. ekologia. Debata pozwala na przeprowadzenie szerokiej dyskusji i powinna zakończyć się ustaleniami lub wnioskami. Wymagane jest wcześniejsze przygotowanie do dyskusji.

* Wzajemna pomoc - polegająca na wzajemnym udostępnianiu materiałów dydaktycznych, pomocy w uzyskiwaniu dostępu do informacji.

* Dostęp do dodatkowych źródeł informacyjnych i środków dydaktycznych. W edukacji on-line konieczne jest zaopatrzenie uczących się w programy dostępu do baz danych, umożliwiające telekonferencje itd.

Warunkiem powodzenia edukacji na odległość jest dostarczenie uczniowi (studentowi) profesjonalnych materiałów dydaktycznych i przygotowanie go do efektywnego samokształcenia. Wiedza zawarta w materiałach dydaktycznych powinna być uporządkowana tematycznie, natomiast programy komputerowe mają wykorzystywać możliwość interakcyjnego uczenia, symulacji procesów bądź procesu projektowania. Materiały dydaktyczne muszą mieć atrakcyjną, interakcyjną formę, motywującą do samokształcenia.


TOP 200