Dobre zamknięcie

Rejestr Problemów i Wniosków Zmian

45 %

ankietowanych przez autora osób określiło proces zamykania projektów informatycznych jako zadowalający, a 30% jako przeciętny.

Specyfiką projektów informatycznych jest to, iż korzystają z Rejestru Problemów i Rejestru Wniosków Zmian. W Rejestrze Problemów rejestrowane są problemy zgłaszane w trakcie prowadzenia projektu, głównie w trakcie testów, szkoleń i po uruchomieniu produkcyjnym dostarczanego rozwiązania. Każdy z problemów powinien otrzymać co najmniej osobę odpowiedzialną oraz przewidywany termin rozwiązania. Standardem jest monitorowanie zgłaszanych i rozwiązywanych problemów. W Rejestrze Wniosków Zmian rejestrowane są wszelkie zmiany, które powstają w trakcie realizacji projektu, a mają wpływ na koszty, harmonogram, wykorzystanie/obciążenie zasobów, jakość rozwiązania, itp. Każdy z wniosków zmiany powinien otrzymać takie parametry jak: opis zmiany, koszt, osoba odpowiedzialna, możliwy termin wykonania itp.

Ponad 60% ankietowanych kierowników i konsultantów projektów informatycznych stwierdziło, iż oba rejestry były aktualizowane i zamykane razem z projektem lub przynajmniej określano termin ich zamknięcia po terminie zamknięcia projektu. Oczywiście, można jeszcze zadać sobie pytanie, co z problemami lub wnioskami zmian, które pomimo wyznaczonego terminu, przypadającego po zamknięciu projektu, nie zostały zamknięte/wykonane? No cóż, zwykle odpowiedź brzmi: "Skoro nie zostały wykonane, widać nie były tak istotne, jak to się wcześniej wydawało".

Bardzo ciekawe wyniki przedstawiają odpowiedzi na pytanie: "Które z działań były wykonywane na zakończenie projektów, w których Pan/i uczestniczył/a?". Ponad 2/3 respondentów stwierdziło, iż administracyjne zamknięcie projektu odbyło się zawsze lub w większości projektów. Podobnie (prawie połowa respondentów) stwierdziła, że zawsze lub w większości przypadków projekt był oceniany przez klienta (wewnętrznego lub zewnętrznego) oraz odbywało się świętowanie zamknięcia projektu.

Dobre zamknięcie

Które z działań były wykonywane na zakończenie projektów?

Gorzej wygląda sytuacja, jeśli spojrzymy na pozostałe zadania (wydawałoby się oczywiste i obowiązkowe) związane z zamykaniem projektów informatycznych. Ocena członków zespołu projektowego przez kierownika projektu, przegląd zdobytej wiedzy czy audyt projektu - według około 30% respondentów w ogóle się nie odbył, a według kolejnych ponad 40% odbył się tylko dla części projektów. Takie podejście powoduje, iż nie uczymy się na swoich własnych błędach, a jeśli tak, to wiedza ta pozostaje tylko w głowach uczestników projektów - co znacznie utrudnia korzystanie z tych doświadczeń uczestnikom innych projektów.

Jak widać, proces zamykania projektu nie jest obcy kierownikom i konsultantom projektów informatycznych. Przyznają jednak, że można jeszcze wiele naprawić w realizacji tej fazy. Ponad 45% ankietowanych osób określiło proces zamykania projektów informatycznych jako zadowalający, a 30% jako przeciętny.


TOP 200