Czy potrzebujemy mobilnych płatności?

Konkurencja rośnie

Wraz z majową premierą oczekiwanej platformy Google Wallet, rynek m-płatności otrzymał jasny przekaz: jakakolwiek zwłoka w oferowaniu konkurencyjnych usług przez innych, dużych graczy, może prowadzić do zdominowania przez koncern z Mountain View również i tego segmentu rynku IT.

Google Wallet wykorzystuje technologię zbliżeniową NFC, więc do jego działania potrzebny będzie odpowiedni terminal autoryzujący u sprzedawcy (POS). Dzięki usłudze Wallet, smartfon użytkownika zamieni się w jedną, zbiorczą kartę płatniczą, do której będzie można "podpiąć" własne karty kredytowe/debetowe, skorzystać z autorskiej propozycji Google (Prepaid, doładowania) lub połączonej oferty (z bankiem Citi - Citi MasterCard). Podczas realizacji płatności zbliżeniowej rolą użytkownika będzie wybór konkretnego źródła płatności i zatwierdzenie jej kodem PIN (zabezpieczającym cały mobilny portfel).

Czy potrzebujemy mobilnych płatności?

Google Nexus S 4G i usługa Wallet – czy ten duet wyznaczy nowy standard m-płatności?>>

Interesująco wyglądają systemy bezpieczeństwa zintegrowane z usługą Wallet. Oprócz wspomnianego numeru PIN, koncern opracował specjalny układ scalony (Secure Element), którego zadaniem jest przechowywanie i szyfrowanie wszystkich danych dot. numerów kart płatniczych i rachunków. Przedstawiciele Google twierdzą, że układ ma dodatkowo wbudowany mechanizm samozniszczenia, uaktywniający się podczas próby nielegalnego odczytania zawartych w nim informacji. Google Wallet korzysta również z technologii MasterCard PayPass, zabezpieczającej transmisję danych NFC między smartfonem a terminalem sprzedawcy.

Specjaliści podkreślają, że wprowadzenie usługi Wallet da koncernowi Google dostęp do informacji o milionach transakcji dokonywanych przez użytkowników smartfonów. Jeśli zdecydują się oni np. na użycie urządzenia Nexus S 4G (obecnie testowany przez klientów amerykańskiej sieci komórkowej Sprint), z usługą geolokalizacji, to Google automatycznie zyska możliwość kierowania personalizowanych reklam do konkretnych odbiorców (gdzie kupić narty, jaki wybrać hotel itp.).

Producenci smartfonów zapowiadają, że kolejne swoje telefony będą wyposażać w technologię NFC. Podczas tegorocznych targów Mobile World Congress, przedstawiciele Samsunga poinformowali, że w II połowie br. do rąk mieszkańców Wielkiej Brytanii, Francji, Hiszpanii i Polski trafi smartfon Samsung Wave 578, wyposażony w moduł Near Field Communication. Wave 578 ma pracować pod kontrolą jednordzeniowego procesora ARM (455 MHz) i systemu operacyjnego Bada 1.1. Oprócz modułu NFC, smartfon ma być także wyposażony w układy IEEE 802.11 b/g/n, Bluetooth 3.0 i HSDPA 3,6 Mb/s.


TOP 200