By zarządzało się lepiej

Integracja w skali miasta

Wdrożenie systemu ERP nie jest jednak jedynym projektem teleinformatycznym w mieście. Ale co ważne, wszystkie działania w tej sferze są ze sobą połączone i pomyślane tak, aby wzajemnie się wspierać i wykorzystywać. Szczecin kładzie szczególny nacisk na integrację danych w skali miasta, rozwiązania całościowe, na stworzenie miejskiego company standard. Te założenia przekładają się na konkretne działania. By ułatwić miastu zarządzanie budżetem z systemem ERP zintegrowano moduł obsługujący oświatę. To elektroniczna platforma gromadząca dane z jednostek oświatowych. Dzięki wdrożonemu zintegrowanemu arkuszowi organizacyjnemu miasto ma szybką i pewną informację o tym, ile w danym okresie rozliczeniowym dana szkoła będzie potrzebowała pieniędzy. Takie informacje wpływające do systemu ze 180 placówek są automatycznie liczone i dają podstawę do sprawnego zarządzania budżetem na oświatę przez miasto i pozwalają na automatyczne wygenerowanie informacji zwrotnej o przydzielonych środkach finansowych. W planach jest dalsza rozbudowa systemów dla oświaty, w tym budowa portalu udostępniającego treści edukacyjne.

Dla nas wdrożony system to zmiana jakości pracy, skrócenie ścieżki obiegu dokumentów i redukcja ich liczby. To możliwość poświęcenia czasu na analizę, a nie wprowadzanie danych do tabel, to kontrola realizacji poszczególnych projektów składających się na budżet.

Klaudia Kacprzyk, z-ca dyrektora Biura Budżetu i Funduszy Pomocowych UM Szczecina

Trwają prace nad rozbudową e-Urzędu, czyli usługami elektronicznymi dla mieszkańców. Jak wielu mieszkańców korzysta z możliwości załatwiania spraw przez Internet? "Niewielu. Tak jak wszędzie" - odpowiada Andrzej Feterowski. "I dopóki będzie do tego potrzebny kwalifikowany e-podpis to się nie zmieni. Za to z e-usług, do których nie jest wymagany podpis elektroniczny, mieszkańcy korzystają bardzo chętnie" - dodaje. Należą do nich m.in. sprawdzanie, czy możemy już odebrać nowy dowód osobisty, umawianie się na wizytę w urzędzie online, z czego korzysta ok. 30% mieszkańców czy sprawdzanie stanu kolejki do danego okienka. To narzędzie jest zresztą wykorzystywane nie tylko przez mieszkańców. Służy ono też osobom zarządzającym obsługą interesantów do monitorowania obłożenia danych "okienek" i takiego rozkładu pracowników, by nie powstawały kolejki.

Za tak dynamicznym rozwojem narzędzi teleinformatycznych musi iść rozwój infrastruktury. Tak też jest w Szczecinie, który inwestuje w budowę sieci światłowodowych i bezprzewodową transmisję danych. Co ważne, są to wspólne działania instytucji miasta, z którymi wspólnie zarządzają np. bezpieczeństwem. Miasto współpracuje przy projektach infrastrukturalnych z policją i innymi podmiotami, a tworzona infrastruktura ma przynieść połączenie w ciągu najbliższych 2-3 lat urzędu ze wszystkimi szkołami siecią światłowodową i radiową, co zapewni likwidację obszarów wykluczenia cyfrowego - przynajmniej taki cel stawiają przed sobą władze miasta. W ramach tego projektu powstało już 40 km światłowodów. Łączy ona Policję, Straż Pożarną, Pogotowie, Straż Miejską, Urząd Miasta, Miejskie Centrum Zarządzania Kryzysowego. Trwają prace nad budową kolejnych 40 km infrastruktury światłowodowej i integracją monitoringu miasta z systemem nadzoru bezpieczeństwa portu i toru żeglugowego Szczecin-Świnoujście.

Przed Szczecinem niewątpliwie staną kolejne wyzwania. Konieczna jest dalsza integracja jednostek miasta wokół nowego rozwiązania. Miasto już inwestuje w kolejne moduły, a czeka je wyzwanie związane z zarządzaniem mieniem komunalnym.


TOP 200