Cisco kontra reszta świata

Końcówka 2010 roku fiskalnego Cisco nieco rozczarowała, co nie oznacza jednak, że koncern nie będzie wciąż inwestował, by utrzymać swoją mocną pozycję na sieciowym rynku (szczególnie w segmencie routerów rdzeniowych i przełączników). Obraz IT zmienia się - według analityków powstało na nim w ostatnim czasie ok. 30 nowych obszarów, które chciałyby zająć największe spółki. Wśród największych konkurentów Cisco są: Juniper, Alcatel-Lucent, IBM czy Polycom.

Juniper

Jeden z najważniejszych rywali Cisco przejął już jedną trzecią udziałów na rynku największych routerów rdzeniowych. Według Dell’Oro Group wartość tego segmentu IT tylko w II kw. br. wyniosła 643 mln USD. Obaj producenci systematycznie prezentują kolejne ulepszone, szybsze, bardziej zintegrowane modele swoich sztandarowych urządzeń. Wśród najnowszych propozycji Cisco wymienić można Carrier Routing System - 3 (CRS-3), zdolny obsłużyć transmisję danych o prędkości do 322 Tb/s. Inżynierowie Junipera opracowali zaś specjalny moduł do swoich routerów serii T, pozwalający uzyskać przepustowości do 250 Gb/s w jednym gnieździe.

Cisco kontra reszta świata

Juniper T320

Juniper konkuruje z Cisco również na polu bezpieczeństwa sieciowego (np. na wartym 2 mld USD rynku rozwiązań VPN, czy szacowanym na 7 mld USD segmencie firewalli, systemów IPS/IDS czy UTM). W 2004 r. koncern przejął firmę NetScreen, dostawcę rozwiązań firewall/VPN.

Zobacz również:

  • Wyjaśniamy czym jest SD-WAN i jakie są zalety tego rozwiązania
  • Apple po 16 latach może zmienić kultowy element iPhone'a

Czytaj też: Cisco kontra Juniper

Alcatel-Lucent

Juniper i Alcatel-Lucent wymiennie plasują się na drugim miejscu w światowych rankingach liderów w produkcji routerów brzegowych. Obie firmy chcą zmniejszyć udziały w rynku znanych urządzeń Cisco 7600 i ASR 9000. W II kw. 2010 r. stanowiły one 43% wszystkich sprzedanych routerów brzegowych (Dell’Oro), a wartość rynku w tym czasie szacowano na 1,34 mld USD.

Alcatel-Lucent zbliża się do poziomu 20%, a najnowsze moduły terabitowe do routerów Service Router 7750 (zoptymalizowanych m.in. pod względem rozwiązań multimedialnych takich, jak IPTV, WebTV) oraz interfejsy ethernetowe 100 Gb/s mogą ten cel szybko przybliżyć. Francusko-amerykański dostawca zaprezentował ostatnio swoje najnowsze osiągnięcia na rynku przełączników klasy korporacyjnej (OmniSwitch 5 Tb/s ze wsparciem dla Ethernetu 10/40/100G).

HP

Choć na rynku przełączników ethernetowych Cisco jest niezaprzeczalnym liderem (72% udziałów wartego 16 mld USD w 2009 r. segmentu IT), to warto zwrócić uwagę na propozycje koncernu HP, który stara się być aktywny na tym polu. Dzięki przejęciu za 2,7 mld USD spółki 3Com, do HP należy ponad 10% udziałów na omawianym rynku.

Zarówno Cisco, jak i HP skupiają się na opracowywaniu nowych platform sprzętowych, które obsługiwałyby kluczowe z punktu widzenia obu koncernów sektory IT takie, jak: multimedia (wideo), wirtualizacja, systemy współdzielone/praca grupowa.

Czytaj też:

Cisco kontra HP - walka o prymat na rynku sieci

Cisco Borderless Networks kontra HP Converged Infrastructure

Aruba

Podobnie, jak ma to miejsce w przypadku przełączników ethernetowych, pozycja Cisco na rynku rozwiązań WLAN wydaje się niezagrożona. W 2009 r. firma miała 58% udziałów (przy całości wartej 1,6 mld USD). Do drugiej w zestawieniu Aruby należy jedynie 9%, choć analitycy przekonują, że firma ta ma wszelkie przesłanki ku temu, by się prężnie rozwijać. Szczególnie silną pozycję Aruba zajmuje w Ameryce Północnej, w obszarach związanych z uczelniami wyższymi (kampusy z sieciami WLAN), opieką medyczną czy korporacjami.

Polycom

Jedną z najciekawszych rywalizacji obserwujemy na polu systemów wideokonferencyjnych. Według badań własnych Cisco, w 2014 r. 91% ruchu generowanego w sieciach IP będzie związane z przesyłaniem multimediów (audio-wideo). To oczywiście zwiększy sprzedaż routerów i przełączników, ale będzie miało także bezpośredni związek ze wzrostem popularności wideokonferencji. Dążąc do zdominowania rynku, Cisco kupiło firmy Pure Digital oraz Tandberg, najważniejszego rywala Polycom. Dzięki tej operacji koncern ma obecnie ok. 40% udziałów w rynku wideokonferencji (szacowanym przez Wainhouse Research na 2 mld USD).

Polycom nie podda się jednak łatwo. Spółka nawiązała porozumienie z innymi konkurentami Cisco - koncernami IBM i Juniper. Jej systemy wideokonferencyjne są oferowane wraz z serwerami i pamięciami masowymi IBM oraz routerami Junipera.

Czytaj też: Konsolidacja na rynku wideokonferencji

Avaya

Kolejnym obszarem rywalizacji Cisco z resztą świata, być może najważniejszym obok segmentu routerów i przełączników, jest komunikacja IP i systemy Unified Communications. Według Dell’Oro Group, Avaya i Cisco zajmują odpowiednio pierwsze (17%) i drugie (14,6%) na wartym 12 mld USD rynku telefonii IP klasy korporacyjnej (dane za 2009 r.).

Cisco kontra reszta świata

Avaya Flare

Obecnie firmy prześcigają się w oferowaniu nowoczesnych, osobistych rozwiązań komunikacyjnych dla menedżerów dużych firm. Avaya wypuściła na rynek tablet Flare (11,6-calowy ekran dotykowy), potrafiący obsłużyć połączenie wideo wysokiej rozdzielczości (HD). Konkurencyjnym modelem Cisco jest Cius (7-calowy ekran), zintegrowany ze wszystkimi funkcjami stacjonarnych rozwiązań Unified Communications koncernu.

IBM

Od kiedy Cisco ogłosiło, że będzie inwestować znaczne środki w rozwój własnych, potężnych serwerów dla centrów danych, IBM zacieśnił swoją współpracę z firmami Juniper i Brocade. Błękitny gigant sprzedaje ich rozwiązania w systemie OEM. Aby dodatkowo wzmocnić swoją pozycję na rynku rozwiązań typu "blade" (serwery, przełączniki) firma przejęła Blade Network Technologies, konkurenta Cisco na tym rynku. Owocem współpracy za rok ma być "Stratus" - kompletna architektura centrum danych, będąca bezpośrednią odpowiedzią na podobną inicjatywę Cisco (Unified Fabric) i zaprezentowaną półtora roku temu platformę UCS (Unified Computing System).

Brocade

Brocade i Cisco zajmują odpowiednio pierwsze oraz drugie miejsce na stale rozwijającym się rynku Fibre Channel SAN (Storage Area Networks). Brocade ma na nim obecnie 64% udziałów. Cisco chce zaś zdobyć dominującą pozycję w segmencie Fibre Channel over Ethernet (FCoE), w którym wykorzystywane są przełączniki ethernetowe (obszar deklasacji rywali przez Cisco).

Dzięki przejęciu przez Brocade spółki Foundry Networks, Cisco nie będzie jednak miało prostej drogi do osiągnięcia tego celu.

Cisco, w mniejszym lub większym stopniu, konkuruje z wieloma podmiotami rynku IT (np. Microsoft - choć tu zaobserwować można zarówno rywalizację, jak i współpracę, czy Check-Point w obszarze bezpieczeństwa). Wydaje się, że najskuteczniejszym sposobem walki z gigantem jest, oprócz oferowania innowacyjnych rozwiązań, jest konsolidacja zasobów (w tym połączenia i akwizycje mniejszych dostawców).

Czytaj też: Sieci coraz mniej klasyczne

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200