Cisco kontra HP - walka o prymat na rynku sieci

Cisco od ponad 20 lat niepodzielnie panuje na rynku rozwiązań sieciowych dla firm (ze szczególnym wskazaniem na routery i przełączniki) i nic nie wskazuje na to, aby sytuacja ta mogła się szybko zmienić. Jednakże ostatnio pozycja Cisco na tym rynku uległa osłabieniu, do czego przyczyniła się firma HP, oferując wiele produktów klasy "enterprise" rywalizujących z podobnymi rozwiązaniami Cisco.

Trudno powiedzieć, czy na dłuższą metę HP może poważnie zagrozić silnej pozycji Cisco na rynku sieciowym. Trzeba bowiem mieć na uwadze fakt, że HP nie zawsze obierał w przeszłości trafną strategię w odniesieniu do produktów sieciowych przeznaczonych dla przedsiębiorstw. Z drugiej jednak strony firma ta była zawsze obecna na tym rynku i zawsze się na nim liczyła, chociaż ze zmiennym szczęściem. Nierzadko zdarzało się tak, że jej rozwiązania sieciowe nie były trafione i cieszyły się umiarkowanym zainteresowaniem.

Już sam fakt, że HP chciał swego czasu przejąć firmę Force10 świadczy o tym, że produkty sieciowe odgrywają w jego strategii poważną rolę. Jak wiemy transakcja ta nie doszła do skutku, ale HP kupił za to innego znanego producenta rozwiązań sieciowych - firmę 3Com (ogłoszone w listopadzie 2009 r. przejęcie 3Com przez HP zostało ostatecznie zakończone w kwietniu br. Pisaliśmy o tym tutaj).

Zobacz również:

  • Wyjaśniamy czym jest SD-WAN i jakie są zalety tego rozwiązania
  • Sztuczna inteligencja pomaga rozwiązywać problemy z sieciami
  • Cisco i Microsoft transmitują dane z prędkością 800 Gb/s

W przeszłości polityka HP nie była wcale jednoznaczna w kontekście rozwiązań sieciowych klasy "enterprise". Niekiedy można było odnieść wrażenie, że HP koncentruje swoją uwagę głównie na rynku drukarek, traktując pozostałe produkty sieciowe jako swego rodzaju uzupełnienie jego oferty. Dlatego analitycy często zastanawiali się, czy pozycja HP na tym rynku nie ulegnie znacznemu osłabieniu. Obecnie wydaje się, że spekulacje te nie były uzasadnione.

Na ostatniej konferencji Interop (Las Vegas; kwiecień 2010), podczas panelu zatytułowanego "Why Networking Must Fundamentally Change", miała miejsce ciekawa dyskusja. Przedstawiciel HP stwierdził wtedy, że jednym z czynników, który wymusi zmiany w tym obszarze jest fakt, iż na rynku tym nie ma obecnie prawdziwej konkurencji, co prowadzi do tego, że ceny wielu rozwiązań sieciowych są zawyżone. Według HP dzieje się tak w dużej mierze za sprawą firmy Cisco, która ma na tym rynku tak silną pozycję, że dyktuje swoje warunki (czytaj ceny) integratorom rozwiązań sieciowych.

Przedstawiciel HP dodał jeszcze dwa argumenty przemawiające za tym, że sytuacja na tym rynku musi ulec radykalnej zmianie: na świecie rośnie gwałtownie sprzedaż końcowych stanowisk pracy oraz mobilność coraz bardziej zyskuje na znaczeniu. Większość uczestników panelu przyznawała rację argumentacji HP.

W dalszej dyskusji przedstawiciel HP mówił, że działy IT muszą stawiać śmielej czoła nowym wyzwaniom i decydować się na wdrażanie w centrach danych zupełnie nowych architektur. Cisco ma jednak w tym zakresie duże doświadczenie i produkuje wiele dokumentów prezentujących firmowe rozwiązania i architektury, tak iż konkurencja ma tu twardy orzech do zgryzienia.

HP ma wiele do zrobienia, jeśli chce, aby użytkownicy przekonali się do jej rozwiązań sieciowych. W przeszłości HP pozostawał pod tym względem w tyle za Cisco, a i obecnie ustępuje Cisco. Dlatego jeśli HP myśli poważnie o tym, aby odebrać Cisco znaczącą część segmentu rozwiązań sieciowych dla przedsiębiorstw, musi nad tym jeszcze mocno popracować.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200