2015: Budżety IT na fali wznoszącej

Spadną również znacząco wydatki na oprogramowanie instalowane lokalnie – 15% respondentów twierdzi, że w ich firmach zmniejszą się kwoty przeznaczone na systemy ERP i CRM, oprogramowanie stacji roboczych, aplikacje webowe, systemy operacyjne oraz aplikacje profesjonalne. Kolejnymi obszarami, które zostaną dotknięte przez redukcje wydatków, będą systemy zunifikowanej komunikacji (poczta, komunikatory, wideokonfernecje), a także rozwiązania do przechowywania danych.

Priorytet: redukcja kosztów

Wygląda więc na to, że w przyszłym roku większość szefów IT może mieć do dyspozycji nieco większe niż do tej pory budżety. Mimo to ponad połowa z nich deklaruje, że ich priorytetem w nowym roku będzie redukowanie kosztów. Na kolejnych miejscach na liście kluczowych zadań znalazło się automatyzowanie procesów biznesowych (47% respondentów) oraz optymalizowanie dotychczasowych inwestycji (44%).

Zobacz również:

  • Przeglądarka Chrome będzie jeszcze jakiś czas akceptować pliki cookie
  • Akcje Intel spadają - winna rosnąca konkurencja w AI

W wielu przypadkach przed działami IT stoją cele tak ambitne (i kosztowne), że do ich realizacji niezbędne będą dodatkowe cięcia. Tak może być np. w departamencie policji w Charlotte, który zdecydował niedawno o wyposażeniu wszystkich funkcjonariuszy (ponad 1000 osób) w automatyczne kamery monitorujące działania policjantów. To oznacza znaczącą inwestycję w kamery, ale również w systemy do katalogowania, przechowywania i archiwizowania nagrań. „Takiego przedsięwzięcia nie da się zrealizować bez zrezygnowania z innych wydatków i cięć. Niezbędna będzie priorytetyzacja i zastanowienie się, które narzędzia i usługi IT są naprawdę niezbędne dla departamentu” – wyjaśnia Jeff Stovall, szef miejskiego działu IT.

Wiadomo już, że w bieżącym roku budżet IT Charlotte wzrośnie o 13%, jednak w kolejnych latach pozostanie na niezmienionym poziomie. Dla CIO kluczowym zadaniem będzie sprawdzenie, jak poszczególne jednostki wykorzystują swoją część budżetu i na ile ich potrzeby są zbieżne z ogólnymi celami miasta. Odpowiednia przejrzystość wszystkich procesów ma być kluczem do rozsądnego gospodarowania budżetem.

„Niezbędna jest otwarta komunikacja. Kluczowe jest określenie, jakie są priorytety danej organizacji, i zdecydowanie, jakie narzędzia sprawdzą się najlepiej w ich realizacji. Później należy wybrać osobę odpowiedzialną za wdrożenie oraz to, jak nowe rozwiązania będą obsługiwane w firmie. Zdecydowanie należy unikać sytuacji, w której jakiś dział kupuje rozwiązania IT na własną rękę, bez konsultacji z CIO. Później zwykle okazuje się, że nie działają one prawidłowo z innymi firmowym aplikacjami i pojawiają się problemy, które nie powinny wystąpić i których nie przewidziano w budżecie” – komentuje Jason Hayman, menedżer z firmy TEKsystems, specjalizującej się w analizowaniu wydatków na IT.

Podczas prac na budżetem przyda się również nieco… realizmu. „Wkrótce udam się na spotkanie z zarządem i przedstawię propozycję 20-proc. wzrostu wydatków na IT. Myślę, że uda mi się uzyskać ok. 10%” – zapowiada Barr Snyderwine. Ale to nie studzi jego optymizmu: „Wiem, że nie forsuję zakupu zbędnych gadżetów; pokażę, jak nowe rozwiązania mogą wspomóc naszych klientów, wierzę, że przy odpowiednim podejściu cele działu IT oraz sprzedaży okażą się zbieżne. W naszej branży mawiamy przecież: przedstawienie musi trwać…” – podsumowuje CIO Hargrove.

Warto pamięć, że szefowie IT nie są jedynymi menedżerami, którzy dysponują budżetem na takie wydatki – szacuje się, że obecnie nawet w jednej 1/3 przypadków decyzję o zakupie rozwiązań technologicznych podejmuje ktoś z innego działu (trend ten ma się zresztą nasilać).

Niektórzy mówią w tym kontekście o tzw. „shadow IT”, jednak analitycy coraz częściej wspominają o „podwójnym IT” w dużych organizacjach, czyli zjawisku, w którym zarządzanie IT rozbite zostaje na dwie części: pierwszą jest typowe administrowanie i dbanie o to, aby wszystkie elementy firmowej infrastruktury działały bez zarzutu, zaś drugą błyskawiczne reagowanie na nowe trendy oraz potrzeby i wykorzystywanie generowanych przez firmę i rynek informacji do bieżącego wspierania działania organizacji. Okazuje się zresztą, że właśnie taki model – jeśli jest dobrze zorganizowany i sprawnie realizowany – pozwala firmom osiągnąć największe korzyści. Niezbędne jest jednak zgranie różnych zespołów, narzędzi oraz procesów biznesowych.

Opracowano na podstawie tekstu „Forecast 2015: IT spending on an upswing” Stacy Collett z amerykańskiego magazynu Computerworld.


TOP 200