112 wzlotów i upadków telefonu 112

Dnia 11 sierpnia 2010 br. pomiędzy Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia a Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji podpisane zostało porozumienie w sprawie dofinansowania projektu "Budowa i wyposażenie Wojewódzkich Centrów Powiadamiania Ratunkowego", realizowanego w ramach 12. osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko - Bezpieczeństwo zdrowotne i poprawa efektywności systemu ochrony zdrowia. Wartość całkowita projektu wynosi 115,343 mln zł, natomiast przyznane dofinansowanie stanowi kwotę 105,78 mln zł.

Postulat NIK dotyczący przesunięcia nadzoru nad skuteczniejszym wdrażaniem systemu po kuratelę superarbitra premiera jest zatem mocno osłabiony, szczególnie jeżeli weźmie się pod uwagę wzrost aktywności Komitetu Rady Ministrów ds. Łączności i Informatyki. Trudno traktować poważnie koncepcję państwa, w którym premier przejmuje wszelkie trudniejsze problemy podległych sobie ministrów. Raport NIK wytyka niektóre nieprawidłowości, ale je tylko sygnalizuje, ostrożnie unikając głębszej analizy ciągnących się od dłuższego czasu problemów podziałów kompetencyjnych utrudniających koordynację systemu centrów powiadamiania ratunkowego, rządzonego przez ustawę o państwowym ratownictwie medycznym, Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego, gdzie rządzi Państwowa Straż Pożarna, oraz Policji, która dysponuje największym systemem łączności dla służb rządowych. Brak też refleksji co do roli UKE w obszarze obsługi sieci rządowych.

Inną usterką raportu NIK jest ograniczenie do przywołania unijnej dyrektywy w brzmieniu z 2002 r. Nowe brzmienie unijnego pakietu regulacyjnego, przyjęte przez Parlament Europejski jesienią ubiegłego roku i obowiązujące od stycznia 2010, zostawia wprawdzie termin transpozycji do maja przyszłego roku, ale w sprawie funkcjonowania numeru 112 mamy do czynienia z wyraźnym poszerzeniem obszaru regulacji, która powinna zapewnić realizację obywatelskiego prawa każdego Europejczyka do pomocy państwa. Zobowiązanie obsługi numeru 112 ma obejmować operatorów VoIP. Należy też wprowadzić ułatwienia dla niepełnosprawnych. Informacja o możliwości korzystania z numeru 112 w poszczególnych krajach powinna być udostępniana przez SMS osobom podróżującym.

112 na początek

Wygląda na to, że system powiadamiania ratunkowego 112 może pociągnąć rozwój projektów sieci rządowych, nie tylko w zakresie, który dotyczy centrów powiadamiania ratunkowego, gdzie przecież nie tylko przyjmuje się zgłoszenia zdarzeń, lecz także inicjuje akcje ratunkowe i zarządza się sytuacjami kryzysowymi. Oczekiwane zaplecze łączności dla służb rządowych to częściowo systemy budowane prawie od podstaw, chociaż wykorzystujące doświadczenia aplikacji już stosowanych w niektórych sieciach miejskich. Również obsługa centrów powiadamiania ratunkowego to wiele powiązanych aplikacji. Równolegle powstanie system radiokomunikacyjny, budowany najprawdopodobniej według standardu TETRA, a także niektóre aplikacje dla "twardego" systemu łączności rządowej.

W ramach wdrożenia platformy przewidziano zapewnienie funkcjonalności wspierającej odbiór połączenia telefonicznego, wizualizację lokalizacji osoby zgłaszającej, elektroniczną rejestrację danych przekazywanych przez osobę zgłaszającą zdarzenie (w formie elektronicznego formularza). Operator przyjmujący numer alarmowy będzie miał możliwość niezwłocznego powiadomienia właściwych służb o zaistniałym zdarzeniu wymagającym ich działań ustawowych, poprzez przekazanie danych zgłoszenia w postaci elektronicznej w ramach wspólnej, wydzielonej podsieci OST 112.


TOP 200