Przewodnik bezpiecznego korzystania z Google

Jak często uzmysławiamy sobie, że Google może zapisywać i przechowywać każdą frazę, którą wpisaliśmy do ramki wyszukiwania? Istnieje przecież szansa, że ujawnienie takich informacji może poważnie narazić naszą reputację. A Gmail, czy kiedykolwiek wysyłaliśmy za pomocą tej usługi wrażliwe informacje? A co z danymi biznesowymi przechowywanymi w Google Docs?

W zależności od używanych usług, dane o naszych zwyczajach, biznesie, działaniach, planach, inwestycjach giełdowych, a także dotyczące zdrowia - mogą znajdować się gdziekolwiek na serwerach Google, wraz z rekordami tras podróży czy odwiedzanych witryn WWW.

Dobra wiadomość to taka, że Google wprowadza anonimowość do logów swoich serwerów usuwając po dziewięciu miesiącach ostatnie trzy cyfry z adresów IP związanych z wyszukiwaniem, a po 18 miesiącach powiązane z tym ciasteczka. Ten zabieg utrudnia powiązanie wyszukiwań z adresem IP po tym okresie.

Zobacz również:

  • Przeglądarka Chrome będzie jeszcze jakiś czas akceptować pliki cookie
  • Użytkownicy Androida mogą się wkrótce zdziwić
  • Wyjaśniamy czym jest SD-WAN i jakie są zalety tego rozwiązania

Nadal jednak pozostaje spore okno umożliwiające podglądanie naszego życia w cyberprzestrzeni i nie tylko. Co będzie, jeśli dane takie zostaną publicznie udostępnione? Sprytny napastnik może uzyskać dostęp do naszej informacji włamując się bezpośrednio do serwera Google lub hakując indywidualne konto.

Spora liczba usług oferowanych przez Google to wiele dróg dotarcia do tych danych - każda z tych usług wprowadza swoje własne ryzyko, a cyberprzestępcy to nie jedyna grupa ludzi, która potencjalnie może być zainteresowana naszymi rekordami w Google. Mogą to być również np. różne agencje rządowe.

Czy można zapewnić sobie bezpieczeństwo nie rezygnując jednocześnie z usług Google? W tym celu konieczne będzie podjęcie kilku niezbędnych kroków, które mogą zapobiec potencjalnemu niebezpieczeństwu grożącemu informacjom przechowywanym na serwerach Google i ochronią integralność naszego konta.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200