Płynna gra to podstawa - dobieramy LCD do karty graficznej (lub odwrotnie)

Monitory o rozdzielczości ekranu 1600x1200 oraz 1650x1080 pikseli

Granie w tak wysokich rozdzielczościach stawia już przez kartami graficznymi większe wyzwania. Nie oznacza to, że trzeba kupować od razu najdroższy model jaki znajdziecie w sklepie. Może się okazać, że jeśli gracie głównie w starsze gry taka inwestycja będzie chybiona, bo najwydajniejsze procesory graficzne przy omawianych rozdzielczościach dopiero zaczynają się rozgrzewać. Z kolei nowe gry wyświetlają na tyle złożoną grafikę, że nawet karta najwyższej klasy może być niezbędna do osiągnięcia minimum 30 klatek/sekundę w ww. rozdzielczościach (od tej wartości przyjmujemy, że gra wyświetlana jest z odpowiednią płynnością). Oto nasze typy:

Płynnie ale bez szaleństw

Radeon HD 2900 XT, GeForce 8800 GTS 640 MB

Z zapasem mocy (niewielkim)

GeForce 8800 GTX, GeForce 8800 Ultra

Przerost formy nad treścią

Takich kart obecnie brak

Powyższe typy przeznaczone są dla tych, którzy zamierzają grać w najnowsze gry. Starsze gry jakich używamy do testów, np. Quake 3, F.E.A.R, FarCry, czy Half Life 2 w rozdzielczościach 1600x1200 i 1680x1050 będą wyświetlały obraz bardzo płynnie nawet na kartach: GeForce 7800 GTX, GeForce 7900 GTX, GeForce 7900 GT, GeForce 7900 GS, GeForce 7950 GT, Radeon X1950 PRO, Radeon X1950 XT.

Monitory o rozdzielczości ekranu 1920x1200 pikseli

Płynna gra to podstawa - dobieramy LCD do karty graficznej (lub odwrotnie)

Wiele kart serii GeForce 8800 GTX można spotkać w wersji fabrycznie "podkręconej". Modele te wydajnością niewiele ustępują GF 8800 Ultra, a są od nich o wiele tańsze

Aby na monitorze 24, lub 26-calowym pograć komfortowo w najnowsze gry trzeba kupić najwydajniejszą kartę serii GeForce 8800 GTX lub 8800 Ultra. Karty te wcale nie gwarantują uzyskania oszałamiających wyników w ilości generowanych klatek/sekundę, zazwyczaj jest to okolica 30-40 fps natomiast dają gwarancję, że w większości przypadków nie spotka nas niemiła niespodzianka w postaci irytujących "skoków". Użytkownicy dużych monitorów mogą pomyśleć o konfiguracji SLI lub CrossFire. W przypadku modeli ATI w rachubę wchodzi praktycznie tylko "podwójny" Radeon HD 2900 XT, który w takiej konfiguracji w zależności od gry jest w stanie dorównać wydajnością lub nawet dość istotnie wyprzedzić pojedyncze modele GeForce 8800 Ultra.

Zobacz również:

  • SEC: Nvidia wprowadzała w błąd. Kopanie kryptowalut miało duży wpływ na jej działalność

Monitory o rozdzielczości ekranu 2560x1600 pikseli

Wbrew pozorom w takiej rozdzielczości, którą oferują monitory 30-calowe, da się pograć płynnie kupując nawet pojedynczą kartę graficzną. Nie dajemy gwarancji, że korzystając z polecanych kart płynność zostanie zachowana w każdej grze, lecz większość obecnie dostępnych pozycji wykorzystujących możliwości DX9 będzie pracowała płynnie. Do takiego monitora niezbędna jest już karta GeForce 8800 Ultra (lub podkręcone najlepsze modele GeForce 8800 GTX), zadaniu sprosta też duet Radeonów HD 2900 XT.

DX10, a wydajność w grach

Płynna gra to podstawa - dobieramy LCD do karty graficznej (lub odwrotnie)

Wydajność kart w pierwszy testach DX10. Nie wygląda to optymistycznie

Wszystkie powyższe porady dotyczą kart wyświetlających obraz w grach korzystających z funkcji DX9. Pierwsze przeprowadzone przez nas testy w grach i demach (benchmarkach) korzystających z DX10 pokazują , że do takich zastosowań niezbędne są tylko i wyłącznie topowe, najszybsze dostępne karty. Tylko one pozwalają na zachowanie płynności w Company of Heroes czy Call of Juarez przy rozdzielczości ekranu ustawionej w trybach 1280x1024 piksele (GeForce 8800 Ultra radzi sobie także jako tako w 1600x1200 pikseli).


TOP 200