Płynna gra to podstawa - dobieramy LCD do karty graficznej (lub odwrotnie)
- Juliusz Kornaszewski,
- 22.06.2007, godz. 12:50
Jak widzicie, udając się do sklepu z zamiarem kupna monitora można naprawdę zagotować sobie głowę od rozmyślania, na jaki wariant monitora się zdecydować. Jaki monitor kupicie zależeć będzie zapewne od jakości obrazu jaką prezentuje, jego wyposażenia i oczywiście ceny. Testy monitorów znajdziecie zarówno na naszych stronach internetowych jak i w miesięczniku PC World (w wydaniu 6/2007 przetestowaliśmy ponad 30 modeli LCD o różnych przekątnych ekranu). Tym razem zajmiemy się analizą wydajności kart graficznych pod kątem ich współpracy z monitorami o określonej rozdzielczości obrazu. Pomijamy kwestie związane z rodzajem matrycy, szybkością reakcji danych paneli, odwzorowaniem przez nie barw, itp. Chodzi nam tylko o rozdzielczość i wydajność GPU.
Od rozsądnego doboru monitora i karty graficznej będzie zależało czy twój zakup okaże się strzałem w dziesiątkę czy też srogo się zawiedziesz oglądając na ekranie pokaz slajdów zamiast płynnej grafiki. Pomożemy ci także uniknąć przeinwestowania, bo w określonych przypadkach może okazać się, że karta graficzna będzie po prostu za szybka aby pokazać pełnię swych możliwości współpracując ze zbyt słabym monitorem.
Zobacz również:
Założenia
Nie chcąc godzić się na kompromisy w jakości grafiki wyświetlanej w grach, postanowiliśmy testować gry możliwie przy najlepszych trybach szczegółowości obrazu. To istotne założenie bowiem może okazać się, że rezygnując z określonych efektów wydajność w grze korzystając z tej samej karty graficznej może istotnie wzrosnąć. Chcieliśmy jednak aby gry wyglądały najlepiej jako to jest możliwe. Testując karty graficzne nie tylko chcemy sprawdzić jaka jest ich wydajność w danym momencie, lecz także utrzymując jednolitą procedurę testową przez dłuższy okres (np. rok, półtora), możemy śledzić zmiany w wydajności kart graficznych w miarę pojawiania się nowych modeli.
Zmiany te najlepiej widać przy zmuszeniu kart do maksymalnego wysiłku, a więc generowania grafiki najwyższej jakości. Zdajemy sobie także sprawę, że duży wpływ na wydajność w grach ma nie tylko karta graficzna, lecz także pozostałe elementy zestawu - głównie procesor i pamięć RAM. W naszej platformie testowej znajduje się bardzo wydajny procesor (Core 2 Duo X6800), lecz także jego obecność nie jest przypadkowa. Jego wydajność pozwala na możliwie jak największą eliminację wąskiego gardła jakim może być procesor. Współczesne procesory graficzne w swych najwydajniejszych wersjach są tak szybkie, że często to właśnie CPU ogranicza ich wydajność. Chcąc wycisnąć maksimum z kart musimy zadbać o eliminację ewentualnych przeszkód, które mogą stanąć na drodze do osiągnięcia wyznaczonego celu. Analizując samodzielnie nasze wnioski, możecie wziąć pod uwagę różnice w wydajności pomiędzy naszym i waszym procesorem.
Pamiętajcie jednak, że w większości gier to głównie od wydajności karty graficznej, a nie od procesora zależy czy grafika 3D będzie prezentowana płynnie czy też nie. Polecając określone modele kart graficznych staraliśmy się uwzględnić możliwie dużo modeli najnowszej jak i starszej generacji. Oferta sklepowa jak i z rynku wtórnego jest jednak tak ogromna, że z pewnością niektóre modele procesorów graficznych nie znalazły się w naszym poradniku. Jeśli macie swoje uwagi i porady odnośnie poruszanego tematu zachęcamy do podzielenia się swoimi przemyśleniami w komentarzu pod artykułem lub na łamach naszego forum .
Konfiguracja platformy sprzętowej: procesor Intel Core 2 Duo X6800, płyta główna ASUS P5W DH Deluxe, 2 GB pamięci DDR 800, dysk twardy Samsung SP2004C, nagrywarka DVD Samsung SH-S183, system operacyjny Windows XP Pro i Windows Vista Ultimate PL (do testów aplikacji obsługujących DX10), najnowsze sterowniki ForceWare i Catalyst.
Uwaga: ceny kart podane w tabelach mogą różnić się od aktualnych.