e-Podpis i nie ma zmiłuj
- Dorota Konowrocka,
- Monika Tomkiewicz,
- 25.03.2008
Od 21 lipca 2008 r. płatnicy składek zatrudniający ponad pięć osób zobowiązani będą do przesyłania do ZUS dokumentów potwierdzonych kwalifikowanym e-podpisem. Prawie wszyscy wstrzymają się z zakupem certyfikatu do ostatniej chwili.
Od 21 lipca 2008 r. płatnicy składek zatrudniający ponad pięć osób zobowiązani będą do przesyłania do ZUS dokumentów potwierdzonych kwalifikowanym e-podpisem. Prawie wszyscy wstrzymają się z zakupem certyfikatu do ostatniej chwili.
to średni koszt zestawu do składania kwalifikowanego e-podpisu.
Certyfikaty dla 830 tys. firm
Za cztery miesiące jednak, posługiwanie się kwalifikowanym podpisem elektronicznym stanie się obowiązkiem firm zatrudniających ponad pięć osób. Umożliwiająca to nowa, opatrzona numerem 7.01.001 wersja Programu Płatnik opublikowana została 30 października 2007 r. Od 31 października ub.r. w ZUS przyjmowane są dokumenty ubezpieczeniowe przygotowane zarówno w wersji 6.04.001A, jak i nowej wersji - 7.01.001.
Przewidując gwałtowny wzrost zapotrzebowania na certyfikaty w ostatnim momencie centra certyfikacji przygotowują się, jak mogą, zachęcając jednocześnie firmy do wcześniejszego zakupu. Aby uzyskać dziś certyfikat, nie trzeba się specjalnie nachodzić. Certyfikat Certum można zamówić za pośrednictwem strony WWW, wypełniając jedynie formularz zamówienia. Tożsamość osoby podpisującej umowę można zweryfikować w dowolnym punkcie rejestracji lub punkcie potwierdzania tożsamości (sieć takich punktów jest systematycznie rozbudowywana przez wszystkie centra certyfikacji).
Certyfikaty kwalifikowane, w przeciwieństwie do tych wydawanych dotychczas przez ZUS, niestety kosztują. Nie są to kwoty przerażające, ale dla niewielkich firm mogą stanowić dodatkowy, uciążliwy wydatek. Oferta cenowa wszystkich trzech centrów wygląda podobnie. W Sigillum zestaw Sign M polecany do programu Płatnik można kupić za 298 zł (wersja roczna) lub 348 zł (wersja dwuletnia). W skład zestawu wchodzą certyfikat kwalifikowany, karta kryptograficzna, czytnik kart wraz z oprogramowaniem, opcja usługi znakowania czasem + 100 znaczników oraz oprogramowanie do składania i weryfikacji bezpiecznego podpisu elektronicznego z opcją wielokrotnego podpisu. Zestaw do składania podpisu elektronicznego Certum Standard, składający się z czytnika kart kryptograficznych, karty kryptograficznej, oprogramowania, certyfikatu kwalifikowanego i znakowania czasem, ważny przez rok, kosztuje 296 zł.
Wyczekiwanie na spóźnialskich
Na razie płatnicy powolutku przymierzają się do realizacji nowego obowiązku. Gdy zatem wszyscy obudzą się w lipcu, kilkudniowa procedura uzyskiwania certyfikatu może się gwałtownie wydłużyć, nie tylko ze względu na nadmiar chętnych i ograniczone moce przerobowe centrów certyfikacji, ale też ze względu na konieczność dostarczenia aktualnych dokumentów firmy (np. wpisu do ewidencji nie starszego niż trzy miesiące) i możliwość powstania zatorów w odpowiednich urzędach. "Z analizy, jaką przeprowadził ZUS wynika, że prawdopodobnie znaczna część płatników nie zostanie wyposażona na czas w certyfikaty kwalifikowane" - mówi Krzysztof Chmarra, radca prezesa ZUS. Szczególnie, że część przedsiębiorców nadal po prostu nie wie, że ciąży na nich taki obowiązek.