e-Podpis i nie ma zmiłuj
- Dorota Konowrocka,
- Monika Tomkiewicz,
- 25.03.2008
"Podpisane przez ZUS umowy pozwolą na obsługę dowolnej liczby dokumentów ubezpieczeniowych przekazywanych do nas z podpisem niekwalifikowanym i kwalifikowanym. Działanie ZUS będzie jednak zależało od aktualnie obowiązujących przepisów" - twierdzi Krzysztof Chmarra. "Ustawa o e-podpisie, która może zmienić nałożony na ZUS obowiązek, pozostaje w gestii Ministerstwa Gospodarki, te zaś zapewnia, że na dniach rozpocznie prace nad istniejącym już od ponad półtora roku projektem nowelizacji i w efekcie konsultacje wewnątrzresortowe, a następnie międzyresortowe i społeczne tego projektu. Nie należy się jednak spodziewać zmiany terminu wejścia w życie przepisów nakładających na płatników obowiązek komunikowania się z ZUS przy pomocy dokumentów podpisanych bezpiecznym podpisem elektronicznym opatrzonym ważnym kwalifikowanym certyfikatem" - mówi dr Wojciech R. Wiewiórowski, doradca ministra spraw wewnętrznych i administracji ds. prawnych aspektów informatyzacji.
Z drugiej jednak strony, przekładanie w nieskończoność terminu wejścia w życie nowe-go obowiązku nie daje raczej nadziei na to, że przedsiębiorcy z wyprzedzeniem przystąpią do przygotowań. Doświadczenia z dowodami osobistymi dowo-dzą, że w naturze Polaka leży czekanie na ostatnią chwilę. Cezary Przygodzki, menadżer w dziale doradztwa podatkowego Ernst & Young, jest zdania, że gdyby centra certyfikacyjne zdecydowały się na wspólną akcję marketingową, uświadamiającą przedsiębiorcom konie-czność posiadania kwalifikowanych certyfikatów, a jedno-cześnie budującą rynek na ich produkty, firmy mogłyby przy-spieszyć zakupy. "Akcja informacyjna ZUS może okazać się niewystarczająca" - uważa.
Krzysztof Chmarra zauważa, że nawet jeśli wszyscy zakupią odpowiednie certyfikaty przed sierpniowym terminem wysyłania dokumentów do ZUS, wielu płatników w sierpniu użyje certyfikatu kwalifikowanego po raz pierwszy. Pomyłki i problemy będą więc tak czy inaczej nieuniknione.
- Przesyłania drogą elektroniczną dokumentów do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
- Nadawania mocy prawnej dokumentom w kontaktach prawnych przez Internet.
- Pozyskiwania wypisów elektronicznych dotyczących wszystkich podmiotów gospodarczych wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego.
- Podpisywania urzędowej korespondencji z podmiotami administracji publicznej za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej.
- Składania elektronicznych deklaracji podatkowych.
- Zawierania umów cywilnoprawnych w formie elektronicznej.
- Wystawiania faktur w formie elektronicznej.
- Uczestniczenia w aukcjach i przetargach elektronicznych.
- Podpisywania raportów do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej.
- Zgłaszania drogą elektroniczną zbiorów danych osobowych do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.
- Składania e-deklaracji do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.