Zgoda buduje...

Przedstawiciele Grupy PZU zarzekają się, że nie chcą kupić nowego systemu, gdyż na poziomie grupy korzystają już z ok. 400 różnych aplikacji, lecz poszukują platformy, za pośrednictwem której będą mogli zarządzać nimi. W ramach tego samego projektu Grupa chce także ujednolicić stosowaną platformę sprzętową i narzędziową. Mają być również dokupowane dodatkowe aplikacje, w tym do obsługi ubezpieczeń majątkowych, zarządzania aktywami i finansami (asset management), wspomagania pracy agentów. Potrzeby Grupy PZU obejmują także ujednolicenie sieci WAN, zakup systemów bezpieczeństwa, budowę intranetu. Ma powstać również jednolita sieć telefoniczna.

Kolejne decyzje

PZU musi zdecydować, czy dokonać zmian w wykorzystywanym od 1996 r. systemie finansowo-księgowym FKX firmy Prokom czy może przejść na Oracle E-Business Suite, który - w zakresie gospodarki własnej - został wdrożony w centrali PZU Życie. Obecnie ma być rozszerzony na oddziały. "Chcemy, aby każda z aplikacji była wykorzystywana do końca swojej opłacalności, a dopiero wówczas, powoli i sukcesywnie, zastępowana nową lub modyfikowana. Tak jest w przypadku FKX" - deklarują przedstawiciele Grupy PZU.

Niedawno Grupa PZU podpisała umowę z Prokom Software na dalszy rozwój systemu Insurer. Część ewidencyjna tego systemu ma zostać rozszerzona na PZU Życie. Obecnie system ten obsługuje rejestrację ubezpieczeń majątkowych i komunikacyjnych w PZU. Podobnie hurtownia danych oparta na SAS Institute, a działająca w PZU Życie, ma objąć całą Grupę.

Na przełomie lutego i marca br. zacznie działać Centrum Informatyki Grupy PZU. Zostanie ono stworzone na bazie Agenta Transferowego PZU-CL oraz działów IT PZU i PZU Życie. W spółkach pozostaną tylko kilkuosobowe Biura Rozwoju Strategii IT koordynujące i nadzorujące rozwój systemów teleinformatycznych w każdym z towarzystw. Pierwsze z biur działa w Powszechnym Zakładzie Ubezpieczeń. Do kwietnia br. ma być wybrana docelowa lokalizacja Centrum i uruchomiona podstawowa infrastruktura techniczna. Powoli będą tam przenoszone kolejne systemy. Centrum Informatyki Grupy PZU będzie zarządzać całym budżetem IT, zasilanym proporcjonalnie przez wszystkie spółki grupy.

Historia informatyzacji Grupy PZU

Sierpień 1995 r.

Prokom Software wygrywa pierwszy kontrakt na informatyzację PZU, obejmujący 14 oddziałów i 400 inspektoratów towarzystwa.

Prokom był jedyną polską firmą, spośród 15, które się zgłosiły. Wdrożono system Insurer i FKX. Szacowany koszt projektu to 100 mln USD.

Marzec 1998 r.

PZU Życie kupiło od Computer Science Corporation centralny system ubezpieczeniowy na potrzeby centrali i 51 inspektoratów. W przetargu brano pod uwagę tylko firmy zagraniczne. Szacowany koszt inwestycji to 10 mln USD.

Lipiec 1998 r.

W PZU wznowiono projekt prowadzony przez Prokom. W tym czasie zmieniła się koncepcja informatyzacji. Do tego czasu projekt był zakończony w ok. 90%.

Sierpień 2000 r.

Wygasła umowa z Prokomem.

PZU przygotowało nową strategię IT dla grupy polegającą m.in. na wydzieleniu działów informatyki spółek grupy ubezpieczeniowej w osobną firmę. Rozpoczęto negocjacje z Prokomem, aby do połowy 2001 r. firma ta stworzyła system obsługujący ubezpieczenia komunikacyjne na poziomie inspektoratów. W ciągu trzech lat miał powstać system w pełni scentralizowany. Wznowiono również projekt wdrożenia systemu zarządzania zasobami sieciowymi Unicenter TNG firmy Computer Associates. Umowę podpisano dwa lata wcześniej.

Lipiec 2002 r.

Prokom zawarł z PZU aneks do umowy z 10 lutego 2000 r. dotyczący sprawowania opieki nad systemem informatycznym przez trzy lata. Gwarantowane wynagrodzenie w pierwszym roku to ok. 58 mln zł.

Listopad 2002 r.

Rozpoczęto przetarg na wybór dostawcy rozwiązań IT dla Grupy PZU. Projekt ma potrwać trzy, cztery lata, a jego koszt jest szacowany nawet na miliard złotych.


TOP 200